استانی 13:27 - 06 تیر 1396
همزمان با آغاز تابستان؛
ارومیه- با فرارسیدن موسم تابستان و فصل گرما، عشایر کوچ روی آذربایجان غربی، قشلاق را به مقصد ییلاق ترک می‌کنند.

کوچ عشایر آذربایجان غربی آغاز شد/زندگی با طعم طبیعت

به گزارش خبرنگار مهر، آذربایجان غربی سومین استان عشایرنشین کشور به شمار می‌رود، عشایر ساکن در این دیار جلوه خاصی به فرهنگ و آداب و سنن این خطه از کشور بخشیده است.

همزمان با آغاز فصل تابستان با گذر از مراتع و ارتفاعات استان می‌توان دسته دسته زنان و مردان عشایر را دید که با لباسهای محلی و سنتی و به دور از هیاهو و رنگ و ریای دنیای صنعتی زندگی را به گونه‌ای دیگر در دل طبیعت تجربه می‌کنند.

مراتع آذربایجان غربی به خاطر داشتن آب و هوای خنگ و علوفه مناسب از مناطق ییلاقی مهم عشایر در شمالغرب کشور است، اصلی‌ترین شهرستانهای عشایر نشین اذربایجان غربی به ترتیب ماکو، چالدران، خوی، سلماس و پلدشت است.

در حال حاضر عشایر استان شامل ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار با جمعیت بالغ بر ۱۰۳ هزار و ۹۲۷ نفر در قالب ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل از ۳۳۶ کانون استان مشغول کار و تلاش و زندگی هستند که این میزان ۱۱ درصد جمعیت روستایی استان و چهار درصد کل جمعیت آذربایجان غربی را شامل می‌شود.

۳.۶ درصد جمعیت آذربایجان غربی را عشایر تشکیل می‌دهند و سالیانه بیش از ۱۵ هزار تن گوشت قرمز، سه هزار تن پشم، ۵۰ هزار تن شیر و سایر فرآورده‌های دامی کشک، روغن و... تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

تولید ۵۰ هزار تن شیر توسط عشایر آذربایجان غربی

مدیرکل امور عشایر و روستایی آذربایجان‌غربی در خصوص کوچ عشایر استان به خبرنگار مهر گفت: استان دو میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار مراتع سرسبز دارد که ۶۰ درصد از آن مورد بهره برداری عشایر قرار می‌گیرد.

بهرام زینال زاده جمیعت عشایر استان آر ۱۵ هزار خانوار عنوان کرد و اظهارداشت: عشایر استان دو میلیون واحد دامی در اختیار دارند که این میزان نصف دام کوچک استان است و در مدت اقامت خود در ییلاق ۵۰ هزار تن شیر، ۱۶ هزار تن گوشت قرمز و ۳ هزار تن پشم تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

مدیرکل امور عشایر و روستایی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه رعشایر این استان سالانه بالای ۳۲۰ هزار تن انواع فرآورده‌های دامی تولید می‌کنند گفت: ۲۵ درصد از تولیدات دامی استان را عشایر تولید می‌کنند.

زینال زاده با هدف حمایت از تولیدات عشایری استان ۵۰ میلیارد ریال وام کم بهره با بازپرداخت ۵ ساله به عشایر استان پرداخت شده است افزود: بازسازی و مرمت ۲۵۰ کیلومتر بازسازی و مرمت راه‌های عشایری و ایجاد ۱۳۰ دهنه چشمه آب بهداشتی از دیگر اقدمات این اداره کل در راستای حمایت از عشایر استان است.

۴۵۰۰ خانوار عشایر آذربایجان غرب عضو صندوق بیمه اجتماعی هستند

وی در رابطه با بیمه‌های اجتماعی عشایر عنوان کرد: با هماهنگی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر برای ۱۰ شرکت کارگزاری گرفته شده است و سال گذشته نیز ۴۵۰۰ خانوار عشایر در این صندوق عضو شده‌اند.

زینال زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰ شرکت و یک اتحادیه در اختیار عشایران است گفت: باید محصولات تولیدی عشایر را با دخالت دولت و شرکت‌های مرتبط با قیمت‌های خوبی خریداری شود و خرید محصولات آن تضمینی شود.

وی در خصوص وضعیت زندگی عشایر استان گفت: عشایر آذربایجان غربی حداکثر ۴ ماه زیر چادر زندگی می‌کنند و بقیه سال را در خانه‌های خود اسکان می‌یابند و تنها در زمان ییلاق به بیرون می‌آیند در حالی که در برخی از استان‌های عشایرنشین ۱۲ ماه در چادر می‌مانند.

مدیرکل امور عشایر و روستایی آذربایجان غربی گفت: عمده وظیفه ما مرمت و بازسازی راه‌ها، تأمین آب در ییلاقات و تأمین نهاده‌های دامی در قشلاق است و شوراهای عشایری که در شهرستان‌ها تشکیل می‌شود، مشکلات را احصا و برای راهکار آنها چاره اندیشی می‌کند.

همزمان با تیرماه عشایر آذربایجان غربی سفر خود را به مراتع بهاره که شامل "مرغان"، "حصار" و "آیبک"، "ماکو"، مراتع "بور بور"، "سیدآباد" و "نوذله" پیرانشهر و سایر مراتع استان به طول ۵ تا ۱۸۰ کیلومتر آغاز می‌کنند.

عشایر آذربایجان غربی با پرورش دو میلیون واحد دامی ۲۵ درصد فرآورده‌های دامی را تولید می‌کنند و سالانه ۵۰۰ هزار رأس دام مازاد بر نیاز، ۵۰ هزار تن شیر، ۱۵ هزار تن گوشت و سه تن پشم را به بازارهای داخلی عرضه می‌کنند.


9207389
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است