سیاسی 12:03 - 06 بهمن 1398

گزارشی از سفر شاه به آمریکا در سال۵۶/«جاوید شاه»دانه‌ای۱۰۰ دلار!

به گزارش خبرگزاری مهربه نقل از مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، نشریه پیام دانشجو در دی ماه ۱۳۵۶ گزارشی از سفر شاه به آمریکا در آبان ماه ۱۳۵۶ را منتشر کرد. در نشریه پیام دانشجو می‌نویسد: واشنگتن ،۱۵ نوامبر [۱۹۷۷]- از جمله پلاکاردهایی که موافقین شاه در جلوی کاخ سفید در دست داشتند، یکی هم این بود که «ما عاشق شاه هستیم». البته به زودی معلوم شد که قیمت این «عشق» از قبل ۱۰۰ دلار تعیین شده است.

شبکه تلویزیونی سرتاسری آمریکا (سی بی اس) در روز ورود شاه به کاخ سفید این مطلب را به اطلاع میلیونها نفر بیننده آمریکایی رساند. خبرنگار تلویزیون با یکی از این «عشاق» مصاحبه کرد و از او خواست که صد دلاری دریافتی را نشان بدهد، او نیز با اظهار اینکه او هیچ چیز درباره این جریانات نمی‌داند و فقط به خاطر دریافت ۱۰۰ دلار، کرایه هتل و مسافرت مجانی به واشنگتن آمده، ۱۰۰ دلاری تانخورده دولت ایران را جلوی دوربین تلویزیون گرفت.

اکنون فاش شده است که رژیم شاه از مدت‌ها قبل برای ترتیب «تظاهراتی» به نفع شاه در جلوی کاخ سفید، نقشه می‌چیده است. مری مک گروری، روزنامه‌نویس معروف آمریکایی در مطبوعات این کشور نوشت: «شاه ایران اولین مهمان کاخ سفید است که تظاهرکنندگان خودش را به همراه آورده است.»

علاوه بر صدها نفری که برای تظاهرات به نفع شاه از ایران آورده شده بودند، کوشش‌های وسیعی نیز در خود آمریکا برای ترتیب این تظاهرات انجام گرفته بود. مطبوعات آمریکا نوشتند که به بیش از ۷۰۰ نفر از دانشجویان نظامی ایران که در پایگاه‌های آمریکایی مشغول تعلیم هستند، سه روز مرخصی و خرج سفر داده شده بود.

البته تسهیلات دولت آمریکا نیز برای برگزاری این تظاهرات در اختیار رژیم شاه گذاشته شده بود. بر روی بسیاری از اتوبوس‌هایی که سربازان [=دانشجویان نظامی] ایرانی در آمریکا را به واشنگتن آورده بودند این مارک به چشم می‌خورد: «اموال نیروی دریایی ایالات متحده»

علاوه بر تمام اینها، از مدتها قبل در کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکایی که دانشجویان ایرانی در آنها تحصیل می‌کنند، اعلام شده بود که به کسانی که برای ابراز «علاقه» به شاه به واشنگتن بیایند، علاوه بر خرج سفر و هتل و غذا، ۱۰۰ دلار هم پول توجیبی پرداخت خواهد شد.

روزنامه معتبر واشنگتن‌پست که با یکی از این «علاقه‌مندان» که از شیکاگو آمده بود، مصاحبه کرده است، از قول او می‌نویسد: «من از کارم بیکار شده‌ام و احتیاج به پول داشتم. من دهان به دهان درباره این موضوع [پرداخت ۱۰۰ دلار] شنیدم و تصمیم گرفتم که شرکت کنم.»



قبل از ورود شاه، در بسیاری از روزنامه‌های آمریکایی، اعلانات خریداری شده بسیار بزرگی به چشم می‌خورد که ورود شاه به آمریکا را «خیر مقدم» می‌گفت. با در نظر گرفتن این که چاپ چنین اعلاناتی هزاران و شاید میلیون‌ها دلار خرج دارد، کنجکاوی برخی از مطبوعات و رادیو تلویزیون‌ها در مورد اینکه این پول‌ها از کجا آمده و «خیر مقدم» گویان چه کسانی هستند، برانگیخته شد. اغلب این اعلانات تحت این عناوین چاپ شده بود: «مجمع کلیمیان ایرانی مقیم آمریکا» و یا «انجمن ارامنه ایرانی در آمریکا».

