بین‌الملل 22:45 - 05 تیر 1396
یادداشت بین الملل؛
یکی از اصلی ترین اهداف رئیس جمهور جدید فرانسه، اعمال اصلاحات اقتصادی در این کشور است اما وی در مسیر اجرا کردن وعده های اقتصادی خود با موانعی رو به روست که نمی تواند به سادگی از آن عبور کند.

آزمون سخت «امانوئل ماکرون»/ دغدغه ای به نام اصلاحات اقتصادی

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- حنیف غفاری: نتایج نظرسنجی های اخیر در فرانسه نشان دهنده افزایش محبوبیت «امانوئل مکرون» رئیس جمهور جوان این کشوراست. نتایج نظرسنجی ایفوپ نشان می دهد ۶۴ درصد از شهروندان فرانسوی از عملکرد مکرون رضایت داشته و نسبت به آینده اقتصادی و سیاسی کشور خود امیدوارند. با این حال به نظر می رسد مکرون روزهای سخت و پردغدغه ای را در پیش دارد. یکی از اصلی ترین اهداف رئیس جمهور جدید فرانسه، اعمال اصلاحات اقتصادی در این کشور است. این اصلاحات در حوزه مالیات، بازنشستگان و مالی و بانکی صورت خواهد گرفت. با این حال مکرون به خوبی می داند که وی در مسیر اجرایی کردن این اصلاحات با اعتراضهایی از سوی احزاب مخالف (خصوصا جبهه ملی فرانسه) و اتحادیه های کارگری مواجه خواهد شد. رئیس جمهور جوان فرانسه در مسیر اجرایی کردن وعده های اقتصادی خود با موانعی رو به روست که نمی تواند به سادگی از آنها عبور نماید.

در دوران ر یاست جمهوری نیکولا سارکوزی نیز وی تصمیم به اجرایی کردن برخی اصلاحات اقتصادی گرفت اما در این مسیر با اعتراضهایی گسترده رو به رو شد. در نهایت سارکوزی نتوانست این اصلاحات را اجرایی کند و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ نیز در مقابل فرانسوا اولاند شکست خورد. در دوران ریاست جمهوری اولاند نیز شاهد بر زمین ماندن وعده های اقتصادی وی بودیم. شهروندان فرانسوی و مخصوصا کارگران و معلمان و دیگر اقشار تاثیرگذار، در انتخابات سال ۲۰۱۲ میلادی آرای خود را به سود حزب سوسیالیست به گردش در آورند اما اولاند در نهایت نتوانست وعده مهم خود مبنی بر رشد اقتصادی فرانسه را محقق سازد. نتیجه عملکرد اولاند اسفبار بود! وی در آخرین روزهای حضور خود در کاخ الیزه با محبوبیتی ۱۵ درصدی رو به رو بود. بی دلیل نبود که در انتخابات ریاست جمهوی و پارلمانی امسال فرانسه، سوسیالیسستها به اصلی ترین بازندگان این آوردگاه سیاسی تبدیل شدند.....

هم اکنون مکرون کلید دار کاخ الیزه است. او به شدت نسبت به اینکه سرنوشتی مشابه سارکوزی و اولاند پیدا کند هراسان است. رئیس جمهور فرانسه از سوی دیگر، نیم نگاهی به مناسبات داخل اتحادیه اروپا دارد. در هر حال او در مسیر اجرایی کردن اصلاحات اقتصادی خود باید تعهدات مالی و تجاری فرانسه به کشورهای عضو و غیر عضو در منطقه یورو را نیز در نظر بگیرد. در دوران ریاست جمهوری اولاند، وی عملا قدرت مدیریت مناسبات اقتصادی فرانسه و اتحادیه اروپا را پیدا نکرد و هرگاه سخن از تکیه بر رشد اقتصادی (در مقابل طرح های ریاضتی) به میان آورد، با مقاومتهایی رو به شد. همین قاعده می تواند در قبال مکرون و اصلاحات اقتصادی وی نیز صادق باشد. بنابراین، رئیس جمهور فرانسه مسیر آسانی را در داخل و خارج از کشورش برای اعمال اصلاحات مالی و تجاری پیش رو نخواهد داشت.

در عین حال مکرون قصد دارد از فرصتهای پیرامونی خود به بهترین نحو ممکن استفاده کند. او هم اکنون دارای یکی از بهترین پشتوانه های مردمی در بین روسای جمهور فرانسه (پس ازجنگ جهانی دوم) است. از سوی دیگر، اکثریت مطلق در پارلمان فرانسه متعلق به طرفداران رئیس جمهور فرانسه است. بدیهی است که در چنین شرایطی وی می تواند از توان طرفدارانش برای پیشبرد اصلاحات اقتصادی خود و مقاومت در برابر مخالفتهای موجود استفاده کند.

در نهایت اینکه رئیس جمهور فرانسه در برابر آزمون اقتصادی سختی قرار گرفته است. اگر وی بتواند در این مسیر موفق شود، به سیاستمداری خاص در کشورش تبدیل خواهد شد و البته اگر در این مسیر شکست بخورد، سرنوشتی مشابه نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند پیدا خواهد کرد. بدیهی است که مکرون علاقه ای نسبت به تک دوره ای شدن و شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ ندارد. با این حال باید در انتظار موفقیت یا عدم موفقیت وی در این آزمون سخت نشست....


9206456
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن پنجشنبه شب در بیانیه‌ای از حمله پهپادی و موشکی به اهداف اسرائیلی در خلیج عدن و فلسطین اشغالی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان چند دانشگاه در شهر واشنگتن ضمن حضور در تظاهرات از سرکوب معترضان به شیوه‌های گوناگون پرده برداشتند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی عرب‌زبان وزارت خارجه آمریکا از استعفای خود برای اعتراض به سیاست‌های دولت جو بایدن در قبال غزه خبر داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» برنی سندرز در پاسخ به نتانیاهو که دانشجویان آمریکایی را یهودستیز خوانده بود، به او هشدار داد که باید مسئولیت جنایات خود در غزه را بپذیرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا برای حمایت از مردم غزه، دو استاد دانشگاه در شهر «آتلانتا» ایالت جورجیا آمریکا بازداشت شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک خبرنگار فلسطینی دیگر در حملات رژیم اشغالگر به رفح به شهادت رسید.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه حفاری برای کشف اجساد در گور‌های دسته‌جمعی جنوب غزه، مقامات از شواهد هولناکی مبنی بر اعدام، شکنجه و زنده به گور کردن افراد خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی از «بنیامین نتانیاهو» خواست به دلیل ناتوانی در برابر مقاومت فلسطین از سمت خود کناره‌گیری کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که به دلیل حملات مداوم هوایی و کمبود نیروی متخصص امکان تحقیق در خصوص نقض حقوق بشر در نوار غزه را ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حماس بار دیگر خواستار پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از هرگونه معامله برای آزادی اسرای صهیونیست شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است