استانی 14:31 - 05 بهمن 1395
قائم‌ مقام ستاد اقامه نماز کشور:
قائم‌ مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: در راستای ترویج فریضه نماز در جامعه باید وظایف پنجگانه تبلیغ، تعلیم، تمهید، تمجید و تعمیق را به انجام رساند.

تلاش بر آن است تعداد اقامه‌کنندگان نماز بیشتر شود

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمود مظفر در اجلاس استانی نماز که امروز (۵ بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در جامعه ما نمازخوان بسیار است اما تلاش ما بر آن است که اقامه نماز برپا شود و تعداد اقامه‌کنندگان بیشتر. در این عرصه باید به پنج وظیفه بپردازیم و عمل کنیم؛ تبلیغ، تعلیم، تمهید، تمجید و تعمیق.

وی ادامه داد: هر کدام از ما در هر جایگاهی برابر نماز وظیفه تبلیغی و ترویجی داریم. از شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو یاد می‌کنم و از آن به عنوان توضیح گفتار خود استفاده می‌کنم که در این ساختمانی فروریخت که تعدادی مسئول آن بودند اقدام به موقع انجام ندادند و عده‌ای هم بی تفاوت نگاه کردند و تذکر ندادند و این اتفاق آبروی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و کاری ما را گرفتار کرد. در آن دنیا همه کسانی که مسئول بودند باید جوابگو باشند؛ در مساله نماز نیز ما در برابر خانواده و همکارانمان مسئول هستیم که باید تلاش کرد تا فریضه نماز انجام شود.

مظفر با تاکید بر لزوم تعلیم و آموزش نماز گفت: حکومت جمهوری اسلامی و شهدای ما و انقلاب اسلامی بر مبنای احیای دین بوده است. بنابراین نباید مجموعه‌های ما همه دانستنی‌ها را بیاموزند و با نماز آشنایی نداشته باشند. در این راستا طرحی در بیمارستان ها اجرا شد که به آموزش نماز بیماران پرداخته شد.

قائم‌ مقام ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر ایجاد امکانات برای اقامه نماز به ساده‌ترین شکل گفت: باید هر کس که برای ترویج فرهنگ نماز فعالیتی را انجام داده تشویق شود چرا که اینها در مقابل شیطان‌های داخلی و خارجی به این فریضه کمک می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که نماز اثرگذار نیازمند تلاش،‌ تمرین، ترویج و مطالعه است، گفت: خداوند در قرآن کریم ما را به نماز بادقت سفارش می‌کند. کلمه تصنعون در آیه «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ؛ نماز از کار زشت و ناپسند باز می دارد و قطعا یاد خدا بالاتر است و خدا می‏ داند چه می ‏کنید(۴۵/عنکبوت)» با کلمات دیگر همچون تعلمون و تفلحون متفاوت است. این واژه به معنای انجام کار بادقت و حساب و کتاب است.

حجت‌الاسلام قربانلو، مشاور معاون وزیر کشور، نیز در این اجلاس با اشاره به آیه «...إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ؛ نماز را برپا دار که نماز از کار زشت و ناپسند باز می دارد و قطعا یاد خدا بالاتر است و خدا می‏ داند چه می ‏کنید(۴۵/عنکبوت)» گفت: در آیات قرآن کریم حدود ۱۰۰ مورد کمتر یا بیشتر به نماز اشاره شده است که اقامه عنصر اصلی در انجام این فریضه است.

وی با بیان اینکه کلمه «اقیموا» به معنای نماز با نشاط است و انسان را از حالت سستی و کسالت در نماز برحذر می‌دارد، گفت: نماز علاوه بر آنکه قیام و نشاط می‌خواهد نیازمند حفظ و مراقبت است. اقامه غیر از حفظ است که باید از این ستون مراقبت کرد. شاخص‌های آن هم در قرآن کریم بیان شده است. به میزانی که فرد مرتکب گناه نشود نماز مقبول است و اگر حفظ در نماز نباشد به همان میزان نماز لطمه می‌بیند.

قربانلو ادامه داد: زمانی که گفته می‌شود «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ» تنها یک قدم است و گام بعدی «وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» است. لذتی که افراد اهل «وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» می‌چشند غیر از این است که فقط نماز فرد را از گناه بازدارد. تعبیر «وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» یعنی انسان در محضر خداوند است. تعبیر دیگری برای این آیه از برخی مفسران بیان شده که می‌گویند خداوند به یاد بنده است.

مشاور معاون وزیر کشور گفت: در آیه «ذِکْرُ رَحْمَتِ رَبِّکَ عَبْدَهُ زَکَرِیَّا؛ [این] یادی از رحمت پروردگار تو [در باره] بنده‏ اش زکریاست(۲/مریم)» مشخص می‌شود که یک ذکر عام و یک ذکر خاص وجود دارد. این آیه اشاره به ذکر خداوند نسبت به بنده است و این ثمره نماز است. همچنین در قسمت دیگری از قرآن در آیه ۳۹ سوره آل عمران «فَنَادَتْهُ الْمَلَائِکَةُ وَهُوَ قَائِمٌ یُصَلِّی فِی الْمِحْرَابِ؛ پس در حالی که وی ایستاده [و] در محراب [خود] دعا میکرد فرشتگان او را ندا دردادند» به این موضوع اشاره شده که اگر انسان به مقامات معنوی بالا برسد ملائکه به خدمت او خواهد رسید.

وی گفت: آنانی که به آیه «اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ» اقتدا کردند، «وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ» نصیبشان شد. اهمیت ندادن به نماز مشکلات بسیاری را به همراه دارد. وقتی که وزیر و نماینده مجلس در نماز جماعت شرکت نمی‌کند و می‌گوید کار دارم پس نماز برای بیکارهاست؟ یعنی اینها از مقام معظم رهبری هم بیشتر کار دارند؟ زمانی که امیرالمؤمنین(ع) دارای حکومت بود امام جماعت هم بود.

انتهای پیام


8708832
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است