استانی 21:51 - 01 آبان 1399
سرپرست اداره شهر همگان شهرداری مشهد خبر داد
ایسنا/خراسان رضوی سرپرست اداره شهر همگان شهرداری مشهد گفت: ما ۷۰۰۰ کودک در شهر داریم که صرفا دارای ناتوانی جسمی هستند و به لحاظ هوشی هیچ تفاوتی با دیگر کودکان ندارند.

مشهد ۷۰۰۰ کودک ناتوان جسمی دارد

فاطمه باقری امروز در نهمین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی گفتمان توسعه شهری که با موضوع شهر دوستدار کودک برگزار شد، اظهار کرد : حقیقت امر این است که اصل داستان کودکان در شهر از جایی شروع می‌شود که ما اغلب شهر را از دید بزرگسالان، سیاستمداران و طراحان شهری دیده‌ایم، به همین دلیل  بسیاری از نیازها و حقوق کودکان در سطح شهر نادیده گرفته شده. عدم توجه به حقوق و نیازها در سطح شهر باعث به وجود آمدن چرخه‌ای می‌شود که این چرخه، صفحه بازتولید مسائل شهری کودکان است که به دنبال آن کماکان نبود طراحی فراگیر و نبود شهری مناسب برای کودکان ادامه پیدا می‌کند که موجب عدم انطباق نیازها با فضای شهری است. 

وی ادامه داد: خیلی اوقات به کودکان مطالبه گری نیازهایشان آموزش داده نشده، کودکان شهروندانی هستند که از جایگاه خود اطلاعی ندارند و به همین دلیل به هیچ عنوان مطالبه‌گری نمی‌کنند، اما اگر ما بخواهیم به سمت وضعیت مطلوب حرکت کنیم، باید وضعیت مطلوب کاملا برایمان مشخص باشد.

سرپرست اداره شهر همگان شهرداری مشهد با بیان اینکه یک سوم جمعیت مشهد را کودکان تشکیل می‌دهند، افزود: در دی ماه سال ۹۷ مصوبه‌ای تحت عنوان مصوبه شهر دوستدار کودک در شورای شهر مشهد به تصویب رسید. تعریفی که در این مصوبه برای شهر دوستدار کودک آمده، تعریف کاملی است. این مصوبه ۴ ماده واحده اصلی دارد؛ آگاه سازی و آموزش، ایجاد و گسترش فضاهایی مطلوب، مناسب‌سازی محیط و فضاهای موجود و سیاست‌گذاری. سند فرادستی دیگری که به طور بومی تدوین شده است و در سال ۹۸ به تصویب رسید، منشور حقوق شهرنشینی است. در این منشور ۱۰ ماده واحده مطرح شده است و نکته مهم در این منشور بحث توجه ویژه به گروه‌های خاص یعنی کودکان، معلولان، سالمندان، جانبازان و ناتوانان جسمی و حرکتی  است. مصوبه‌ای که باعث می‌شود خیلی محکم به بحث کودکان و گروه‌های خاص پرداخته شود مصوبه شهر همگان است.

 باقری گفت: شهر همگان شهری است که همه شهرنشینان بتوانند از همه امکانات این شهر استفاده کنند. ۲ هدف کلان را بطور کلی داریم؛ هدف اول مرتبط با بحث زیرساخت های اطلاعاتی است .

وی اضافه کرد: سنگ بنای سیاستگذاری‌ها و طراحی‌ها زیر ساخت‌های اطلاعاتی است. در حوزه کودک به‌روزرسانی و تهیه  بانک‌های اطلاعاتی بسیار حائز اهمیت است و این یکی از کارهایی است که در مشهد انجام شده است. ما یکی از مناطق مشهد را انتخاب کرده‌ایم و مسئله نیازهای کودکان را در آن منطقه مورد بررسی قرار دادیم. با بررسی بومی نیازهای کودکان و طی صحبت‌هایی که با کودکان و والدین منطقه ۵  انجام شد، متوجه شدیم که خیلی از این کودکان بحث بازی و سرگرمی را مطرح نمی‌کنند و شاید اولین نکته‌ای که در این منطقه مطرح می‌شد، بحث امنیت بود، البته این کدی بود که از چندین مصاحبه انجام شده خارج شد و بحث بسیار حائز اهمیتی بود.

