فرهنگی‌هنری 15:04 - 09 مهر 1399
در وبینار مجازی بررسی تجارب و درس آموخته­‌های کشورهای موفق در مقابله با کووید ۱۹، مطرح شد که نیوزیلند به عنوان یکی از کشورهای موفق در مهار بیماری کووید۱۹ توانست با هفت هفته اجرای دستورالعمل قرنطینه خانگی از سطح هشدار ۴ به سطح هشدار یک برسد.

نیوزلند چگونه از سطح ۴ هشدار کرونا به سطح ۱ رسید؟

به گزارش ایسنا، دکتر هرمز سنایی­ نسب، استاد گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و رییس دانشکده بهداشت دانشگاه بقیه الله(عج) در وبینار مجازی بررسی تجارب و درس آموخته ­های نیوزیلند در مقابله با کووید ۱۹ (COVID-۱۹)که توسط  گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، خاطرنشان کرد: شرایط ایجاد شده ناشی از شیوع بیماری کرونا باعث شده مقوله بهداشت (health )به عنوان یک ارزش اجتماعی مورد توجه سیاستمداران، مسئولان و مردم واقع شود.

وی افزایش سواد سلامت در جامعه و دسترسی مردم به اطلاعات صحیح  در خصوص بیماری کووید ۱۹ را بسیار با اهمیت برشمرد و به تشریح نقش اجرای برنامه های تقویت سلامت از راه دور( مانند tele health) پرداخت که ضمن ایجاد مزایای بیشتر و درازمدت سبب کاهش چالشهای روزمره در مراقبتهای بهداشتی نیز می شود.

نیوزیلند از کشورهای موفق در پیشگیری و کنترل کووید ۱۹

در ادامه این وبینار، تجارب نیوزیلند به عنوان یکی از کشورهای موفق در پیشگیری و کنترل کووید ۱۹ توسط پریسا حسینی دانشجوی دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته وی نیوزیلند علیرغم قرارگرفتن در یک انزوای جغرافیایی، به دلیل ورود گردشگران و توریستهای اروپایی و چینی و همچنین دانشجویانی که هر سال وارد نیوزیلند می شوند در معرض همه گیری کووید۱۹ قرار گرفت.

این دانشجوی دکترا خاطرنشان کرد که نیوزیلند در ١۴ بهمن ماه ۹۹ دقیقا یک روز پس از فوت  یک نفر در فیلیپین (خارج از چین) بر اثر کرونا، ورود افراد خارجی از چین یا از طریق چین را ممنوع کرد.

وی افزود: این ممنوعیت برای همه اجرا شد و حتی اگر یک نیوزیلندی می خواست از چین یا از طریق این کشور وارد  شود حتما باید در بدو ورودش دو هفته در قرنطینه می ماند. دولت نیوزیلند این گونه با یک پاسخ قاطع و به موقع، استراتژی حذف را برای کنترل همه گیری در پیش گرفت.

حسینی خاطرنشان کرد: استراتژی حذف در  نیوزیلند در چهار سطح؛ آمادگی، کاهش بیماری، محدود کردن و منع یا کنترل رفت و آمد انجام پذیرفت. نیوزیلند با ۷ هفته اجرای دستورالعمل در خانه بمانید، در سطح هشدار ۳ و ۴ در خردادماه ۹۹ توانست بعد از ١٠٣ روز، سطح هشدار خود را به سطح یک برساند.

این دانشجوی دکتری تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت با اشاره به نتایج این بررسی اذعان کرد: نیوزیلند با یک ارزیابی ریسک سریع و مبتنی بر شواهد، انجام  اقدامات زودهنگام و قاطع دولت، اجرای مداخلات در چندین سطح، برگزاری کنفرانس­های خبری روزانه، آزمایشات گسترده و مهمتر از همه با ایجاد اعتماد ملی در کشور خود به جهانیان نشان داد که کرونا مهارشدنی است.

گفتنی است، این وبینار با حضور دکتر محتشم غفاری معاون آموزشی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر رمضانخانی و مدیر گروه بهداشت عمومی وتعدادی از اساتید و دانشجویان مقطع دکتری برگزار شد و جمعی از اساتید، دانشجویان و علاقمندان از دانشگاه های علوم پزشکی و سازمانهای سلامت محور کشور نیز به صورت مجازی در آن شرکت داشتند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سلسله وبینارهای مذکور تا پایان مهرماه ۹۹ هر هفته به صورت مجازی اجرا می شود که تاکنون تجارب دو کشور سنگاپور و نیوزیلند بررسی شده است و سومین وبینار  به بررسی تجارب و درس آموخته های کشور ژاپن در مورد کووید ۱۹ اختصاص دارد.

انتهای پیام


10742200
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است