استانی 20:34 - 31 شهریور 1398

ایران به تعهدات خود در حفاظت از محیط زیست پایبند بوده است

به گزارش خبرگزاری مهر، کلودیو پوویداس عصر یکشنبه در بازدید از تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» مهاباد با بیان اینکه این نخستین ماموریت وی پس از انتصابش در این پست در ایران است اظهار داشت: دولت ایران نسبت به تعهدات خود بویژه در زمینه احیای دریاچه ارومیه پایبند بوده است.

وی با اشاره به اینکه اکوسیستم دریاچه ارومیه از نظر جوامع بین‌المللی بسیار مهم است و این جوامع با نگاه ویژه‌ و خاصی طرح‌های احیای این دریاچه را دنبال می‌کنند اضافه کرد: مجموعه سازمان ملل متحد در زمینه طرح‌هایی که با کشورهای مختلف مشارکت می‌کند، به دنبال خروجی و مفید بودن این طرح‌ها است.

پوویداس افزود: در سال‌های گذشته آب دریاچه ارومیه کاهش چشمگیری داشت اما در چند سال اخیر روند احیای این دریاچه رو به بهبود بوده و این امر به خاطر مشارکت مردم و جوامع محلی با برنامه‌های بخش دولتی بوده است.

نماینده مقیم برنامه عمرانی سازمان ملل متحد گفت: تغییر الگوها و روش‌های کشاورزی در این منطقه باعث شده که مصرف آب کشاورزی ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و مردم به شکل دیگری از معیشت به گردشگری طبیعت روی آورند.

کلودیو پوویداس افزود: در سازمان ملل تلاش خواهیم کرد که جوامع بین‌الملل توجه بیشتری به دریاچه ارومیه و روند احیای این دریاچه داشته باشند و از کمک‌های سخاوتمندانه کشور ژاپن در مشارکتی که در روند احیا دریاچه ارومیه داشته قدردانی می‌کنیم.

وی اظهار داشت: احیای دریاچه ارومیه فرصت مناسبی برای تبادل تجربه موفق ایران در این زمینه با دیگر کشورهای جهان است و سایر کشورها نیز برای احیای اکوسیستم‌های خود می‌توانند از این تجربه موفق ایران استفاده کنند.

پوویداس اضافه کرد: درحالی که هم‌اکنون در بسیاری از نقاط جهان شاهد تغییرات اقلیم و وقوع آتش‌سوزی‌های بزرگ در جنگل‌های آمازون هستیم، نتایج احیای دریاچه ارومیه بسیار خوشایند است.

وی با بیان اینکه مردم ایران درک بسیار خوبی از مسایل محیط زیستی دارند افزود: آنها تنها به حفاظت از آن فکر نمی‌کنند بلکه با کاهش مصرف آب و نهاده‌های شیمیایی از وارد کردن فشار بر منابع طبیعی می‌کاهند.

پوویداس گفت: نکته مهم دیگر این است که ضمن بهتر شدن وضعیت آبی دریاچه ارومیه، مردم متوجه ارزش‌های زیست محیطی دریاچه ارومیه نیز شده‌اند که این امر بسیار باارزش است.

نماینده مقیم برنامه عمرانی سازمان ملل متحد روز یکشنبه در سفر خود به مهاباد از طرح‌های کشاورزی کمک به احیای دریاچه ارومیه در روستاهای «قم‌قلعه» و «خورخوره» و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» این شهرستان بازدید کرد.


10244555
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است