بازار 17:49 - 24 آذر 1399

جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران است ، که در میان آبهای خلیج فارس گرفته و با وجود هزار و پانصد کیلومتر مربع ، پدیده های زمین شناسی نادری را در خود جای داده است . قشم به خصوص در دو دهه اخیر به یکی از قطب های گردشگری ایران تبدیل شده و مورد استقبال گردشگرانی داخلی و خارجی قرار گرفته است .

 با سرمایه گذاری های متعدد در زیر ساخت های صنعت توریسم و گردشگری شاهد پدید آمدن امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی در این جزیره هستیم ، که در پی آن هتل های لوکس و مدرن و دهها مرکز خرید متنوع و ... در این جزیره ساخته شده است . و همه این ها میل و رغبت برای سفر به این جزیره را افزایش داده است . 

باستان شناسان بر این باورند که سکونت در خلیج فارس و جزیره قشم در تور قشم لحظه آخری به حدود چهار صد هزار سال پیش باز می گردد  ، و از این رو قشم دارای تاریخ و فرهنگی غنی است . در گذشته این جزیره نامهای متعددی داشته و در ادوار مختلف جزیره ابرکاوان ، کشم و لافت نامیده می شد . نام ابرکاوان از زمان ساسانیان بر روی این منطقه گذارده شد و گفته می‌شود که کاوان از اسم کاوه گرفته شده است . با پیشروی اسلام به این منطقه ، قشم توسط ارتش فرملن‌دار بحرین و عمان تسخیر شد . و زمانیکه اعراب و مسلمانان به جنوب ایران حمله کردند ، برخی از آنان در ابرکاوان یا همان قشم سکونت نموده و این منطقه را اشغال کردند . سپس این جزیره به رونق رسید و کشتی ‌ها مختلفی برای انجام مبادلات تجاری به این منطقه آمد و شد داشتند و رفته رفته قشم به یکی از مناطق استراتژیک تبدیل شد .  بعد از آن با روی کار آمدن حکومت آل بویه ،  این جزیره بیش از پیش به قدرت رسید . سپس قشم به تصرف پرتغالی‌ها و اسپانیایی ‌ها در آمد و آنها برای سالیان سال بر این منطقه تسلط  داشتند و بعد دنبال آن ، پای هلندی‌ها و انگلیسی‌ ها نیز به این منطقه باز شد و هر یک بخش هایی از این منطقه را تصرف نمودند . با روی کار آمدن صفویان و حکمرانی امام قلی خان ،  پرتغالی ‌ها از این جزیره بیرون شدند و در دوران قاجار و پهلوی این جزیره به قلمرو ایران بازگردانده شد .

به توضیح سفر باتو ، جزیره قشم در جنوب ایران واقع شده و از نظر تقسیمات استانی به هرمزگان تعلق دارد  ، این جزیره با مساحتی درحدود هزار و پانصد کیلومتر مربع در تنگه‌ هرمز قرار دارد .

قشم از شمال با شهر بندرعباس و از شمال شرقی با جزیره هرمز همجوار است ، و در شرق آن جزیره لارک و در جنوب آن نیز جزیره هنگام قرار دارد .

در ادامه مطلب تور قشم باید افزود این جزیره زیبا و تاریخی دارای روستاها و بخش های مختلفی به نام های باغ بالا ، حمیری ، خالدین ، رمچا ، توریان ، شیب دراز ، بندر دولاب ، زیرانگ ، جی‌جیان و برکه خلف است . که البته امروزه بسیاری از آنها خالی از سکنه هستند و جمعیت زیادی در این روستاها زندگی نمی کنند . بومیان این مناطق اغلب به ماهیگیری و انجام صنایع کوچک مشغول هستند و یا برای کار به شهر

مهاجرت نموده اند .

 بر طبق آخرین سرشماری ها در حدود ، یکصد و پنجاه هزار نفر در جزیره قشم ساکنان اند که اغلب آنها  زبان فارسی و گویش بندری دارند . گفتنی است زبان مردم محلی و بومیان تلفیقی از زبان‌ های عربی ، فارسی و انگلیسی است .

 

دره ارغوان

دره ارغوان در تور مشهد ارزان ، منطقه ای سرسبز و بسیار زیباست که در فصول بهار و تابستان پر از گل و شکوفه ارغوانی رنگ می شود  . دره ارغوان در فاصله چهار کیلومتری از شهر طرقبه قرار دارد و برای رسیدن به آن علاوه بر طرقبه از روستاهای ییلاقی و خوش آب و هوای طرقدر و کلاته آهن گذر خواهید کرد . در انتهای دره ارغوان چشمه های جوشان آب را می بینید که طبیعتی زیبا را پدید آورده اند و محلی مناسب برای استراحت و کمپ هستند . اهالی منطقه بسیار هنرمند اند و صنایع دستی زیبایی را از شاخه‌های نرم و منعطف درختان ارغوانی رنگ می سازند . که به هنر آنها  « سبدبافی » یا « ارغوان بافی » گفته می شود . گفتنی است این هنر ریشه در تاریخ و فرهنگ کهن مردم این منطقه دارد .

 دره اجنه

دره اجنه از دیگر جاذبه های گردشگری شهر مشهد و تور مشهد ارزان است که در دامنه کوه های بینالود قرار گرفته است .  دره اجنه در حوالی شهر چناران و در ارتفاعات اخلمد و در منتهی الیه شمالی رشته کوه بینالود قرار دارد و مسیر دسترسی به آن نسبتا آسان است که می بایست در حدود  ده کیلومتر را در جاده ای آسفالته طی کنید . پیشنهاد می کنیم پس از بازدید روستا به سمت آبشار اخلمد بروید و از طبیعت زیبای آن نهایت لذت را ببرید . گفتنی است این منطقه علاوه بر آبشار اصلی ، دارای چندین آبشار دیگر است که دره اصلی پلنگ دره نامیده می شود و در اطراف آن چند دره فرعی دیده می شود . که هر یک دارای طبیعتی شگفت انگیز اند و یکی از تماشایی ترین این دره‌ها ، دره اجنه نام دارد .  دره اجنه تقریباً دو کیلومتر ، بالا‌تر از آبشار اصلی واقع شده است و  دور تا دور آن با دیوارها و صخره های بلندی احاطه شده که در مجموع فضای وهم انگیز و ترسناک را پدید آورده است . آبی که از ارتفاعات بالا دست این دره جاری می‌ گردد ، پس از گذر از  مسیری باریک و عمیق چند آبشار پلکانی را پدید  آورده ، و در امتداد مسیر خود به دره اصلی اخلمد (پلنگ دره) می‌ ریزد .

 


10856855
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» بهترین زمان مصرف قرص کلاژن: برای دریافت نتیجه بهتر چه زمانی است؟ انسان‌ها همواره در طول تاریخ به دنبال راهی برای بازگردانی جوانی و فرار از پیری و علائم آن بوده‌اند؛ به همین دلیل انواع روش‌ها را برای رسیدن به این هدف امتحان کرده‌ا‌ند. یکی از بهتری...
بازار
«پارسی نیوز» اکستروفی مثانه یک بیماری نادر است که به صورت تولید شکاف ‌های بزرگ در دیوار جلویی مثانه در ناحیه پایین شکم و ناحیه زیر شکم اتفاق می ‌افتد، این بیماری معمولاً از بدو تولد مشخص می ‌شود، در این حالت قسمتی از مثانه بیرون از بدن قرار دارد و ممکن است همر...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است