سیاسی 09:23 - 08 فروردین 1396
«راکت 333 میلیمتری فجرC-5هدایت شونده» جدیدترین عضو خانواده راکت‌های فجر است که در مقایسه با نمونه‌های قبلی دارای ویژگی مهم «افزایش دقت» می‌باشد که برای این منظور با «حداقل هزینه»، مجهز به سیستم هدایت، کنترل و ناوبری شده است.

راکت فجر c-5

سرویس سیاسی فردا؛ گروه امنیتی- دفاعی: یکی از مؤلفه‌های سنجش اثربخشی و کارآیی انواع مهمات نظامی می‌توان به دقت، قدرت تخریب، برد، سهولت در کاربری، قیمت و ... اشاره کرد که هر یک نقش بسزایی در طراحی، ساخت و تولید تجهیزات دفاعی دارند؛ از این رو اغلب شاهدیم نسخه‌های ارتقاءیافته‌ای از «یک نوع مهمات» در گذر زمان رونمایی می‌شود که پارامترهای اثربخش‌تری نسبت به نمونه قبلی خود دارند.

«راکت‌های فجر» یکی از این نوع مهمات است که تاکنون «ورژن»‌های متعددی از آن‌ها به مرور زمان بهینه و ارتقاء یافته است.

«راکت 333 میلیمتری فجرC-5هدایت شونده» جدیدترین عضو خانواده راکت‌های فجر است که دهه فجر امسال برای اولین بار رونمایی شد؛ این محصول که تولید سازمان صنایع دفاع کشورمان است در مقایسه با نمونه‌های قبلی دارای ویژگی مهم «افزایش دقت» می‌باشد که برای این منظور با «حداقل هزینه»، مجهز به سیستم هدایت، کنترل و ناوبری شده است.

برای بررسی رمز و راز افزایش دقت راکت فجر 5 مدلCبا حداقل هزینه، در ادامه نگاهی کوتاه به سیستم هدایت و ناوبری این مهمات که در حال حاضر در اختیار نیروی زمینی سپاه و ارتش و نیروی قدس است می‌پردازیم:

هدایت راکت فجرC-5از نوع هدایت اینرسی است؛ سیستم هدایت مستقل یا اینرسی یک سیستم هدایت درونی است ‏که به صورت گسترده‌ای بر روی پرتاپه‌های هدایت‌شونده به ‏عنوان هدایت مرحله میانی پرواز استفاده می‌شود.

یکی از مهمترین قسمت‌های هر سیستم هدایت اینرسی، بلوک ناوبری آن است که منظور از ناوبری تعیین موقعیت و سرعت پرتاپه در هر لحظه از حرکت می‌باشد. روش‌های گوناگونی برای ناوبری وجود دارد که از بین آنها سیستم ناوبری اینرسیINSبه دلیل قابلیت اطمینان و عدم نیاز به خارج از سیستم، برای کاربردهای نظامی در اولویت قرار دارد.

در اینگونه از سیستم‌ها، از حسگرهای اینرسی (ژیروسکوپ‌ها و شتاب سنج‌ها) که تعداد آنها در پرتابه‌های مختلف متفاوت است، استفاده می‌شود که به کمک این حسگرها شتاب، میزان غلت و زاویه حرکت راکت را تعیین می‌‏کنند و بر اساس این اطلاعات می‌توانند موقعیت راکت را نسبت به مکان شلیک و ‏نسبت به مختصات هدف موجود در حافظه آن مقایسه کنند.‏

ژیروسکوپ عضو اصلی سیستم‌های هدایت اینرسی می‌باشد که وظیفه اصلی آن‌ها ایجاد یک دستگاه مختصات مرجع است؛ ژیروسکوپ‌ها ‏سنسورهایی می‌باشند که از آن جهت به دست آوردن سرعت زاویه‌ای و موقعیت ‏زاویه‌ای راکت استفاده می‌شود. با پردازش این اطلاعات می‌توان موقیعت کلی راکت را نیز بر اساس محاسبات به دست آورد.‏

