سیاسی 15:27 - 01 مرداد 1396
فارس گزارش می دهد
صندلی شهرداری تهران آنقدر برای طیف کارگزاران سازندگی اهمیت دارد که با لابی گسترده و هماهنگی با برخی اعضای شورای پنجم، دو گزینه مطرح خود را در جایگاه نفرات اول و دوم رای گیری گزینه های احتمالی رسانده و گزینه لیدر اصلاحات را نفر آخر این لیست هفت نفره کردند.

طرح کارگزاران برای تصاحب شهرداری تهران؛ نجفی شهردار، مرعشی قائم مقام/ چرا گزینه خاتمی برای شهرداری "آخر" شد؟

گروه گزارش_خبرگزاری فارس، رقابت جای خود را به جدال داده؛ هرچند هنوز خیلی از مردم از آن خبر ندارند، اما در پشت پرده ماجرا، جنگ قدرت زودتر از آن چیزی که انتظارش می رفت شروع شده است.

صندلی شهرداری تهران آنقدر مهم است که اعضای شورای پنجم را درست ساعاتی پس از رای آوردن، به فکر انتخاب جانشین قالیباف انداخت؛ انتخابی که طی دو ماه گذشته از انتخابات بدون حاشیه نبوده است.

هفته گذشته بود که رای گیری برای انتخاب گزینه های شهرداری تهران از بین واجدین شرایط، توسط اعضای منتخب شورای پنجم انجام شد و نتایجی بدست آمد که بسیاری از اصلاح طلبان را شوکه کرد.

در بین گزینه های مطرح برای شهرداری تهران، محمد علی نجفی عضو حزب کارگزاران سازندگی ۲۱ رای، حسین مرعشی عضو دیگر حزب کارگزاران سازندگی ۲۰ رای، الهه کولایی ۱۶ رای، سید محمد افشانی عضو حزب کارگزاران سازندگی ۱۴ رای، حبیب الله بیطرف ۱۱ رای، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور ۱۱ رای و در نهایت محسن مهرعلیزاده ۹ رای را کسب کردند.

صدرنشینی دو عضو حزب کارگزاران سازندگی در میان گزینه های شهرداری تهران آنهم با وجود کناره گیری نفر اول این لیست (محمد علی نجفی) از مناصب دولتی به دلیل بیماری، برای بسیاری عجیب به نظر می رسید تا جایی که شائبه تبانی برخی جریان ها در داخل شورای شهر برای این رای گیری احساس می شد.

در این بین آخر شدن محسن مهرعلیزاده به عنوان کسی که همگان وی را گزینه رئیس دولت اصلاحات برای شهرداری تهران می دانند (و وی نیز تا کنون این موضوع را رد نکرده) از موضوعات قابل توجهی است که تعجب برخی از ناظران بیرونی را برانگیخت.

اطلاع از برخی مسائل پشت پرده اما تا حدودی می تواند فضای رای گیری هفته گذشته برای انتخاب گزینه های شهرداری تهران و همچنین نتیجه آنرا مشخص کند.

در ادامه برخی انتقادات از شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان به ریاست عارف درباره لیست این جریان در انتخابات شورای شهر،‌ دامنه آن انتخاب شهردار تهران نیز کشیده شده است؛ به شکلی که برخی اعضای حزب کارگزاران سازندگی و حزب اتحاد ملت در جلسات مختلفی تلویحا تاکید کرده اند که «دیگر نباید اجازه دهیم شورای سیاست گذاری و خاتمی برای ما تصمیم بگیرند»

از همین رو پیش از برگزاری رای گیری برای انتخاب گزینه های شهرداری تهران لابی گسترده ای از سوی برخی نزدیکان این دو طیف در میان اعضای شورای پنجم آغاز می شود و نتیجه رای گیری به گونه ای رقم می خورد که دو عضو کارگزاران سازندگی در رتبه های اول و دوم قرار گرفته و محسن مهرعلیزاده به عنوان گزینه مورد وثوق خاتمی در رتبه هفتم قرار می گیرد.

نکته قابل توجه اینکه احمد ترک نژاد از فعالان اصلاح طلب یکی دیگر از گزینه هایی بود که نزدیکان عارف مانند حسن رسولی رئیس دفتر وی،  تلاش می کردند وی را در بین هفت نفر گزینه نهایی برای شهرداری تهران قرار دهد که با طرح ریزی و لابی کارگزاران و اتحاد ملت برای هجمه به شورای سیاستگذاری، عارف و خاتمی، ناکام ماند.

بر اساس آخرین توافق صورت گرفته میان جریان کارگزاران و دیگر طیف های همسو با آنها در شورای شهر تهران، قرار است بعد از تشکیل شورا و رای گیری نهایی برای انتخاب شهردار تهران،‌ محمد علی نجفی به عنوان شهردار تهران انتخاب شود و حسین مرعشی نیز به عنوان قائم مقام وی در شهرداری تهران مشغول به کار شود.

با این طراحی و ریاست احتمالی محسن هاشمی در ریاست شورای شهر تهران، در واقع پازل کارگزاران سازندگی برای بدست آوردن موقعیتی برتر در شهر تهران نسبت به برخی چهره های با نفوذ اصلاح طلب، کامل می شود.

در این بین حتی تعدادی از نیروهای رده میانی اصلاح طلب با اطلاع از این طرح، از اعضای شورای شهر پنجم و برخی جریان های پشت پرده شدیدا انتقاد کردند و به عنوان مثال علیرضا خامسیان از چهره های دفتر با کنایه «چهره امنیتی» از نفرات برتر هفت نفر برگزیده شورای پنجم برای شهرداری تهران، انتقاد کرد.

حال باید دید لیدر اصلاحات که با حمایت از عارف لیست مورد انتقاد اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر را تائید کرد، آیا می تواند با اعمال نفوذ گزینه مورد علاقه خود برای شهرداری تهران را به اعضای شورای پنجم تحمیل کند یا اینکه جنگ قدرت آغاز شده در میان طیف کارگزاران و جناح همراه خاتمی، برنده ای دیگر خواهد داشت؟


9286485
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» احمد وحیدی وزیر کشور درباره قانون مقابله با تحریم کالاهای صهیونیستی توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ اکرمی نیا گفت: کشور‌های اسلامی بدانند که اگر اسرائیل قدرت پیدا کند به هیچ کشوری برای رسیدن به اهداف خود رحم نخواهد کرد و این مهم را سران کشور‌های اسلامی درک نمی‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: مقاومت هم اکنون پیروز میدان است و بنابر بشارت قرآن آینده هم برای مقاومت است، اما مردم بدانند قصه روز قدس امسال قصه‌ی دیگری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی گفت: حمله رژیم اسرائیل به حلب نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: شناور‌های بسیج مردمی نیروی دریایی سپاه و شناور‌های مردمی کشور‌های محور جبهه مقاومت در آستانه روز جهانی قدس به صورت سراسری رژه می‌روند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: آرمان‌های فلسطین جزو اصلی‌ترین راهبرد‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است و بی‌شک با تمام قدرت نیز ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زمانیان گفت: مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زمانی در کشور حل می‌شود که امید در میان مردم وجود داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی ۶.۷ دهم درصدی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ تحقق یافته است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است