گوناگون 17:51 - 04 مهر 1400

نگاه برخی به اربعین یک نگاه تمدنی و فرهنگی نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در جمع مبلغین اربعین با انتقاد به نحوه برگزاری مراسم اربعین گفت: «خوشحالیم که خادم امام حسین (ع) هستیم. این روزها تمام نیروهای مذهبی و انقلابی در تلاش و تکاپو برای تبلیغ جلوه‌های اربعین و حضور در محضر سید شهدا (ع) هستند. اما مسئله اربعین در کشور ما هنوز نسبت درستی با وظایفی که برخی از مسئولان ما بر عهده‌دارند پیدا نکرده است. متأسفانه در کشور ما در سطوح مختلف مدیریت، هنوز زوایای مختلف سفر اربعین مغفول مانده و این سفر به‌عنوان جریان تمدن ساز ناشناخته است چراکه ظرفیت‌های عظیم این حرکت تمدنی دیده نشده است. امسال برخی اقدامات بی‌ضابطه وبی مبنا، زیارت اربعین را تحت‌الشعاع قرار داده است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات بابیان اینکه متأسفانه نگاه برخی از مسئولین به اربعین یک نگاه تمدنی و فرهنگی نیست افزود: عمدتاً نگاه امنیتی به اربعین، مشکل‌ساز است و تا زمانی که در کشور ما نگاه نظام مدیریتی به اربعین این‌گونه باشد اوضاع بهتر نخواهد شد.

عزت زمانی تأکید کرد: اگر سفر اربعین را به مردم واگذار کرده بودندمانند سال‌های قبل سفرهای میلیونی اربعین زیبا و منظم شکل گرفت. اما متأسفانه امسال نسبت به مسئله اربعین همه‌چیز طور دیگری رقم خورد.

وی درباره مقایسه سفر اربعین با دیگر سفرها که برخی انجام دادند گفت: برای همه ما دردناک است که سفر اربعین را با سفر به فلان کشوری که مردم برای امور دیگری مراجعه می‌کنند مقایسه کنیم. این درحالی‌که است که با هیچ منطقی نمی‌توان این سفر بی‌نظیر، عظیم را با دیگر سفرها مقایسه کرد. مسئولان باید نگاه ژرف‌تری نسبت این سفر داشته باشند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد چندین میلیون نفر از این کشور با تسهیلاتی که مسئولان کشور آماده می‌کنند به این سفر خواهند رفت. اما چه باید کرد وقتی قدر این سفر آن‌طور که باید دانسته نمی‌شود و مسئولان نسبت به آن حساسیت و دغدغه‌ای ندارند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بابیان این موضوع که امسال بی‌برنامگی در سفر اربعین مشهود بود ادامه داد: اینکه مشخص نبود که چه تعداد زائر باید به سفر بروند مصداقی براین موضوع است که برای سفر اربعین برنامه‌ریزی دقیقی انجام نشد چراکه ابتدا گفتند ۳۰ هزار نفر به سفر اربعین می‌روند و بعد اعلام کردند ۶۰ هزار نفر می‌توانند در اربعین به زیارت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام مشرف شوند. بااینکه کمتر از ۴۸ ساعت به اربعین مانده هنوز بسیاری از مسافران سردرگم و بلاتکلیف هستند.

حجت‌الاسلام عزت زمانی بابیان اینکه سازمان‌دهی اربعین امسال کار بسیار ساده‌ای بود ابراز داشت: تعداد زائران امسال نسبت به سال‌های دیگر اصلاً قابل‌مقایسه نبود اما مسئولان نتوانستند همین تعداد کم را هم سازمان‌دهی کنند و برای سفر آن‌ها برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند. مسئولان همان‌طور که برای واکسیناسیون و تمام امور کشور تلاش می‌کنند باید برای اربعین هم به‌طور ویژه تلاش می‌کردند چراکه این سفر، نمایش ولایتمداری عاشقان اهل‌بیت علیهم‌السلام و یک حرکت تمدنی است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی قبلاً اعلام کرده بود که آمادگی دارد مسئولیت‌های اجرایی اربعین را به عهده بگیرید. اما تصمیمات گرفته‌شد و امسال داغ زیارت اربعین به دل ما خواهد ماند. امیدواریم سید شهدا کوتاهی‌هایمان را ببخشد. انشا الله سال آینده همگی این سفر و مسیر اربعین را باهم طی خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام عزت زمانی در مورد هم‌افزایی تبلیغی در دهه آخر صفر خاطرنشان کرد: تبلیغ در دهه نخست صفر به دلیل برنامه‌های اربعین معمولاً تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. اما امسال فعالان عرصه تبلیغ دین باهمتی مضاعف و هم‌افزایی در دهه آخر صفر فعالیت می‌کنند.


11245784
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است