استانی 20:00 - 20 مرداد 1399
ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد دلایل واگذاری مسئولیت دبیرخانه کنسرسیوم گیاهان دارویی مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی به این واحد دانشگاهی را تشریح کرد.

انتخاب دانشگاه آزاد بروجرد به عنوان دبیرخانه کنسرسیوم گیاهان دارویی

داریوش جاوید امروز ۲۰ مردادماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به واگذاری مسئولیت دبیرخانه کنسرسیوم گیاهان دارویی مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی به واحد بروجرد درباره دلایل این موفقیت مرکز تحقیقاتی «گیاهان دارویی، سلامت و امنیت غذایی» اظهار کرد: از علل انتخاب این مرکز به‌عنوان دبیرخانه کنسرسیوم گیاهی می‌توان به کارهایی که در واحد بروجرد انجام شده و یا در حال پیگیری است و نیز برنامه‌ریزی‌هایی که برای آینده داریم، اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در واحد بروجرد زیرساخت‌های خیلی خوبی در زمینه گیاهان دارویی وجود دارد که می‌توان امکانات آزمایشگاهی بسیار مجهز مانند دستگاه‌هایی که برای استخراج اسانس‌ها از حوزه شناسایی مواد مؤثره گیاهان استفاده می‌شود و دستگاه‌های زیادی که در آزمایشگاه‌های خود داریم را نام برد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد ادامه داد: دلیل دیگر، نیروی انسانی ماهری است که در این خصوص در این دانشگاه مانند گروه شیمی، گروه فیتوشیمی، گروه‌های کشاورزی و منابع طبیعی داریم.

جاوید خاطرنشان کرد: ازجمله کارهای پژوهشی که در زمینه گیاهان دارویی انجام شده است، چاپ پنج کتاب در زمینه گیاهان دارویی است، استادانی داریم که رشته آنها به گیاهان دارویی مربوط است و در سطح کشور درجه یک هستند مانند دکتر لاری که دانشیار گروه زیست‌شناسی است و طرح کشوری با سازمان برنامه و بودجه به ارزش ۴۰۰ میلیون تومان اجرا کرده بود.

وی بیان کرد: گروه‌های مختلفی در واحد بروجرد داریم که کارهای تحقیقاتی و طرح‌های پژوهشی در زمینه گیاهان دارویی اجرا کرده‌اند و در کنار آن هسته‌های فناور فعالی داریم که در زمینه داروهایی گیاهی کار می‌کنند و در حال تبدیل‌ به شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد اضافه کرد: در این دانشگاه طرح‌های متعدد پژوهشی را نیز اجرا کرده و به  پایان رسانده‌ایم و گروه‌های مختلف مقالات متعددی در زمینه گیاهان دارویی در مجله‌های معتبر و با رتبه‌های بالا چاپ کرده‌اند.

جاوید عنوان کرد: بنابراین زیرساخت  و امکانات خوب داشتیم، کارهای پژوهشی مناسبی هم انجام شد و برنامه‌ریزی‌ها و راهبردهای بسیار خوبی هم برای آینده تدوین شد که مجموعه همه این عوامل موجب کسب این موفقیت چشمگیر توسط مرکز تحقیقاتی «گیاهان دارویی، سلامت و امنیت غذایی» شد.

وی تأکید کرد: در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد با یک شرکت هستیم که اکنون به مرحله استانی رسیده است و اگر در سازمان مرکزی تأیید شود، سرمایه‌گذاری کلانی در زمینه تولید گیاهان دارویی در واحد بروجرد انجام خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد اضافه کرد: در این واحد به جز زیرساخت‌هایی که عرض کردم، زمین کافی هم برای کشت گیاهان دارویی داریم. مساحت مجتمعی که در این دانشگاه مستقر است، حدود ۳۰۰ هکتار است که از این ۳۰۰ هکتار می‌توانیم حدود ۲۵۰ هکتار آن را زیر کشت ببریم که ۵۰ هکتار به‌صورت آبی و ۲۰۰ هکتار به‌صورت دیم کشت خواهد شد.

جاوید گفت: در کنار همه اینها، واحد بروجرد در منطقه‌ای از لحاظ جغرافیایی قرار دارد که تنوع آب و هوایی و تنوع اقلیمی آن موجب تنوع پوشش گیاهی شده است، به‌طوری که بعضی از گونه‌های گیاهی آن در ایران منحصربه‌فرد است و فقط در لرستان رشد می‌کند. حدود ۱۷۰۰ گونه گیاهی در استان وجود دارد که حدود ۵۰ درصد آنها گیاهان دارویی هستند و برخی از این گیاهان دارویی هم مختص استان هستند.

وی تصریح کرد: تنوع جانوری و حیات وحش هم در لرستان وجود دارد و تنوع گیاهی هم مزید بر علت شد تا در کنار سایر عوامل بتوانیم مسئولیت دبیرخانه کنسرسیوم گیاهان دارویی مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی را بگیریم و اکنون می‌توانیم شرکت‌ها و سازمان‌هایی را که تولیدکننده گیاهان دارویی هستند، یکجا جمع کرده و از ایده‌های سایر واحدها برای توسعه گیاهان دارویی در سطح کل دانشگاه‌های آزاد اسلامی استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد ادامه داد: البته این کنسرسیوم به‌صورت سالانه است و فعلاً در سال نخست، واحد بروجرد انتخاب شده است که اگر عملکرد خوبی داشته باشیم، ممکن است در سال‌های آینده هم تمدید شود یا حتی ممکن است چرخشی شود و به‌طور مثال به واحد خوراسگان یا واحد بیرجند سپرده شود؛ اما برای شروع کار، ما توجیه و دلایل خود را آوردیم تا این واحد به‌عنوان دبیرخانه کنسرسیوم انتخاب شود.

جاوید بیان کرد: واحدهای اطراف ما هم در زمینه گیاهان دارویی کار کرده‌اند و در حقیقت می‌توان گفت بروجرد به‌عنوان یک مرکز برای واحدهای اطراف مانند اصفهان، اراک، ایلام، لرستان، کرمانشاه محسوب می‌شود. در مرکزی قرار داریم که می‌توانیم هماهنگی‌های لازم را زودتر انجام دهیم و سینرژیک کار کنیم، به این معنی که تمام انرژی‌های این واحدها را در یک راستا جمع کرده و با یک هدف پیش برویم و از پراکنده‌کاری جلوگیری کنیم.

انتهای پیام


10661072
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است