 باقری مطرح کرد: در شهر همگان اولین فضای شهری که مطرح شده، بحث فضاهای بی دفاع شهری است. بحث بعدی که مطرح است نظارت، پایش و ارزیابی کلیه پروژه‌ها است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با کودکان و گروه‌های خاص در ارتباط است. در شهرداری شنبه‌های یادگیری وجود دارد که از دوهفته اخیر شروع بکار می‌کند. این برنامه توجه ویژه ای به کودکان و گروه‌های خاص دارد که قصد آموزش به مسئولین، مدیران  و کارکنان را داریم اما باید کودکان را نیز از این مسئله آگاه و یک تعامل دوطرفه برقرار کنیم و کودکان نسبت به این مسائل شناخت داشته باشند. برهمین اساس ویژه‌نامه کودکان را در روزنامه خراسان تعریف کرده‌ایم که چهارشنبه‌ها این ویژه‌نامه منتشر می‌شود که برروی مباحث کودکان ۵ تا ۱۲ سال فعالیت می‌کند.

 سرپرست اداره شهر همگان شهرداری مشهد اشاره کرد: یکی از کارهای ویژه که در مشهد در حال اتفاق است این موضوع است که ما ۷۰۰۰ کودک در شهر داریم که صرفا دارای ناتوانی جسمی هستند و به لحاظ هوشی هیچ تفاوتی با دیگر کودکان ندارند. اغلب مدارس ما مناسب‌سازی نشده است و این کودکان بیشتر به طرف آموزش‌ها و مدارس استثنایی سوق داده می‌شوند. همراه با معاونت خدمات شهری با آموزش و پرورش جلسه‌ای داشتیم که یکسری مسائل شاخص در هر ناحیه را انتخاب کنیم وبرخی مدارس به عنوان مدارس تلفیقی  برای این دانش آموزان شروع به فعالیت کنند. در بحث حمل و نقل عمومی برای کودکان طی صحبت‌ها با سازمان اتوبوسرانی و آموزش و پرورش، آموزش‌هایی به کودکان داده و تعدادی اتوبوس  کف کوتاه برای کودکان فراهم می‌شود.

شهرها می‌توانند نقش موثری در سیاست‌های خارجه داشته باشند

فاطمه جوانی رئیس اداره سازمانها و مجامع بین‌الملل وزارت کشور و عضو کمیته ملی شهرهای دوستدار کودک در ادامه این  نشست در خصوص شهر همگان بیان کرد: شهرها به عنوان بازیگران اصلی کشور می‌توانند نقش موثری در سیاست‌های خارجه داشته باشند. ما علاقه داریم شهرهایمان را به شهرهای جهانی تبدیل کنیم، فرصت‌های خوبی برای شهرهای کشورمان ایجاد شود و در این راستا فعالیت‌هایی داشته‌ایم.

وی افزود: سند شهر دوستدار کودک یکی از وظایفی بود که برای وزارت کشور تعیین شده بود و از شرکای اصلی این فعالیت، شهرداری‌ها و شورای شهر هستند. ما قصد داریم که از تجربیات بین‌المللی استفاده کنیم و تجربیات کشور خود را به دیگر کشورها انتقال دهیم. در خصوص شهر دوستدار کودک همایشی با حضور ۳۱ شهر به طور مجازی برگزار شد و این همایش در راهبرد شهرداری‌ها بسیار تأثیرگذار بود زیرا خیلی از اساتیدی که دعوت کرده بودیم از کشور آلمان بودند و به صورت مفصل به بحث شهر دوستدار  کودک پرداختند. بعد از همایش ما شاهد فعالیت پررنگ همکاران در شهرداری‌ها بودیم. به طور قانونی شهر دوستدار کودک در شهرداری‌ها شکل گرفت که بتوانند به راحتی در این موضوع فعالیت کنند.

انتهای پیام


10776219
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است