استانی 11:57 - 19 مرداد 1399
ایسنا/یزد هر چند ارتباط خواهری «ستی فاطمه خاتون» و «گوهرشاد بیگم» دو بانوی نیکوکار عصر تیموری بر خلاف رابطه نزدیک همسرانشان تنها در حد منقولات است ولی شباهت‌های قابل‌توجهی بین مقبره‌های آنها که یکی در یزد و دیگری در هرات افغانستان است، وجود دارد.

تماشای ستی‌فاطمه جهانشهر یزد در هرات افغانستان

«گوهرشاد بیگم» بانی مسجد گوهرشاد در جوار بارگاه مقدس امام رضا(ع) یکی از بانوان ثروتمند بسیار خیر و نیکوکار عصر تیموری و همسر شاهرخ تیموری بود که در  خراسان بزرگ که بخش‌هایی از کشور افغانستان کنونی را نیز شامل می‌شده، می‌زیسته است و با وجود این که مستندات شاخصی وجود ندارد ولی برخی کارشناسان معتقدند که وی خواهر «ستی فاطمه خاتون» همسر امیرچقماق شامی بوده است.

البته آنچه در این مورد جالب توجه است رابطه بسیار نزدیک امیرچقماق و شاهرخ تیموری است به طوری که حتی در جنگ‌های مختلفی در کنار هم حضور داشته‌اند و از طرفی نیز تشابهات بسیاری زیادی را می‌توان مابین آثار معماری شهر یزد در ایران و شهر هرات در کشور افغاستان در این رابطه مشاهده کرد.

یکی از آثار بسیار ارزشمند شهر هرات در افغانستان، گنبد مقبره‌ی «گوهرشاد خاتون» است که از نظر معماری به تنها گنبد باقیمانده از عصر تیموری در ایران که همان گنبد مقبره «ستی فاطمه خاتون» در شهر یزد است، شباهت بسیاری دارد.

گنبد مقبره گوهرشاد خاتون همانند گنبد ستی فاطمه در یزد به شکل خیاره‌ای که مرسوم عصر تیموری بوده، طراحی و بنا شده است.

انتهای پیام


10658457
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است