استانی 09:55 - 01 بهمن 1399
رییس اتاق بازرگانی استان کرمان اعلام کرد
ایسنا/کرمان رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی کرمان وضعیت کسب و کار استان را بد دانست و بیان کرد: وضعیت فضای کسب و کار استان در تابستان امسال بدتر از بهار بوده است.

فضای کسب و کار کرمان؛ تابستان بدتر از بهار

 "سیدمهدی طبیب‌زاده" صبح امروز اول بهمن‌ماه در جلسه آشنایی با برنامه‌های اتاق بازرگانی کرمان، اتاق را مشاور سه قوه دانست و گفت: نخبگان تجارت، صنعت و معدن و کشاورزی استان در این اتاق عضو هستند.

وی اصلاح ساختار اقتصادی، مقررت زدایی، رونق تولید، کسب و کار، صادرات، بهره‌وری، کارآفرینی و اشتغال، شرکت‌های دانش بنیان، نیروهای انسانی آموزش یافته، تعامل تشکل‌ها و استفاده از ظرفیت اقتصادی مهاجرین را از جمله دغدغه‌های اتاق بازرگانی کرمان برشمرد.

رییس اتاق بازرگانی استان کرمان به تبیین استراتژی‌های به کاربرده در راستای کاهش موانع و رفع دغدغه‌ها پرداحت و اظهار کرد: احیاء کسب و کارها یکی از اقدامات اتاق کرمان در دوره نهم در زمینه رونق فضای کسب و کار است که پنجره واحد سرمایه‌گذاری یک ظرفیت خوبی در این جهت است.

وی شناسایی چالش‌ها و اولویت‌ها و تقسیم بندی آنها در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را از دیگر اقدامات اتاق بازرگانی کرمان عنوان کرد و افزود: نقشه راه بوم‌گردی، تدوین مدل تعامل موثر صنعت و دانشگاه، بومی سازی مدل توسعه و ... از جمله طرح‌های پژوهشی و مطالعاتی انجام شده است.

طبیب‌زاده وضعیت کسب و کار استان کرمان را بد اعلام و بیان کرد: وضعیت فضای کسب و کار استان در تابستان بدتر از بهار بوده است با توجه به اینکه 25 درصد اقتصاد جهان در حوزه اقتصاد دیجیتال است لذا اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای نوین یکی از راهکارهای رونق کسب و کارها است و در سال آینده در این حوزه در استان مرکز نوآوری ایجاد حواهیم کرد.

وی با اشاره به اقدامات اندیشکده تدبیر آب ایران تصریح کرد: منازعات آبی را با دستور نمی‌توان حل کرد و عدم مشارکت پایه‌های اصلی در بحش تصمیم گیری به طوری که نهادهای اجتماعی و بحش خصوصی نادیده گرفته شده، یکی از مشکلات کشور است.

طبیب‌زاده در ادامه درباره توسعه صادرات گفت: با رویکرد تخصصی می‌توان صادرات پایدار داشت لذا توسعه صادرات به فضای کسب و کار، اخلاق تجاری، توسعه بازار و محصول تشکل گرایی وابسته است.

وی تنوع بازار و تنوع محصولات صادارتی استان کرمان را کم و این را یکی از چالش‌های بخش صادرات استان ذکر کرد و افزود: عدم دسترسی به آمار و دقیق نبودن آمار و همچنین عدم دسترسی به اطلاعات کافی درخصوص صادرات محصولات استان کرمان که از گمرکات دیگر کشور صادر می‌شوند از جمله مشکلات برنامه‌ریزی برای توسعه صادارت است.

به گزارش ایسنا، "علوی" رییس اندیشکده تدبیر آب ایران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه 30 درصد مصرف آب استان کرمان برای حفظ و حراست بحث مالکیت اراضی است، بیان کرد: کشت و کار روی برخی از اراضی کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد اما طبق قانون اگر پنج سال زمین کشاورزی کشت نشود از ید کشاورز خارج می‌شود لذا کشاورز برای حفظ و حراست از مالکیت حود روی زمین کشت و کار می‌کند که باعث هدر رفت 30 درصد آب استان می‌شود و نیاز به اصلاح قانون در این زمینه می‌باشد.

وی بیان اینکه آب باید به یک کالای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی تبدیل شود، تاکید کرد: در کشور ما ارزش آب از کود کمتر است این درحالی است که آب در ایران طلاست و متاسفانه یارانه کشاورزی را در استحصال آب قرار دادیم.

 انتهای پیام


10912123
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۲۹ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است