فرهنگی‌هنری 15:22 - 09 مهر 1399

چهارجلد دیگر به «گوشه‌هایی از تاریخ معاصر ایران» اضافه می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، چهار جلد دیگر از کتاب‌های «مجموعه گوشه‌هایی از تاریخ معاصر ایران» با تالیف رسول مهربان به‌زودی توسط نشر افکار منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.

«مجموعه گوشه‌هایی از تاریخ معاصر ایران» به قلم رسول مهربان که تاکنون یک جلد آن با عنوان «اصلاحات ارضی» در ماه‌های اخیر چاپ و تجدیدچاپ شده، همگی در نشر افکار منتشر خواهند شد.

این‌مجموعه شامل مجلدات زیر است:

_جلد اول: استبداد از نو سر بر می‌آورد: از شهریور ۱۳۲۰ تا بهمن ۱۳۲۷؛

_جلد دوم: نفت برای ایران: از آغاز نهضت ملی شدن نفت تا قیام ملی ۳۰ تیر ۱۳۳۱؛

_جلد سوم: خون خواهد شد: از قیام سی تیر ۱۳۳۱ تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲؛

_جلد چهارم: فردای کودتا: بازگشت استبداد، تشکیل نهضت مقاومت ملی و دادگاه دکتر مصدق؛

_جلد پنجم: ثروت ما را به غارت می‌برند: کنسرسیوم نفت و سرانجامِ نفت ایران پس از کودتای ۲۸ مرداد؛

_جلد ششم: در برابر استبداد سر فرو می‌آورند: کابینه‌های پساکودتا و جبهه ملی دوم؛

_جلد هفتم: بهار و خزان تهران: از نخست‌وزیری علی امینی تا انحلال جبهه ملی دوم؛

_جلد هشتم: اصلاحات ارضی: گزارشی از برنامة تقسیم اراضی در «انقلاب سفید».

تاکنون مجوز مجلدات چهارم تا هشتم «گوشه‌هایی از تاریخ معاصر ایران» صادر شده و مابقی مجلدات در انتظار کسب مجوز هستند. از این مجموعه، «اصلاحات ارضی» با مقدمه‌ای از فریبرز رئیس‌دانا در دو نوبت تحت عنوان جلد ششم منتشر شده که اکنون در ویرایش جدید، جلد هشتم خواهد بود.

«بهار و خزان تهران» به دوران نخست‌وزیری علی امینی و امیراسدالله علم می‌پردازد که حوادثی چون تشکیل جبهه ملی دوم، یورش ۱ بهمن ۱۳۴۰ به دانشگاه تهران، رفراندوم ۶ بهمن ۱۳۴۱ انقلاب سفید، سرکوب قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، انحلال جبهه ملی وم و تشکیل جبهه ملی سوم را در بر می‌گیرد.

رسول مهربان پژوهش و نگارش مجلدات بعدی مجموعه را که حوادث دوران سلطنت محمدرضا پهلوی را از آغاز سلطنت در شهریور ۱۳۲۰ تا پیروزی انقلاب اسلامی را در بر خواهد داشت، در دست انجام دارد.


10742235
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است