فرهنگی‌هنری 14:00 - 21 فروردین 1399
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی:
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این‌که نیمه شعبان عیدی متعلق به تمام بشریت است، گفت: در بحث منجی و ظهور باید از جهل و افراط و سطحی‌نگری پرهیز کنیم چرا که ریشه تمام مشکلات و نادانی‌ها در جهل و خرافه است.

در بحث منجی و ظهور از جهل و افراط پرهیز کنیم

حجت‌السلام والمسلمین محمدحسین مختاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این موضوع که بحث ظهور منجی یک مسئله مهم جهانی است و تمام ادیان و مذاهب به نوعی در انتظار ظهور موعود هستند، اظهار کرد: بودایی، یهودی، مسیحی و هر آیین و مذهبی در هر گوشه جهان به هر شکل و باوری که شده منتظر منجی هستند. در جهان اسلام هم هیچ مذهب و گرایشی نیست که به موعود اعتقاد نداشته باشد و تماما در یک نگاه و به صورت یکپارچه بحث ظهور و منجی را قبول دارند.

او خاطر نشان کرد: در اسلام همه مذاهب و گرایش‌ها از جمله مذهب امامیه همراه سایر ادیان، مذاهب و گرایش‌های دینی به ظهور منجی معتقد هستند و حتی نظر بسیاری از علمای اهل سنت نیز بر این است که منجی عالم بشریت مردی از نسل آخرین پیامبر بزرگوار و آخرین پیام‌آور صلح و راستی است و وعده حاکمیت دین را بر همه هستی محقق می‌سازد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با تأکید بر این موضوع که در رابطه با مهدویت و منجی باید نکاتی را مد نظر داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در درجه اول موعودی که در انتظار آن هستیم از ثلاله انبیاء و امتداد مسیر خلافت الهی است. موضوع دوم این است که آن موعود در قید حیات است و در قامت کارگردان هستی فیض و رزق الهی را در عالم پخش می‌کند. نکته سوم این است که این منجی متعلق به قوم و آیین خاصی نیست بلکه باران رحمتی است که بر همگان نازل می‌شود و همچون پدری مهربان مایه آرامش بشریت است. چنان‌که خود حضرت مهدی (عج) در بیانی می‌فرماید «من مایه آرامش و امنیت زمینیان هستم، همان‌طور که ستارگان آسمان باعث امنیت آسمان هستند».

مختاری یادآور شد: نیمه شعبان عیدی متعلق به بشریت است. البته علمای جهان اسلام وظیفه خطیری را در این رابطه بر عهده دارند و باید چهره رحمانی حضرت ولی عصر (عج) را به جهانیان معرفی کنند. همه ما باید همانند حضرت مایه آرامش و امنیت بندگان باشیم و مراقب قلم و بیان خود باشیم که خواسته و ناخواسته آرامش ملت و آحاد جامعه را سلب نکنیم، چون تنها کسانی می‌توانند در رکاب حضرت باشند که مایه آرامش بوده و از بیان مطالب فتنه‌انگیز و بر هم زننده آرامش که باعث سلطه شیطان می‌شود اجتناب کنند.

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم تأکید کرد: ما باید از منجی عالم بشریت درس بگیریم و همواره مایه آرامش باشیم و در حفظ و حیات مسائل روحی و روانی جامعه تلاش کنیم و از آن‌چه باعث ایجاد فتنه و اخلال در جامعه می‌شود و یا امنیت روانی جامعه را از بین می‌برد بر حذر باشیم. آن وقت است که ما منتظران واقعی حضرت خواهیم بود.

او ادامه داد: مسئله بعدی این است که امروز باید شرایط ظهور را فراهم کنیم و به نظر بنده این شرایط با ایجاد معرفت و آگاهی‌بخشی به آحاد جامعه فراهم می‌شود. باید سطح شناخت و معرفت را ارتقا ببخشیم و تمام کسانی که معتقد به ظهور هستند باید از ترویج جهل و نادانی پرهیز کنند چرا که بسیاری از مشکلاتی که متوجه انسان‌ها می‌شود منبعث از جهل، افراط و قشری‌گری و معلول سطحی‌نگری نسبت به معارف دینی است. امروز باید با قلم و بیان خود در قالب‌های مختلف در برابر فتنه‌ها بایستیم و علما و اندیشمندان برای تحقق یک جامعه مهدوی در خط مقدم صلح و سازش و برادری و همزیستی مسالمت‌آمیز باشند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: نباید اجازه بدهیم افراد نابخرد بذر نفرت را در میان برادران دینی بگسترانند. اصلاح جامعه با اعجاز صورت نمی‌گیرد، بلکه باید تعالی و تلاش همه‌جانبه عالمان و فرهیختگان در راستای آگاهی‌بخشی به مردم صورت بگیرد و این‌گونه مردم خود یاری‌کننده حق هستند.

