اجتماعی 11:14 - 09 اسفند 1399
در وبینار بررسی تجارب احیای خانه موزه های مشاهیر تهران مطرح شد:
در وبینار بررسی تجارب احیای خانه موزه های مشاهیر تهران با تاکید بر لزوم توجه به بهره برداری خلاقانه و اقتصاد فرهنگی خانه موزه ها، به ضرورت حفظ ارزش های تاریخی و هویت فرهنگی این مجموعه ها نیز اشاره شد.

لزوم توجه به بهره برداری خلاقانه و اقتصاد فرهنگی خانه موزه‌ها

به گزارش ایسنا، سید حمید موسوی، شهردار منطقه یک تهران با بیان این مطلب که خانه موزه‌ها فرصتی را فراهم می کند تا علاقه مندان و دوستان صاحبخانه، فرصتی را برای تبادل افکار و آرا پیدا کنند، گفت: این  امر یکی از کارکردهای خانه موزه‌هاست.



وی با اشاره به اینکه منطقه یک از ویژگی‌های منحصر به فرد فرهنگی و هنری برخودار است،‌ افزود: ۱۵ موزه،۱۰۶ مسجد، ۴۲ خانه موزه و تعدادی سفارتخانه و بسیاری مجموعه های فرهنگی دیگر در این محدوده شهرداری تهران قرار دارد به همین دلیل رویکرد ما به سمت توسعه گردشگری و خدمات فرهنگی باید باشد.



موسوی با بیان این مطلب که از موضوعات مهم منطقه یک وجود خانه هایی است که قابلیت تبدیل شدن به خانه موزه را دارند،‌ گفت: در صیانت از این خانه موزها هیچ تردید وجود ندارد،‌ چرا که این مجموعه ها متعلق به شخصیت های فرهنگی،‌ادبی،‌دانشگاهی و هنری است.



شهردار منطقه یک تهران با بیان این مطلب که باید از تخریب این خانه موزه ها جلوگیری کنیم، ‌تصریح کرد: این بناها،‌ارزش تاریخی و هویت شهر ما را تشکیل می دهد و با صیانت از این فضاها باید از تحمل هزینه به مالکان نیز خوداری شود.



به گفته وی، حفظ کالبدخانه موزه ها،‌احیا و برگشت این خانه موزه ها به چرخه فعالیت و نقش آفرینی در شهر بسیار حایز اهمیت است. بنابراین باید ارزش اقتصادی این پلاک ها را نیز بالا ببریم.



وی با تاکید بر اینکه باید با در نظر گرفتن برنامه های خلاقانه و خوب، تعداد مراجعان و مخاطبان به خانه موزه ها را افزایش دهیم،‌ افزود: این مجموعه ها باید شناسنامه دار شده و همچنین مولد باشند.



موسوی ادامه داد: باید شیوه نامه ها و دستورالعمل هایی را در راستای افزایش ارتقای زیرساخت های گردشگری این بناها ارائه داده و در بقای این خانه ها تلاش کنیم.

وی با تاکید بر اینکه خانه موزه ها حس خودباوری را در جوانان ایجاد و ارتقا می دهد،‌ افزود: این مساله قابل ارزشگذاری نیست.

شهردار منطقه یک تهران با اشاره به اینکه خانه موزه‌ها نباید مالکیت دولتی داشته باشند،‌ گفت: خانه موزه دکتر حسابی تجربه موفقی در بین خانه موزه ها است بنابراین چنین فضاهایی زمانی دوام پیدا می کنند که مراجعان و مخاطبان آن روز به روز افزایش یابد.



وی با اشاره به اینکه باید امتیازات فرهنگی و فعالیت های مکمل را برای این مجموعه‌ها در نظر بگیریم، تصریح کرد: این خانه موزه ها می توانند در بالا بردن فرهنگ عامه نیز بسیار نقش آفرین باشند.



رضا فیضی،‌معمار و پژوهشگر شهری نیز در ادامه با بیان این مطلب که تعداد بناهای ارزشمندی که در طرح تفضیلی به ثبت رسیده بیش از ۲۳۰۰ مورد است،‌ گفت: تعداد بناهای ارزشمند تاریخی بازمانده از دوره پهلوی و معاصر دو برابر این تعداد است.

به گفته این پژوهشگر شهری، از سال ۱۳۹۰ تا کنون حدود ۳۰۰ بنا ثبت ملی شده است ، بنابراین اماکن زیادی برای ثبت وجود دارد که باید از قانون ثبت برخودار شوند.

وی با تاکید بر بهره برداری خلاقانه و هنرمندانه از این خانه موزه‌ها،‌ بیان داشت: این بناها از هویت تاریخی و فرهنگی برخودارند. بنابراین باید اقتصاد فرهنگی این مجموعه ها را نیز افزایش دهیم.



امیر مسعود انوشه،‌ معمار و شهرساز نیز در ادامه این وبینار با بیان این مطلب که خاطرات، بخش مهمی از هویت شهری را تشکیل می دهد،‌گفت: در فضاهای جهانی نیز به سمت هرچه خلاقانه تر کردن و پر بیننده تر شدن این خانه موزه ها توجه شده است.



وی با اشاره به تشکیل اتاق فکر در این خصوص،‌تصریح کرد: خلاقانه و فعال شدن این خانه نیازمند اتاق فکر است، در غیر این صورت پس از مدتی دچار روزمرگی خواهند شد.



به گفته این شهرساز، اگر خانه موزه ها در محله با عنوان یک ساختمان و بنا مطرح شود و نتواند با زندگی شهری و شهروندان محله ارتباط برقرار کنند و اساسا در محله خود بیگانه باشند، خاصیت خود را از دست می‌دهند. همانطور که در برخی مواقع و در برخی محله‌های تهران شاهد این موضوع هستیم.



بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، سلسله وبینار «بررسی تجارب احیا خانه موزه‌های مشاهیر تهران» به همت شرکت توسعه فضای فرهنگی شهر تهران و با همکاری موسسه مطالعات راهبردی معماری ایران برگزار می گردد.

انتهای پیام


10968561
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران»  فرمانده مرزبانی فراجا از توقیف یک تریلی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر شیشه و هروئین توسط مرزبانان هنگ تایباد در نقطه صفر مرزی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی پایتخت از کشف یک دستگاه خودرو بی‌ام‌و قاچاق و همچنین کارگاه تغلیظ سوخت قاچاق در تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا از دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین از طریق فضای مجازی در شهر تهران در عملیات ضربتی «گاندو» خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس فتا پایتخت از شناسایی و کشف پرونده با موضوع اخاذی و تهدید در شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل محیط زیست استان تهران گفت: روزانه ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تن پسماند عادی در پایتخت تولید می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن پلاستیک است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری شهرداری تهران از احداث آرامستان‌های جدید در شرق و غرب پایتخت خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۵ نوع پسماند در قانون مدیریت پسماند تعریف شده که پسماند‌های صنعتی، ویژه و پزشکی نیازمند انجام اقدامات مضاعفی است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» انتخاب صحیح پرستاران، بسیار حائز اهمیت است چنانکه سازمان نظام‌پرستاری و شورای ملی سالمندان نیز بر این امر تاکید دارند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دولت آمریکا با شکایت ۱۵ نفر از زندانیان سیاسی به دلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت یک میلیارد و نود و یک میلیون و هشتصد و چهل هزار دلار محکوم شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: با اجرای طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه، زمینه تعویض ۳۴ میلیون شناسنامه فراهم خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است