سیاسی 15:09 - 03 مهر 1397

توسعه روابط با شرق می‌توانست مقابله با تحریم‌های آمریکاراآسان کند

شعیب بهمن کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص لزوم توجه و اهمیت بیشتر به دیپلماسی متوازن در سیاست خارجی کشورمان اظهارداشت: پیش از انقلاب رویکردهای متفاوتی در سیاست خارجی ایران مطرح بوده که برخی از این رویکردها با آنچه که ما امروز شاهد آن هستیم متفاوت است که طبیعی هم هست.

وی گفت: یکی از رویکردهای مهمی که در سیاست خارجی کشورمان مطرح بود، رویکرد غرب گرایانه بود یعنی بر این مسئله تاکید می کرد که ما برای تامین اهداف ملی خود باید به عنوان متحد کشورهای غربی باشیم اما رویکرد دیگری که پس از انقلاب اسلامی بیشتر مورد توجه قرار گرفت، توسعه روابط با کشورهای همسایه و کشورهای جهان اسلام بود که طی سال های گذشته هم می‌توان به وضوح اجرای چنین سیاستی را در سیاست خارجی ایران مشاهده کرد.

بهمن با بیان اینکه رویکرد نگاه به شرق بر مبنای این مسئله که کشورهای غربی عمدتاً نگاه متفاوت و متضادی را نسبت به انقلاب اسلامی ایران دارند، نگاه دیگری است که در سیاست خارجی کشورمان وجود دارد، خاطرنشان کرد: بر مبنای این سیاست، کشورهای غربی نمی توانند به عنوان شرکا و متحدین راهبردی ایران قرار بگیرند و در مقابل کشورهای شرقی به این دلیل که با ماهیت انقلاب اسلامی ما تضاد و تعارضی ندارند، می توانند جایگزین مناسبی برای غربی ها به حساب آیند.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهارداشت: به موازات مطرح شدن رویکرد نگاه به شرق، یک جدال تئوریک و آکادمیک میان نخبگان سیاسی و فکری کشور ایجاد شد مبنی بر اینکه برخی نگاه به شرق را در اولویت می دانستند و برخی نگاه به غرب را در تامین منافع کشور مناسب‌تر قلمداد می کردند اما یک سیاست خارجی موفق برای کشوری همچون ایران که کانون توجهات و تحولات بین‌المللی بوده و هست و از ویژگی های قابل توجه ژئوپلتیکی و منابع غنی زیر زمینی برخوردار است، اجرای دیپلماسی متوازن است.

وی گفت: رویکرد نگاه به شرق قطعا می‌تواند رویکرد غرب گرایانه را تعدیل کند، بر این اساس که وقتی کشورهای غربی تصور می کنند که ایران تنها یک گزینه برای ارتباطات خود با جهان دارد، چالش هایی را در مسیر توسعه روابط خود با ایران به وجود می آورند که نمونه بارز این مسئله را در دوران پس از توافق هسته ای شاهد بودیم. دولت ما تمایل داشت پس از برجام با کشورهای غربی روابط خود را گسترش دهد اما عملاً این موضوع دچار اختلال شد و نتوانستیم با غرب هم رابطه گسترده ای داشته باشیم که البته سیاست های اعمال فشار آمریکا هم در این زمینه اثربخش بود.

بهمن در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما در دوران پس از برجام به موازات گسترش روابط خود با غربی ها با کشورهای شرقی هم سیاست توسعه روابط را پیش می گرفتیم، شاید امروز شرایط ایجاد شده متعاقب اعمال تحریم ها و حتی خروج آمریکا از برجام به نوعی برای ما آسان‌تر از شرایط فعلی بود، چرا که توسعه ارتباطات با کشورهای شرقی علاوه بر اینکه می تواند فرصت ها و گزینه‌های بیشتری را  در حوزه مسائل بین المللی در اختیار ایران قرار دهد، می تواند به عنوان عاملی توازن بخش در سیاست خارجی ایران مطرح و به تحقق اهداف دستگاه دیپلماسی کشور کمک کند.


9918951
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سنگدوینی گفت: با تعاملات و دیپلماسی می‌توان مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی دولت گفت: شکاف عمیق بین دولتمردان صهیونیست‌زده و افکار عمومی در غرب، دیگر قابل انکار نیست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور مرز بیش از ۹۰۰ کیلومتری ایران و پاکستان را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست و بر رسمی شدن هرگونه تجارت غیررسمی بین دو‌کشور تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور مرز بیش از ۹۰۰ کیلومتری ایران و پاکستان را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست و با تاکید بر اینکه تجارت غیر رسمی بین دو‌کشور باید به تجارت رسمی تبدیل شود، تحقق این هدف را نیازمند همکاری صمیمانه همه فعالان اقتص...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با قاسم الاعرجی همتای عراقی بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو جانبه تاکید کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» علی‌اکبر محرابیان گفت: فردا با سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا طرح چندمنظوره سد و نیروگاهی که توسط مهندسان ایرانی اجرا شده افتتاح می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سکینه سادات پاد گفت: دشمن برای بحث حجاب برنامه داشته و ما نمی‌توانیم بدون برنامه با این دشمن که به دنبال اقدامات هنجار شکنانه است رقابت کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سکینه سادات پاد گفت:دشمن برای بحث حجاب ما برنامه داشته و ما نمی‌توانیم بدون برنامه با این دشمن که به دنبال اقدامات هنجار شکنانه است رقابت کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» اعضای سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران، با «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیدار کردند و جهانگیری در این دیدار گفت: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران و دهه گمشده اقتصاد ایران بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به پاکستان به شهر کراچی به عنوان مرکز ایالت سند سفر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است