بین‌الملل 12:07 - 28 مرداد 1398
پس از آن که مشاور اقتصادی ترامپ، تمایل آمریکا را برای خرید بزرگترین جزیره جهان تایید کرد، نخست‌وزیر دانمارک گفت که گرینلند فروشی نیست و ایده فروختن آن به آمریکا، "مضحک" است.

نخست‌وزیر دانمارک: ایده ترامپ برای خرید گرینلند "مضحک" است

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک، طی اظهاراتش به روزنامه "سرمیتسیاک" حین دیدارش از گرینلند، گفته است: "گرینلند فروشی نیست. گرینلند دانمارکی نیست. گرینلند متعلق به گرینلند است. من قویا امیدوارم که این بیان جدی نبوده باشد".

روز یکشنبه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، خطاب به گزارشگران تایید کرد که اخیرا موضوع مذکور به بحث گذاشته است؛ اگرچه به گفته او، این یک اولویت فوری نیست.

او طی اظهاراتش خطاب به گزارشگران گفته بود: "این موضوع پیش آمد... از لحاظ استراتژیک جالب است؛ اما این اولویت به شمار نمی‌رود".

قرار است ترامپ، اوایل ماه بعد به کوپنهاگ، پایتخت دانمارک سفر کند و طی دیداری با فردریکسن و کیم کیلسن، نخست‌وزیر گرینلند، به بحث درخصوص منطقه شمالگان بپردازند. گرینلند، یک منطقه خودمختار از قلمرو دانمارک به شمار می‌رود.

لری کادلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید، برای اولین بار از طرح این موضوع در دیدار خصوصی ترامپ و مشاورانش صحبت کرده بود. او روز یکشنبه به خبرگزاری فاکس‌نیوز گفت: "نمی‌خواهم نتیجه‌ای پیش‌بینی کنم. صحبتم این است که رئیس‌جمهور، که دستی در خرید و فروش املاک دارد، می‌خواهد نگاهی به خرید گرینلند داشته باشد".

طبق اظهارات کادلو، "دانمارک صاحب گرینلند است؛ دانمارک یک هم‌پیمان [آمریکا] به شمار می‌رود، گرینلند یک منطقه استراتژیک است و مواد معدنی ارزشمندی داراست".

یک معاهده دفاعی که بین آمریکا و دانمارک در سال 1951 منعقد شده بود، حق استفاده از پایگاه هوایی "توله" -واقع در گرینلند- را به ارتش آمریکا می‌دهد.

جزیره گرینلند که بین اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس‌های قطبی است، بر حمایت اقتصادی دانمارک متکی است و امور داخلی خود را اداره می‌کند. با این حال، کوپنهاگ نیز مسئولیت دفاع و امور خارجه آن را برعهده دارد.

فردریکسن طی اظهاراتش به رسانه "دی آر" گفت: "این یک بحث مضحک است و کیم کیلسن نیز تصریح کرده است که گرینلند فروشی نیست؛ این پایان بحث است".

روی جمعه، "آنه لونه باگر"، وزیر خارجه گرینلند به رویترز گفت: "ما برای تجارت در دسترس هستیم؛ اما برای فروش نیستیم".

انتهای پیام


10212566
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن پنجشنبه شب در سخنانی با تاکید براینکه رژیم اسرائیل همچنان در مسیر شکست در غزه قرار دارد، خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آنها در تجاوز نظامی خود به یمن، شکست را از انگلیس به ارث خواهند برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» قسام خانه‌ای را پس از ورود اشغالگران اسراییلی منفجر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار ارسال کمک‌های فوری به کی یف شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف، عنوان کرد که سران ارمنستان با بهانه‌هایی غیرواقعی به دنبال برهم زدن روابط با مسکو هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیر کل سازمان ملل روز پنجشنبه در سخنانی گفت نمی‌تواند غمی را که در دیدار با پناهندگان فلسطینی در سفرش به مصر و اردن تجربه کرده از بین ببرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جمع خانواده های اسرای این رژیم مدعی شد که ارتش آن در حال آماده شدن برای ورود به شهر رفح در نوار غزه است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی ابراز نارضایتی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت امور خارجه فنلاند اعلام کرد که کارگروهی به ریاست هلسینکی به این نتیجه رسیده است که توافقنامه دفاعی با آمریکا حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است