گوناگون 14:59 - 13 مرداد 1400

بازگشت به عفاف، رویکرد جدید زنان جوامع غربی

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه «چراغ» شبکه ۵، در این هفته میزبان خانم جعفری فر بانوی نخبه ای که در رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجوی ممتاز و از استعدادهای درخشان کشوری با اشاره به پژوهش‌هایی که در حوزه سبک زندگی عفیفانه داشته اذعان کرد: امروزه در سطح جهان به طور گسترده‌ای شاهد تلاش‌هایی برای کاهش شکل پوشش‌های عفیفانه و همچنین کاهش سطح عفاف در سبک زندگی هستیم. اگر در طول تاریخ پادشاهان حرمسرایی برای خود داشتند الان شبکه‌های مستهجن در فضای حقیقی و مجازی به شکل گسترده در حال گسترش است. به طور خاص در صد سال اخیر این امر سرعت بیشتری گرفته تا از این طریق منافع لیبرال‌ها تأمین شود. از آن طرف تبعات این نوع سبک زندگی بشدت بر جامعه بشری در حال تحمیل است و شاهد افزایش خیانت، آمار طلاق، سرگردانی فرزندان و بیماری‌های جسمی و روحی بسیار به تبع آن، که این بسیار تأسف بار است.

وی افزود: ا ز سوی دیگر در کشورمان ایران شاهد پیشرفت زنان در عرصه‌های مختلف علمی، مدیریتی و ورزشی و … در سطح اجتماعی هستیم از این رو تمرکز بیشتر و هجمه بیشتری هم روی زنان و دختران ایرانی است که از این بستری که برای زنان فراهم شده، غافل شوند و خودباوری و هویت ایرانی و اسلامی را از آنها بگیرند و حتی نقد غرب و به ع بارتی بازگشت خود غربی‌ها به عفاف را هم نمی‌گذارند به گوش زنان ایرانیان برسد. جنبش‌های عفاف گرایی، موج اسلام گرایی، موج حجاب گرایی زنان غربی را رسانه‌ای نمی‌کنند و واقعیات جوامع غربی را پنهان می‌کنند. بنده با برگزاری کارگاه‌هایی دستاوردهای انقلاب اسلامی را برای زنان در جمهوری اسلامی تبیین می‌کنم تا در ساحت آگاهی بخشی قدمی بردارم و در این راستا فعالیت می‌کنم هر چند ساحات وجودی انسان بسیار هست و عوامل دیگری نیز دخالت دارد. آگاهی از این حیث که برخی به غلط ورود به ورزشگاه و یا دوچرخه سواری را اولویت اول زنان القا می‌کنند.

این کارشناس فرهنگی یادآور شد: اینگونه نیست که صرف آگاهی بخشی به زنان راهگشای معضل بی حجابی و پوشش‌های غیر عفیفانه باشد چرا که در بستر جامعه و در فضای حقیقی خانه و جامعه شاهد عرضه فرهنگ دیگری در همه ابعادش هستیم اعم از پوشاک غیر عفیفانه موجود در بازار، رسانه و یا شبکه‌های خانگی که نمی‌توان نسبت به تأثیر سو آنها بی تفاوت بود. لذا متولیان امر و مسئولین، مجریان قانون هم باید خود را ملتزم و مسئول بدانند در این حوزه!

جعفری فر تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر یا به عبارتی تذکر دادن به افراد دیگر در واقع برای متوجه کردن فرد نسبت به آن رفتار نادرست وی و دعوت به تفکر و اندیشیدن است. تذکر دادن، نشانه بی تفاوت نبودن و دلسوزی و فراهم کردن فرصتی برای فکر کردن است. منتها یک زمانی شرایط به صورتی است که به فرد تذکر بدهد و رد شود و تمام اما در بسیاری موارد هم بستر برای انجام کار تربیتی فراهم هست مثلاً در مساجد وقتی نوجوانی که در مسجد حضور می‌یابد دغدغه او را بشناسیم، در فعالیت‌های فرهنگی آنها را دعوت به مشارکت کنیم و جلسات پرسش و پاسخ بگذاریم تا غیر از خودش نوجوان‌های دیگر را هم همراهی کند و به مسجد بیاورد. در این صورت گوهر وجود نوجوان مسجدی را قدر دانسته ایم.

این کارشناس فرهنگی در بخشی از سخنانش اشاره کرد: برای اقناع مخاطب و روشنگری در حوزه سبک زندگی عفیفانه باید به سیره پیامبران تأسی کرد و حقیقت خدا و فلسفه وجودی و آفرینش خلقت را برایش تبیین کرد. انسان خالقی دارد که بیشتر و بهتر از هر کسی نسبت به او شناخت دارد و فرامین الهی نیز راهنمای مسیر زندگی او خواهد بود. همانطور که وقتی فردی یک وسیله برقی می خرد برای نحوه بکارگیری اش به دفترچه راهنمای آن مراجعه می‌کند، باید در مورد دستورالعمل سبک و سیاق زندگی اش نیز به سازنده و خالقش مراجعه کند. همچنین با تبیین شواهد و آماری از سبک زندگی غربی و آثار و نتایج این مدل و این شیوه از سبک زندگی سعی در شناخت آثار سو و منفی و معضلاتی که عملاً غرب درگیر آن هست و موج بازگشت زنان غربی به عفاف و … شود. واقعیت جامعه ما نیز این هست که ما زمانی به ایران مطلوب خواهیم رسید که بر مبنای اعتقادات و مبانی دینی خودمان عمل کنیم اما هر چقدر بر پایه سبک زندگی غربی پیش برویم ما نیز دچار همان مشکلات و معضلات خواهیم شد. لذا با پرسشگری و به چالش کشیدن واقعیات موجود جامعه جهانی می‌توان مخاطب را دعوت به اندیشیدن کرد تا همراهی باشیم برای بهتر دیدن حقایق و به تبع آن روی آوردن به سبک زندگی عفیفانه.

لازم بذکر است برنامه تلویزیونی چراغ در فصل سوم، در روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت ۲۱ از شبکه ۵ سیما به روی آنتن می‌رود و هر هفته یک چالش را مورد بحث و گفتگو قرار می‌دهد.


11175379
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است