اجتماعی 11:41 - 28 اسفند 1396
نتایج اندازه‌گیری غلظت آلاینده کربن سیاه در ۲ ایستگاه تهران با ایستگاه‌های مشابه در شهرهای لندن و پکن نشان می‌دهد که به طور میانگین، غلظت این آلاینده در شهر تهران از لندن بیشتر است.

کربن سیاه تهران بیش از لندن، هم اندازه پکن

به گزارش خبرگزاری مهر، هر وقت صحبت از شهرهای آلوده جهان به میان می‌آید، نام شهر پکن، پایتخت کشور چین به عنوان یکی از شهرهای با آلودگی هوای بسیار زیاد به چشم می‌خورد. همچنین شهر لندن، پایتخت انگلستان نیز از جمله شهرهایی در اروپا است که با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند. در عین حال مقایسه نتایج اندازه‌گیری غلظت آلاینده کربن سیاه در دو ایستگاه تهران با ایستگاه‌های مشابه در شهرهای لندن و پکن نشان می‌دهد که به طور میانگین، غلظت این آلاینده در شهر تهران از لندن بیشتر ولی از پکن کمتر است.

احمد طاهری، مدیر شبکه سنجش کیفیت هوای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: میانگین روزانه غلطت کربن سیاه در ایستگاه‌های شهری(کاربری مسکونی) با خط چین و ایستگاه‌های کنار بزرگراهی با خط پر مشخص شده اند. روند کلی غلظت آلاینده در شهر لندن (رنگ بنفش) معکوس روند کاهشی روزانه در تهران (رنگ آبی) است. علت این روند آن است که در این شهر محدودیت تردد ناوگان دیزلی سنگین به صورتی اجرا می‌شود که این ناوگان معمولاً از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر اجازه تردد در سطح شهر دارند و غلظت کربن سیاه را در طول روز افزایش می‌دهند. این عامل با تردد شبانه مشابه دیزلی‌ها در تهران و پکن (رنگ سبز) باعث می‌شود در زمان شب غلظت آلاینده بالاتر باشد.

نکته دیگری که در این مقایسه حائز اهمیت است تردد پرشمار خودروهای سواری دیزلی در سطح شهر لندن است، به طوری که در ۵سال اخیر حدود نیمی از خودروهای سواری تازه شماره‌گذاری شده در لندن دیزلی و مابقی بنزینی بوده‌اند. همینطور می‌دانیم که این پیشرانه‌های دیزلی (اعم از سبک و سنگین) هستند که آلاینده‌های کربن سیاه را تولید می‌کنند. با تمام این توصیفات، غلظت این آلاینده در ایستگاه‌ شهری لندن به طور میانگین یک سوم این غلطت در ایستگاه شهری تهران است که نشان از اهمیت به‌کارگیری ناوگان حمل و نقل به روز و پاک در کیفیت هوای شهر دارد.

در رابطه با پکن ذکر این مطلب واجب است که در این شهر استفاده از ذغال سنگ به عنوان سوخت برای گرمایش و مصارف خانگی رواج دارد که باعث می‌شود میزان بالایی از کربن سیاه از این منابع خانگی تولید و وارد جو شود. در نتیجه غلظت‌های کربن سیاه در فصول سرد در ایستگاه شهری پکن می‌تواند در حدود ۲ برابر میانگین غلظت در فصول گرم سال باشد. بنابراین در این مقایسه از اعداد برای فصول گرم استفاده شده است که انتشار خانگی کربن سیاه کنار برود و شرایطی مشابه تهران ایجاد شود. نتایج نشان می‌دهد که سطح حضور کربن سیاه در هوا در ایستگاه شهری پکن با این وجود بیش از ۲برابر تهران است، اما در ایستگاه کناربزرگراهی این تفاوت کمتر (در حدود ۲۰ درصد) است. در جدول زیر میانگین روزانه غلظت‌های این آلاینده با هم مقایسه شده‌است.


9720591
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سازمان امداد و نجات اعلام کرد: تاکنون به بیش از ١٠ هزار نفر در جنوب کشور امدادرسانی شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فراجا طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: همچینن برخی شیطنت‌های رسانه‌ای بر اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از شناسایی، تصویب و اجرایی شدن ۱۷۵۰ راهکار پیشگیری از جرایم مرتبط با تهدیدات فضای مجازی در نیرو‌های مسلح خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان در درگیری خیابانی در مرکز تهران با ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۱ تهران با اشاره به بافت قدیمی این منطقه گفت: متأسفانه اکثر مراکز درمانی منطقه ۱۱ مشکل ایمنی دارند؛ اما ما تک به تک در حال رفع این مشکلات هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» هرمزی گفت: با کمک دولت قرارداد بیش از ۶۵ هزار تاکسی برقی منعقد شده که در هفته آینده برای هزار دستگاه فراخوان متقاضیان تاکسی انجام می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز اطلاع‌رسانی فراجا در اطلاعیه‌ای آورده است: وبگاه خبرگزاری پلیس مرجع رسمی اطلاع‌رسانی فراجا است؛ تولید محتوا با نام پلیس مورد تایید نیست.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» آزمون استخدامی سازمان تأمین‌اجتماعی برای جذب ۴۹۰۰ نیروی انسانی جدید در بخش‌های بیمه‌ای و درمانی این سازمان امروز برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فردین رحمان‌نژاد از بهره‌برداری از فاز دوم مرکز خرید و فروش پرندگان زینتی خلیج فارس در غرب پایتخت خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است