علمی فناوری 08:37 - 05 فروردین 1398
خبرگزاری ایسنا سلفی‌های فضایی!
این روزها، اصطلاح بیگانه "سلفی" متأسفانه به عنوان یک کلمه عادی توسط همه ما بکار برده می‌شود. با وجود دوربین‌های دیجیتال بکار رفته در گوشی‌های تلفن همراه، این "خود تصویربرداری" به یک رسم همگانی تبدیل شده است.

سلفی‌های فضایی!

به گزارش ایسنا، این کار نه فقط در زمین بلکه در فضا هم رسم شده و حتی به کاوشگرهای فضایی هم سرایت کرده است! جالب است بدانید نخستین "خود تصویربرداری" در فضانوردی به ادوین آلدرین تعلق دارد که طی راهپیمایی فضایی در مأموریت جمینی -۱۲ و به بیش از نیم قرن قبل آن را با یک دوربین مخصوص برداشت. در جریان سفر به ماه، چون نقاب کلاه ایمنی فضانوردان با پوشش ضد نور پوشانده شده بود، عکس عکاسان در آنها دیده می‌شد و می‌شود گفت فضانوردی که دوربین عکاسی روی سینه اش نصب شده بود، خود تصویربرداری هم می‌کرد. از معروف ترین آنها عکس نیل آرمسترانگ بر روی نقاب کلاه ایمنی ادوین آلدرین همچنین تصویر چارلز کنراد بر روی نقاب کلاه آلن بین است.

اما امروز و در ایستگاه فضایی بین المللی، سلفی گرفتن کاملاً عادی است و فضانوردان به این کار دست می‌زنند. جالب است بدانید در چند عکس سلفی که فضانوردان گرفته اند، اشیای ایرانی هم وجود دارد!

مجموعه ۱۰ کارت پستال از آثار استاد محمود فرشچیان و کتاب نخستین‌های فضانوردی تألیف سیروس برزو روز ۲۴ آوریل ۲۰۰۶ با ناو پروگرس ام -۵۶ به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شد و پاول وینوگرادوف نخستین نمایشگاه هنری در این ایستگاه برگزار کرد و نیز قرآن مجید چاپ ایران که به همت الکساندر کالری فضانورد نام آور روسیه در ۷ اکتبر ۲۰۱۰ با ناو کیهانی سایوز به ایستگاه فضایی بین المللی حمل شد. وینوگرادوف و کالری فضانوردان روس, برای مستند کردن حمل آنها به فضا، عکس‌هایی به یادگار در بخش روسی ایستگاه گرفتند که به صورت سلفی است.

اما می‌توان گفت که زیباترین "خود تصویربرداری" ها در جریان راهپیمایی‌های فضایی در ایستگاه فضایی بین المللی توسط سرنشینان مختلف این مجتمع مداری گرفته شده اند.

در این مجموعه در کنار تصویری از مریخ نورد کیوروسیتی, عکس‌هایی از آلدرین و بین مهنوردان آمریکا، فضانورد ژاپنی آکیهیکو هوشیدو، فضانورد فرانسوی توماس پسکه و فضانورد آمریکایی استفن روبینسون را می‌بینید.

انتهای پیام


10086244
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک مدعی است که فضاپیمای Starship شرکت او در نهایت قادر خواهد بود تا انسان را به مریخ ببرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است