اقتصادی 03:37 - 05 بهمن 1398
در گفت وگو با ایسنا اعلام شد
یک کارشناس حوزه کار با تاکید بر ترمیم حقوق و دستمزد کارگران، از شورای عالی کار خواست که در جریان تعیین دستمزد سال آینده، کاهش هزینه‌های معیشت خانوارهای کارگری را مدنظر قرار دهد.

ماده ۴۱ قانون کار، تنها معیار تعیین دستمزد

علی اکبر سیارمه در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: در جریان مذاکرات و چانه‌زنی‌های مزدی انتظار داریم که دولت به عنوان ضلع سوم شرکای اجتماعی نقش خود را در قبال جامعه کارگری و کارفرمایی ایفا کند.

کاهش هزینه‌های کارگران و کارفرمایان با حمایت دولت

وی افزود: کارفرمایان به دلیل شرایط اقتصادی با هزینه‌های جانبی تولید و مشکلاتی در تامین مواد اولیه مواجه اند و دولت همچنان که کاهش هزینه‌های زندگی کارگران را در فرایند تعیین دستمزد باید مدنظر قرار دهد باید به کاهش هزینه‌های تولید، مالیات و عوارض کارفرمایان نیز کمک کند.

این کارشناس حوزه کار افزود: بسیاری از کارگران برای تامین معاش خود و خانواده و کم کردن فاصله بین هزینه‌های معیشت و دستمزد، ناچارند چند شیفت در روز را کار کنند در حالی که زندگی آنها به سرعت از نوسانات نرخ ارز و شرایط اقتصادی تاثیر می‌پذیرد به همین دلیل شورای عالی کار برای کاهش هزینه‌های زندگی باید به ترمیم حقوق و دستمزد کارگران روی بیاورد.

ماده ۴۱ قانون کار تنها معیار تعیین دستمزد کارگران

سیارمه با بیان اینکه ماده ۴۱ قانون کار تنها ملاک تعیین دستمزد کارگران است، گفت: تعیین دستمزد کارگران در این ماده بر اساس نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع رسمی آماری و محاسبه هزینه‌های معیشت خانوارهای کارگری صورت می‌گیرد. کارفرمایان آمادگی دارند با کاهش هزینه‌های تولید در جهت تعدیل هزینه‌ها و درآمدها حقوق نیروهای کار خود را افزایش بدهند و از دولت انتظار داریم در مذاکرات دستمزد با پذیرش مسئولیت‌های خود در قبال کارگران و کارفرمایان عمل کند.

وی اظهار امیدواری کرد که جلسات کمیته دستمزد شورای عالی کار که به منظور تعیین هزینه سبد معیشت کارگران در حال برگزاری است به نتایج روشن و مثبتی منجر شود و شورای عالی کار با توجه به زمان باقی‌مانده تا پایان سال نشست تعیین دستمزد سال ۹۹ را هر چه زودتر برگزار کند.

به گزارش ایسنا، برابر ماده ۴۱ قانون کار شورای عالی کار همه ساله میزان حداقل دستمزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف بر اساس درصد نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و سبد معیشت خانوار تعیین می‌کند.

انتهای پیام


10360147
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با توجه به شرایط اقلیمی و منابع آبی و خاکی کشور، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش خسارت سیل و مقابله با خشکسالی تاثیر بسزایی دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سیاح گفت: مجوز‌های کاغذی ۲۶ اردیبهشت ماه امسال پایان می‌پذیرد و دستگاه‌های اجرایی و صاحبان مجوز‌های کاغذی، مکلفند مجوز‌های خود به الکترونیکی و شناسه یکتا را تسریع کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طی سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴ میلیون تن نهاده (جو، ذرت و کنجاله سویا) به نظام بهره برداری دام و طیور کشور توسط این شرکت عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری گفت: مسافران با توجه به وقوع سیل و انسداد مسیر‌ها از سفر به جنوب کشور پرهیز کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پایش و مورد بررسی قرار گرفتند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالا‌های اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودرو‌های برقی در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است