سیاسی 15:14 - 02 اسفند 1395
رحیمی به ایسنا خبر داد
رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران گفت که یکی از کمیته‌های مهم در ستاد انتخابات استان تهران کمیته حقوقی است که اجازه نمی‌دهد احزاب، جبهه‌ها و جمعیت‌هایی که در وزارت کشور ثبت نشده‌اند در دوران انتخابات تشکیل شده و عضو یک ائتلاف باشند.

شروط فعالیت احزاب و ائتلاف‌ها در انتخابات شوراها تعیین شد

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تشکیل جلسه امروز برای هماهنگی بین کمیته‌های اجرایی ستاد انتخابات استان تهران اظهار کرد: ستاد انتخابات استان تهران چندی پیش با حضور اعضای هیأت نظارت، افتتاح شد و رسما کارش را در استانداری تهران آغاز کرد. متعاقب آن جلسات هماهنگی بین هیأت های اجرایی برای تشکیل جلسات برگزار شد و به صورت جداگانه در حوزه نظارت نیز جلسات مقدماتی هیأت نظارت برگزار شد.

وی افزود: امروز نیز جلسه هماهنگی بین کمیته های اجرایی ستاد انتخابات استان تهران برگزار شد. کمیته هایی که شامل کمیته حقوقی، تبلیغات، آی تی و پشتیبانی است که کمیته حقوقی از مهمترین آن‌ها به شمار می آید.

رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران توضیح داد:‌ کمیته حقوقی مسائل و مشکلات حقوقی حوزه انتخابات شوراها را بررسی می‌کند که از جمله آن موضوع تشکیل ائتلاف و جبهه های سیاسی در آستانه انتخابات است که حتما باید به لحاظ حقوقی بررسی شود تا تخلفی در قوانین نداشته باشند  که در عین حال منجر به کاهش مشارکت مردم و اختلال در فعالیت سیاسی، احزاب و گروه ها نشود.

رحیمی افزود: بر این اساس بنا شد کمیته حقوقی ستاد انتخابات با استفاده از نظرات اعضای کمیته به صورت جدی فعالیت کند چون طبق قانون احزاب، چند حزب به دو شرط می‌توانند با یکدیگر جبهه و ائتلاف تشکیل دهند. اولین شرط آن است که آن‌ها مجوزدار بوده و ثبت شده باشد از این رو اگر سه حزب ثبت شده بخواهد با دو گروه ثبت نشده ائتلاف و یا جبهه‌ای تشکیل دهد امکان این را ندارد. شرط دوم آن است وقتی ائتلاف و یا جبهه ای تشکیل می‌شود باید به صورت کتبی و رسمی به وزارت کشور اعلام شود.

وی با این توضیح که قانون احزاب معطوف به احزاب و نه انتخابات است، گفت: در فضای انتخابات تکلیف نشده که احزاب به ستاد انتخابات این موارد را اعلام کند ولی تکلیف است که حتما به وزارت کشور اطلاع داده شود.

نماینده تهران با تاکید بر اینکه در انتخابات شوراها قوانین درباره فعالیت احزاب، جبهه ها و جمعیت ها اجرایی می‌شود، گفت:‌ بر این اساس احزابی که ثبت نشده اند نمی توانند جبهه تشکیل داده و یا عضو یک ائتلاف شوند. جبهه ها و احزاب خلق الساعه در آستانه انتخابات حتما باید در چارچوب قانون احزاب و مقررات جاری وزارت کشور فعالیت کنند.

رحیمی افزود: ما در حوزه نظارت این موارد را رصد می کنیم تا اقدامات غیرقانونی در فرایند انتخابات اتفاق نیفتد اگر به موردی برخورد کردیم که لازم باشد به وزارت کشور نیز اطلاع می دهیم قطعا  مواردی که در پروسه انتخابات و تبلیغات  تخلف از قانون است را منعکس می کنیم.

انتهای پیام


8833803
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: با مصوبه کمیسیون تلفیق بنا شد تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای افزایش حقوق نیرو‌های خدماتی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ اختصاص یابد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور که به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود به این کشور سفر کرده، در کاخ ریاست جمهوری سریلانکا به شکل رسمی مورد استقبال «رانیل ویکرمسینگه» قرار گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خضریان گفت: در آخرین جلسه کمیسیون اصل نود مقرر شد دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ظرف یک ماه نسبت به ارائه برنامه جامع توسعه نان کامل اقدام کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» خضریان گفت: در آخرین جلسه کمیسیون اصل نود مقرر شد دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ظرف یک ماه نسبت به ارائه برنامه جامع توسعه نان کامل اقدام کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جریان جدیدترین دستاورد‌های فناورانه و دفاعی این وزارت خانه در حوزه فضایی و موشکی قرار گرفتند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای عالی امنیت ملی پنج پیشنهاد ایران را برای کاستن از آسیب‌های ناشی از یکجانبه‌گرایی غرب مطرح کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سلاجقه گفت: سد کجکی افغانستان که ۱۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه خروجی آن است سر ریز پیدا کرد و بخش اندکی از حق آبه هیرمند آزاد شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ خلبان واحدی اظهار کرد: نیروی هوایی به برکت خون شهدا، نیرویی آماده، با اقتدار و مطیع فرماندهی معظم کل قوا برای جانفشانی در راه صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی و حفاظت از کیان کشور است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای نگهبان گفت: در جنگ اقتصادی بزرگی که دشمنان علیه مردم ایران به راه انداخته‌اند، کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» جزئیات محکومیت آمریکا به دلیل مشارکت در تاسیس ساواک از زبان معاون حقوقی رئیس‌جمهور منتشر شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است