استانی 09:42 - 29 دی 1398

پرورش گل های زینتی ظرفیتی مغفول در بام ایران/کیفیت بالای تولید گل

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تولید گل‌های زینتی یکی از مهمترین کسب و کارها در سطح جهان به شمار می‌رود که این کسب و کار نیز طی دو دهه گذشته در سطح کشور توسعه یافته است و با توجه به افزایش تقاضا برای خرید گل، مراکز پرورش و تولید گل در سطح کشور روز به روز افزایش می‌یابند.

گل و گیاه نقش مؤثری در تأمین سلامت روانی فرد و افراد جامعه دارد و این همین عامل سبب شده است که خرید این محصول کم کم جای خود را در سبد خرید خانوار باز کند و تقاضا برای خرید آن نسبت به گذشته افزایش یابد.

بسیاری از جوانان و فعالان بخش کشاورزی کشور در مسیر تولیدهای گل‌های زینتی حرکت می‌کنند و در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار تولیدکننده گل و گیاه زینتی در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

به گفته رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران سالانه از سطح یک هزار و ۸۱۱ هکتار از اراضی کشاورزی و گلخانه‌ای یک میلیارد و هشت میلیون گل شاخه بریده و از سطح یک هزار و ۱۹۵ هکتار سطح زیر کشت درخت و درختچه تزئینی تعداد ۲۸۷ میلیون اصله درختچه برداشت می‌شود.

با وجود اینکه استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های توانمند و دارای ظرفیت بالا در زمینه پرورش گل است اما این ظرفیت هنوز در سطح استان مورد توجه جدی قرار نگرفته است و سهم این استان بر اساس آمار از میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون شاخه گل بریده در سطح کشور حدود هشت میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل بریده است.

قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در ارتفاعات و نزدیکی به خورشید یکی از مهمترین ظرفیت‌ها برای توسعه گلخانه‌های پرورش گل به شمار می‌رود. به گفته کارشناسان گل رز تولیدی این استان نسبت به گل‌های رز تولیدی دیگر مناطق به علت تولید در ارتفاعات و شرایط آب و هوایی این استان، در خاورمیانه منحصر به فرد است.

کارشناس ارشد حوزه کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های مستعد توسعه گلخانه‌ها است، بیان کرد: ارتفاع بالای این استان از سطح دریا و داشتن شرایط آب و هوایی مناسب زمینه برای تولید و افزایش کیفیت انواع گل فراهم کرده است.

رشید شاهرخ بیان کرد: به عنوان مثال گل رز تولیدی این استان در حال حاضر طی بررسی‌ها انجام شده از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و ماندگاری آن نیز بسیار بالا است.

ارتفاع بالای این استان از سطح دریا و داشتن شرایط آب و هوایی مناسب زمینه برای تولید و افزایش کیفیت انواع گل فراهم کرده است وی بیان کرد: کیفیت گل رز تولیدی این استان سبب شده است که بازار پسندی بسیار بالایی داشته باشد و قیمت آن نیز نسبت به گل‌های رز تولیدی دیگر استان‌ها بالاتر باشد.

این کارشناس بخش کشاورزی بیان کرد: در حالی که شرایط توپوگرافی و خاص استان زمینه را برای پرورش گل‌ها با کیفیت فراهم کرده است اما هنوز این ظرفیت مغفول مانده است و آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی تاکید کرد: با توسعه مراکز پرورش گل می‌توان نرخ بیکاری استان را کاهش قابل توجهی دارد.

تولید هشت میلیون شاخه گل بریده در چهارمحال و بختیاری

کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: سالانه بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل بریده شده در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود.

غلامعباس رئیسی بیان کرد: به طور میانگین در هر متر مربع سطح زیر کشت گلخانه‌ای در این استان ۱۱۰ شاخه گل رز تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه وسعت گلخانه‌های چهارمحال و بختیاری ۲۳ هکتار است، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از گل تولیدی استان از نوع گل رز در ۱۰ رقم است.

کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: گل آلسترومریا نیز در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود که حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار شاخه گل در سال جاری تولید شده است.

چهارمحال و بختیاری توانمندی‌های بالایی در زمینه پرورش و تولید گل در سطح کشور دارد و هم اکنون حمایت‌های دولتی برای توسعه گلخانه‌ها در این استان افزایش یافته است وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از شش میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل بریده شده در سطح استان تولید شده است.

کارشناس امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری توانمندی‌های بالایی در زمینه پرورش و تولید گل در سطح کشور دارد و هم اکنون حمایت‌های دولتی برای توسعه گلخانه‌ها در این استان افزایش یافته است.

این استان با داشتن منابع آب، خاک و شرایط آب و هوایی مناسب ظرفیت تبدیل به قطب تولید گل کشور و حتی خاورمیانه را دارد و باید تلاش کرد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این زمینه وارد استان شوند.

پرداختن به این ظرفیت می‌تواند این استان را از مشکلات بیکاری نجات داد و راه را برای اشتغال جوانان استان‌های همسایه نیز فراهم کند.


10351350
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است