ورزشی 03:22 - 26 تیر 1398
داستان‌های تاریخ فوتبال
تیم ملی فرانسه با حضور بازیکنانی از نژادهای مختلف توانست برزیل را در فینال جام جهانی ۱۹۹۸ شکست دهد و قهرمان این بازی ها شود.

تاریخ‌سازی فرانسه چندنژادی در جام جهانی ۱۹۹۸/ "قهرمان رنگین"

به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال فرانسه از مدت‌ها قبل محل حضور بازیکنان با ریشه‌های مختلف به خصوص مغربی و ساحل عاجی شده است اما در دهه ۹۰ این تعداد به اوج خود رسید. این اتفاق تنها به خاطر حضور نژادهای مختلف در کشور نبود بلکه خیلی از مردان نژادهای محروم در محله‌های پایین بزرگ شده بودند و زمان زیادی برای فوتبال بازی کردن داشتند و سختی‌های زیادی برای زندگی کردن داشتند. به همین خاطر پیشرفت در فوتبال برای سیاه پوستان هم سخت بود. در این راستا ژان ماری لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه در سال ۱۹۶۶ در یک مراسم از وضعیت تیم ملی کشورش انتقاد کرد و گفت: "خیلی غیر عادی است که خارجی‌ها به کشورمان بیایند و سپس عضو تیم ملی شوند. " او قول داد زمانی که ریاست را بر عهده بگیرد این موضوع را بررسی خواهد کرد.

این اظهارات سر و صدای زیادی به پا کرد و باعث شد بازیکنان بخواهند علیه‌اش رای دهند. در حالی که نژادهای مختلفی در میان فوتبالیست‌ها وجود داشت حقیقت این بود که همه در کلان شهرها یا مستعمره‌نشین‌ها متولد شده بودند، به جز مارسل دزایی که متولد غنا بود و ملیت فرانسوی را کسب کرده بود. این تیم توانسته بود قهرمان یورو ۱۹۹۶ هلند و بلژیک شود.

جام جهانی ۱۹۹۸ به میزبانی فرانسه برگزار شد. فهرست نهایی که متشکل از ۲۲ بازیکن بود تنها هشت بازیکن فرانسوی خالص از نظر لوپن داشت که فرزند پدر و مادری فرانسوی و سفیدپوست بودند. بقیه بازیکنان عرب، کارائیبی، آمریکای جنوبی، آفریقایی و قفقازی بودند و حتی یک بازیکن ریشه‌اش به جنوب اقیانوس آرام برمی‌گشت که کریستین کارمبو نام داشت. با این حال فرانسه تیم خوبی بود و حریفانش را یکی از پس از دیگری با حضور زین‌الدین زیدان، مغز متفکر تیم با پیروزی پشت سر می‌گذاشت. زیدان اهل محله لا کاستیان مارسی بود و پدر و مادری الجزایری داشت. این محله جزو مکان‌هایی بود که حتی پلیس هم جرات نمی‌کرد واردش شود. زیدان در حین جنگ لوپن و تیم ملی یک اظهار نظر قابل توجه کرد و گفت: من فرانسوی هستم. پدر و مادرم الجزایری هستند. به فرانسوی بودنم افتخار می‌کنم و افتخار می‌کنم که پدرم الجزایری است.

فینال جام جهانی ۹۸ باید بین دو تیم فرانسه و برزیل برگزار می‌شد. در صبح آن روز رونالدو نازاریو دچار حالت تهوع شد و روبرتو کارلوس، هم اتاقی‌اش را ترساند. مهاجم برزیلی را به کلینیک فرستادند و در نهایت پزشکان تیم اجازه دادند در دیدار نهایی به میدان برود. بازی در پایان نیمه نخست ۲ بر صفر به نفع فرانسه تمام شد. هر دو گل توسط زیدان با ضربه سر به ثمر رسید. برزیل در تمام دقایق نیمه دوم حمله کرد اما تیمی که در آخرین دقیقه گلزنی کرد فرانسه بود. این گل توسط امانوئل پتی سفید و بور به ثمر رسید؛ بازیکنی که از نظر لوپن یک فرانسوی خالص بود. برای نخستین بار بود که آبی‌ها فاتح جام جهانی می‌شدند.

پیروزی فرانسه باعث خوشحالی همه مردم فرانسه شد. میلیون‌ها نفر در خیابان شانزه‌لیزه موفقیت تیم ملی را با این شعار بیان می کردند: "این فرانسه رنگین و قهرمان…" آن بزرگ‌ترین گردهمایی کشور بدون در نظر گرفتن اصالت و نژاد بود. فرانسه به عنوان یک کشور چند نژادی شناخته شد.

انتهای پیام


10179863
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مهاجم سابق تیم فوتبال پرسپولیس گفت: بعضی از تیم‌های رده‌های پایین جدول خودشان را پیش باخته برابر سرخپوشان می‌بینند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس گفت: تیم صنعت نفت آبادان بعد از دریافت گل اول متلاشی شد و نتوانست جبران کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های سری آ مزد عملکرد درخشان خود در فصل جاری مسابقات اروپایی را گرفتند و یک سهمیه برای لیگ قهرمانان اروپای سال آینده به این لیگ اضافه شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مسابقات هفته بیست و چهارم لیگ برتر فوتبال با انجام ۳ دیدار امروز پیگیری می‌شود.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم بایرلورکوزن رکورد شکست ناپذیری در فوتبال اروپا در قرن ۲۱ را جابجا کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم های رم، آتالانتا و لورکوزن به جمع 4 تیم برتر لیگ اروپا راه یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های فیورنتینا و استون ویلا موفق شدند به جمع ۴ تیم برتر مسابقات لیگ کنفرانس اروپا راه یابند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت: مربی‌ای نیستم که باخت را گردن کسی بیندازم و خودم شکست برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس درباره آخرین وضعیت مصدومیتش توضیحاتی را بیان کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: نتیجه ۳ بر هیچ یک نتیجه عالی در فوتبال حساب می‌شود و از عملکرد بازیکنانم واقعا رضایت دارم.  

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است