اقتصادی 14:41 - 19 آذر 1398
سطح آب پشت سد کاریبا که کشورهای زیمبابوه و زامبیا برای تولید حدود نیمی از برق‌شان به آن وابسته هستند، به پایین‌ترین حد در دو دهه گذشته سقوط کرده است.

بزرگترین سد جهان در چند قدمی‌ خشکی آب

به گزارش ایسنا، آماری که روی وب سایت سازمان رودخانه زامبزی منتشر شده، نشان می‌دهد سطح آب در بزرگترین سد ساخت دست بشر در جهان به ۱۰ درصد ذخایر قابل استفاده تقلیل پیدا کرده است که پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۹۶ و حتی بدتر از کاهش ۱۱ درصدی ثبت شده در دوره خشکسالی سال ۲۰۱۶ است.

قسمت‌های وسیعی از زامبیا و زیمبابوه بدترین خشکسالی چهار دهه گذشته را تجربه می‌کنند، به طوری که این کشورها ناچار شده‌اند به دلیل کاهش شدید جریان آب رودخانه زامبزی، تولید برق از سد کاریبا را کاهش دهند. در نتیجه هر کشور خاموشی را به اجرا گذاشته که تا ۱۸ ساعت در روز طول می‌کشد.

با وجود این که حجم ریزش آب از آبشار ویکتوریا تا روز دوشنبه به ۲۵۲ متر مکعب در ثانیه افزایش پیدا کرد اما بارندگی‌های فصلی که معمولا از اکتبر تا آوریل ادامه دارند، شروع خوبی نداشته‌اند.

جریان آب در آبشار ویکتوریا شاخص خوبی است تا میزان آبی که وارد سد کاریبا می‌شود ارزیابی شود زیرا منبع بزرگ دیگری پیش از رسیدن رودخانه زامبزی به سد کاریبا وجود ندارد. جریان آبی که از توربینهای کاریبا در هشتم دسامبر خارج شد، ۹۸۷ متر مکعب در ثانیه بود که تقریبا چهار برابر میزان آبی بود که به این سد می‌ریزد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دپارتمان هواشناسی زامبیا بارندگی بهتر از حد معمول برای فصل جاری را پیش بینی کرده اما پیش بینی کنندگان بین‌المللی از جمله سرویس هواشناسی آفریقای جنوبی بارندگی کمتر از حد معمول در این منطقه را پیش بینی کرده‌اند.

انتهای پیام


10315713
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: با توجه به افزایش حجم تولید در ماه‌های اخیر، بیش از ۴۵ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» برای نخستین بار در حوزه صدور تجهیزات پیشرفته پالایشی از جمله کمپرسور و کاتالیست به پروژه‌های فراسرزمینی و دستیابی به دانش فنی ارتقای کیفی نفت‌کوره واحد‌های پالایشی گام برداشته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور سازمان جنگل گفت: براساس آمار سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب چوب مورد نیاز است که ۲۲ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و همچنین پروژه‌های مسکن ملی در شهر جدیدپردیس خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسکن گفت: ساخت وساز‌های ویلایی و کوتاه مرتبه تنها با ورود متقاضیان به بازار مسکن تقویت و افزایش می‌یابد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با نوسازی و بازسازی یک فروند هواپیمایی بویینگ ۷۳۷ به دست متخصصان ایرانی روزانه یک هزار و ۲۰۰ صندلی به چرخه هوایی کشور اضافه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر نیرو گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک خانگی طی دو سال گذشته به کنتور‌های هوشمند متصل شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل سازمان سرمایه گذاری خارجی گفت: ۵ میلیارد و ۵۳۱ میلیارد دلار در سال گذشته سرمایه گذاری مصوب و خارجی داشته ایم که طی سال‌های گذشته با پایش‌های صورت گرفته این میزان افزایش یافته است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است