شتاب سنج دیگر عضو سیستم هدایت اینرسی است که وظیفه اصلی آن‌ ‏اندازه‌گیری شتاب راکت است که این شتاب‌ها می‌تواند ‏نسبت به دستگاه مرجع اینرسی یا دستگاه ‏مرجع دیگری مثل دستگاه متصل به زمین باشد.‏

سنسورهای اینرسی (ژیروسکوپ‌ها و شتاب سنج‌ها) متنوع و اکثراً گران‌قیمت هستند اما آنچه در راکت فجرC-5استفاده شده، سنسورهای کم‌هزینهMEMS (Micro Electro-Mechanical System)است. سنسورهایMEMSدر مقایسه با سنسورهای مکانیکی و نوری از تکنیک‌های میکروماشین سیلیکون بهره می‌گیرند که مهمترین مزیت آن، ابعاد کوچک، اجزاء نسبتاً کم، توان مصرفی پایین، وزن کم، ساخت به صورت مجتمع و بسته‌بندی کامل، زمان راه‌اندازی کم، قابلیت اطمینان بالا، نیاز به نگهداری کم، سازگاری با محیط‌های غیرطبیعی، مونتاژ ساده و از همه‌ مهمتر قیمت پایین آن‌ در تولید انبوه است.

پس آنچه باعث کاهش هزینه در راکت فجرC-5شده استفاده از سنسورهایMEMSاست اما یکی از مشکلات سیستم‌های ناوبری اینرسی، افزایش خطا با گذشت زمان به دلیل دریفت این سنسورها است که طراحان این راکت برای افزایش دقت و کاهش خطا، از سامانه‌های کمک ناوبریGPSوGLONNASبرای اصلاح و جبران خطای سیستم اینرسی استفاده کرده‌اند.

اگرچه سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای جی پی اس (متعلق به آمریکا) و گلوناس (متعلق به روسیه) از سویی دارای قابلیت اطمینان بالایی نبوده و امکان اختلال عمدی در امواج ماهواره‌ای آن‌ها توسط دشمن وجود دارد و از سوی دیگر سرعت تعیین موقعیت آن‌ها از سرعت سیستم ناوبری اینرسی کمتر است اما تلفیق سنسورهایMEMSراکت فجرC-5باGPS & GLONNASنظامی طراحی شده، دقت و قابلیت اطمینان این نوع راکت را در مقایسه با سایر اعضای خانواده راکت‌های فجر بالاتر برده است.

با توجه به قیمت‌های موجود یک سیستم تلفیقیGPS/INSبا کمک سنسورهایMEMSدارای قیمتی بین 2000 تا 7000 دلار بر حسب دقت و سایر پارامترهای آن خواهد بود که البته این قیمت برای تیراژهای بالا مطرح است.




8952932
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس گفت: ما رویکرد اقتصادی‌مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم، اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به سرکوب اعتراضات دانشجویان آمریکایی تصریح کرد: این سرکوب به روشنی گویای سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا به آزادی بیان است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران»  امیر سرتیپ آشتیانی به‌منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای به قزاقستان سفر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نشست معاونان وزرای امور خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای عضو گروه بریکس با حضور علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در مسکو آغاز به کار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پی موافقت مجلس شورای اسلامی با تشکیل سازمان سپند وزارت دفاع، پیام تشکر صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر موسوی گفت: ایران به دنبال گسترش جنگ نیست، لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر موسوی با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، از آحاد رزمندگان نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند هوایی و نیروی هوایی، خانواده‍‌های رزمندگان و فرماندهان، قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» گزارش کمیسیون تلفیق درباره جدوال لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور هفته آینده مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معصومه حائری عروس امام خمینی (ره) و همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی صبح امروز پس از یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: افکار عمومی جهان بیدار شده و مصمم به متوقف کردن جنایات و سپردن جنایتکاران به محاکم صالحه بین‌المللی است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است