علمی فناوری 13:25 - 13 آذر 1400
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که آلودگی ناشی از میکروپلاستیک‌ها می‌تواند به افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی منجر شود.

میکروپلاستیک‌ها می‌توانند مقاومت آنتی‌بیوتیکی را افزایش دهند

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، ظرف ساخته‌ شده از "استایروفوم"(Styrofoam) که چیزبرگر را در خود جای می‌دهد، ممکن است به افزایش مقاومت مردم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها کمک کند.

به گفته دانشمندان دانشکده مهندسی "جورج آر. براون"(George R. Brown School of Engineering) در "دانشگاه رایس"(Rice University) آمریکا، پلی‌استایرن دور ریخته‌شده که پس از تجزیه به میکروپلاستیک‌ها تبدیل می‌شود، خانه‌ای دنج نه تنها برای میکروب‌ها و آلاینده‌های شیمیایی، بلکه برای مواد ژنتیکی منتشر شده فراهم می‌کند که موهبت مقاومت را به باکتری‌ها می‌بخشند.

این پژوهش نشان می‌دهد که چگونه پیر شدن میکروپلاستیک‌ها در محیط، آنها را به بستری مناسب برای تولید "ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک"(ARGs) تبدیل می‌کند. این ژن‌ها توسط کروموزوم‌های باکتریایی، فاژها و پلاسمیدها محافظت می‌شوند که همگی ناقل‌های بیولوژیکی هستند که می‌توانند مقاومت آنتی‌بیوتیکی را گسترش دهند و به انسان منتقل کنند و همچنین، توانایی آنها را برای مقابله با عفونت‌ها کاهش دهند.

این پژوهش که به سرپرستی "رایس سیویل"(Rice Civil) و "پدرو آلوارز"(Pedro Alvarez)، پژوهشگران دانشگاه رایس و با همکاری پژوهشگران چینی و "دانشگاه هیوستون"(University of Houston) انجام شده است، نشان می‌دهد مواد شیمیایی که از پلاستیک خارج می‌شوند، با بالا رفتن سن، حساسیت را به انتقال افقی ژن افزایش می‌دهند که مقاومت به واسطه آن گسترش می‌یابد.

آلوارز گفت: ما از فهمیدن این موضوع شگفت‌زده شدیم که پیری میکروپلاستیک، مقاومت آنتی‌بیوتیکی افقی را افزایش می‌دهد. افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی، یک تاثیر نادیده گرفته‌شده آلودگی میکروپلاستیک است.

پژوهشگران دریافتند میکروپلاستیک‌ها که قطر آنها به ۱۰۰ نانومتر تا پنج میکرومتر می‌رسد و توسط قسمت فرابنفش نور خورشید پیر می‌شوند، از سطوحی برخوردار هستند که میکروب‌ها را به دام می‌اندازند. همان گونه که پلاستیک‌ها تجزیه می‌شوند، مواد شیمیایی را که فرآیند "دپلیمریزاسیون"(Depolymerization) را پشت سر گذاشته‌اند، پاکسازی می‌کنند و به ژن‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، فرصتی برای تهاجم می‌دهند.

پژوهشگران خاطرنشان کردند که سطوح میکروپلاستیک ممکن است مانند محل تجمع باکتری‌های حساس عمل کنند و به واسطه تماس باکتری‌ها با یکدیگر و مواد شیمیایی منتشرشده، انتقال ژن را سرعت ببخشند. این پژوهش نشان می‌دهد که این هم‌افزایی می‌تواند شرایط محیطی مطلوب برای مقاومت آنتی‌بیوتیکی را حتی در غیاب آنتی‌بیوتیک‌ها افزایش دهد.

این پژوهش، در "Journal of Hazardous Materials" به چاپ رسید.

انتهای پیام


11349401
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی هنر و همچنین گروه آزمایشی زبان‌های خارجه راس ساعت ۱۴:۳۰ آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که ساخت یک خانه تک طبقه به روش سنتی ممکن است چند ماه طول بکشد، اما بزرگترین چاپگر سه بعدی جهان که توسط مهندسان دانشگاه مین (Maine) ساخته شده است، می‌تواند این پروژه را در کمتر از چهار روز به پایان برساند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ روی ویژگی‌های هوش مصنوعی سلامتی‌محور حلقه‌ی هوشمند خود تمرکز ویژه‌ای خواهد داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به گزارش وبگاه خبری Reuters، مدیر اجرایی تیک‌تاک امید دارد در چالشی قانونی برای ادامه حیات و فعالیت در ایالات متحده، برابر دولت آمریکا پیروز شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کاربران تردز از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون افزایش کاربر داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش از دادن امتیاز ویژه به دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوشیدنی‌های دارای فیبر می‌توانند میان وعده خوبی برای کودکان باشند و مایعات بدن آنها را تامین کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است