شبکه تلویزیونی سی. بی. اس که تحقیقات مفصلی برای کشف این «انجمن» ها انجام داد، به مردم آمریکا اطلاع داد که اصلاً چنین «انجمن‌هایی» در آمریکا وجود ندارند و بدینوسیله فاش شد که شاه خودش به خودش «خیر مقدم» گفته است. البته تمام این «خیر مقدم» گویی‌ها ساختگی نبود. اعلان بزرگ دیگری که در روزنامه‌ها به چشم می‌خورد از طرف صدها شرکت بزرگ آمریکایی و چند شرکت ایرانی امضا شده بود. در میان این طرفداران واقعی، اسامی ۱۳ شرکت بزرگ نفتی آمریکا و از جمله شرکت نفتی گلف، شرکت تکزاکو، شرکت نفت استاندارد [=استاندارد اویل] و غیره به چشم می‌خورد.

بسیاری از چماق‌به‌دستان شاه که به واشنگتن آورده شده بودند، در حالی که با یک دست عکس شاه را تکان می‌دادند و فریاد «جاوید شاه» می‌کشیدند، با دست دیگر چماق‌های خود را به علامت تهدید به طرف دانشجویان ایرانی که علیه شاه تظاهرات می‌کردند، تکان می‌دادند و به محض شروع زدوخورد، با چوب و میله‌های آهنی به دانشجویان ایرانی حمله کردند…پس از بروز زدوخورد، پلیس‌های اسب سوار به طرف صفوف دانشجویان مخالف شاه حرکت کردند و عمّال سازمان امنیت [=ساواک] را در کتک زدن دانشجویان ایرانی، همراهی کردند.

چند روز بعد از ماجرای جلوی کاخ سفید، روزنامه نیویورک تایمز نوشت که وزارت دادگستری آمریکا تحقیقات خود را در این مورد شروع کرده است. البته همین روزنامه نوشت که این تحقیقات شامل حال مخالفین شاه هم می‌شود.

مطبوعات آمریکا خبر می‌دهند که در جریان تظاهرات جلوی کاخ سفید، بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شده و ۲۹ نفر هم دستگیر شده‌اند. بمب‌های گاز اشک‌آوری که پلیس علیه تظاهرات ضد شاه به کار برد، در تمام محوطه کاخ سفید پخش شد، «مراسم خیر مقدم» را کاملاً تحت‌الشعاع قرار داد و کارتر به «شوخی» از شاه به خاطر «آلودگی موقتی هوا» معذرت خواست. شاه در حالی که اشک‌های خود را پاک می‌کرد، درباره «دوستی ایران و آمریکا» سخن گفت.


10362721
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» طحان نظیف گفت: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور امروز پس از استماع گزارش آخرین اقدامات و روند پیشرفت امور توسط مسئولین، دستورات لازم برای حل برخی مشکلات پیش‌رو را صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه کشورمان با همتای ترکمنستانی خود در عشق آباد دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران بیان کرد: مراسم محوری ۱۲ فروردین ۱۴۰۳، در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) و با سخنرانی آیت الله رئیسی برگزار خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دهقان گفت: اگر غرب به فکر آبروی از دست‌رفته خود است باید ضمن کمک به اجرای قطعنامه و برقراری آتش‌بس در غزه از ادامه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی جلوگیری کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ صباحی فرد، توان رزم و آمادگی دفاعی یگان‌های پدافندی مستقر در جزایر سیری، ابوموسی و تنب بزرگ را مورد ارزیابی قرار داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:ایستادگی جبهه مقاومت و ملت فلسطین، بی‌نظیر است و همه جهان اسلام وظیفه دارند تا از ملت غزه حمایت کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تصریح گزارشگر سازمان ملل به نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه گفت: دولت‌های ملی و مجامع سیاسی و حقوقی بین‌المللی اکنون نه فقط در معرض قضاوت افکار عمومی جهان، بلکه در معرض قضاوت تاریخ قرار دارند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است