مختاری بیان کرد: در آیه ۱۴۶ سوره آل عمران می‌خوانیم که باید از ضعف و سستی پرهیز کنیم و خداوند با صابران است. برای تحقق ظهور باید از تلاش و عقلانیت بهره ببریم و با صبر و حوصله پیام حق را منتشر کنیم. بر این اساس است که می‌توانیم مقدمات ظهور را فراهم کنیم. مکتب اهل بیت (ع) مبتنی بر منطق و دلیل و برهان است و باید در راستای ظهور از خرافات پرهیز کنیم و آن‌چه را مربوط به خرافه و افسانه است از ذهن دور کنیم تا بتوانیم در برابر فتنه‌های نوظهور کذاب بایستیم.

او با بیان این‌که با دانش، علم و تدبیر و بینش گسترده می‌توانیم مقدمات ظهور را فراهم کنیم، گفت: بهتر است به جای بیان خواب و رویا با قرآن و سنت به رفع شبهات بپردازیم و ذهن آحاد جامعه و به ویژه نسل جوان را روشن کنیم. برای این امر صاحبان خطابه و به خصوص دانشگاهیان و علما باید در حوزه و دانشگاه متحد شوند.

حجت‌السلام والمسلمین مختاری خاطر نشان کرد: پیروان تمام مذاهب می‌توانند وحدت و انسجام خود را حفظ کنند، یعنی اعتقاد به ظهور منجی و انتظار بر ظهور منجی موعود می‌تواند محور وحدت، انسجام و یکپارچگی میان همه پیروان ادیان و مذاهب باشد. یک وجه مشترک پیروان و ادیان اعتقاد و یقین به ظهور منجی است و باید به گونه‌ای عمل کرد که در برابر کسانی که باعث ایجاد شکاف و فتنه در بین پیروان ادیان هستند بایستیم. باید با این اعتقاد به ظهور منجی در اجرای معارف دینی در راستای تحقق قسط و عدالت در جوامع بشری تلاش کنیم و می‌توانیم بستری را برای ایجاد یک جامعه انسانی و مدینه فاضله فراهم کنیم.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم تاکید کرد: فرهنگ استکبارستیزی باید در تمام جوامع بشری نهادینه شود و از این طریق است که می‌توانیم از عمق جان و فطرت خود خواهان یک جامعه ایده‌آل، ارزشی و منطبق با عدالت اجتماعی باشیم.



انتهای پیام


10477107
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سعدی یکی از شاعران نامدار پارسی است که غزلیاتش شهرت فراوانی دارند و به باور بسیاری از استادان زبان و ادبیات پارسی، تصحیح آن‌ها کار ساده‌ای نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با برگزاری هزاران جلسه تاریخ شفاهی مجموعه کتب ثبت تجارب فرماندهان و مدیران جنگ را در قالب تاریخ شفاهی منتشر کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در گزارشی که پیش‌رو دارید پیامک‌هایی که مخاطبان در بازه زمانی هفته گذشته با سامانه ۱۶۲ تماس گرفته و درخواست‌های خود را مطرح کردند، مشاهده می‌کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در گزارشی که پیش‌رو دارید پیامک‌هایی که مخاطبان در بازه زمانی هفته گذشته با سامانه ۱۶۲ تماس گرفته و درخواست‌های خود را مطرح کردند، مشاهده می‌کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  در گزارشی که پیش‌رو دارید پیامک‌هایی که مخاطبان در بازه زمانی هفته گذشته با سامانه ۱۶۲ تماس گرفته و درخواست‌های خود را مطرح کردند، مشاهده می‌کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» گروه سینمایی هنر و تجربه از آغاز زمستان ۱۴۰۲ تاکنون ۱۳ فیلم را روی پرده سینما برد که «ایساتیس» پرفروش‌ترین و «انتخاب» کم‌فروش‌ترین آثار بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» به تهیه‌کنندگی حمیدرضا عطارد از امروز اول اردیبهشت روی آنتن می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» با حضور وزیر فرهنگ و جمعی از پیشکسوتان هنر خوشنویسی در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت اول اردیبهشت همزمان با روز سعدی، پیامی تصویری منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» محمد دلاوری، مجری تلویزیون و روزنامه‌نگار در برنامه «بی‌واسطه» شبکه یک سیما از ضعف ساختاری شرکت‌های خودروسازی پرسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است