سیاسی 15:50 - 03 اردیبهشت 1398

وزارت نفت به وظیفه خود درباره استانداردسازی سوخت مصرفی عمل نکرد

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد بررسی اقدامات دستگاه‌های مسئول در خصوص مصوبات هیئت وزیران و قوانین مرتبط در زمینه مبارزه با آلودگی هوا طبق ماده ۱۰۱ آئین‌نامه داخلی، در دستور کار قرار گرفت.

در این گزارش، ۸ تکلیف وزارت کشور در مورد رفع آلودگی هوا مورد بررسی قرار گرفت و از عدم اجرای این وظایف انتقاد شد.

این وظایف در خصوص جایگزینی انرژی‌های فسیلی و تجدید پذیر، تعویض کاتالیست خودروهای عمومی درون‌شهری، استفاده خودروهای عمومی درون‌شهری از صافی فیلتر ذرات برای خودروهای دیزلی سنگین، ایجاد ساختار یکپارچه معاینه فنی، ارائه برنامه اجرایی نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی درون شهری و مدیریت تقاضای سفر به منظور کاهش سفرهای درون‌شهری و افزایش سرانه فضای سبز در شهرها و حریم آنها بود.

در بخش دیگری از گزارش کمیسیون اصل ۹۰، عملکرد وزارت راه و شهرسازی در خصوص قوانین اصلاح الگوی مصرف انرژی و هوای پاک مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین وظایف وزارت راه و شهرسازی در مورد استفاده از صافی فیلتر ذرات برای خودروهای دیزلی سنگین، بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ اجرایی شده بود اما وظیفه این وزارتخانه در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به دلیل کمبود بودجه اجرایی نشده بود.

کمیسیون اصل ۹۰ با توجه به عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست، در گزارش خود آورده است که این سازمان موظف بوده استاندارد خودروها را مورد بررسی قرار دهد که طبق گزارش کمیسیون اصل ۹۰، در حال حاضر تمامی خودروهای تولید کشور، منطبق با استاندارد یورو ۴ است.

در بخشی دیگر از این گزارش، عملکرد وزارت نفت در مورد اصلاح الگوی انرژی مورد بررسی قرار گرفت.

گزارش کمیسیون اصل ۹۰ تصریح دارد که وظیفه وزارت نفت مبنی بر تدوین دستورالعمل فنی همسان طراحی، ساخت، نصب و بهره‌برداری زیرساخت و تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل شبکه هوشمند علی‌رغم گذشت ۸ سال، تدوین و ابلاغ نشده است و عرضه سوخت در کشور منطبق با استانداردهای اعلامی نیست.

همچنین وزارت نفت نسبت به وظایف خود در خصوص استانداردسازی سوخت مصرفی، مطابق با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ عمل نکرده است..

کمیسیون اصل ۹۰ همچنین در این گزارش نسبت به عدم اجرای تکالیف وزارت نفت در تکمیل طرح کاهش، هدایت و انتشار بخارهای بنزین در کشور و کنترل آلودگی ناشی از سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی انتقاد کرده است.

در بخش دیگری از گزارش کمیسیون اصل ۹۰، عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این گزارش همچنین نسبت به عدم تدوین آئین‌نامه اجرایی حمایت از مراکز تحقیقاتی و صنایع برای توسعه دانش فنی، ارائه گزارش سالانه از اقدامات مربوط به صرفه‌جویی انرژی و ارائه گزارش در خصوص برنامه جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزین‌سوز انتقاد شده است.

کمیسیون اصل ۹۰ در بخش پایانی گزارش خود، عملکرد وزارتخانه‌های نیرو و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی استاندارد و پلیس راهور را مورد بررسی قرار داده است.


10110062
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی ۶.۷ دهم درصدی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ تحقق یافته است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون کشاورزی گفت: دولت در مهار آب‌های مرزی توجه داشته باشد چون در سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان بیشتر آب‌ها به دریا ریخته شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس غرب آسیا گفت: بعد از جنگ غزه، کابینه نتانیاهو دچار فروپاشی خواهد شد و مجبور است انتخابات زودهنگام برگزار کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است