علمی فناوری 22:56 - 02 اسفند 1395
آلودگی هوا تنها مختص شهرهای بزرگ نیست و روستاییان هم به خاطر استفاده از چوب و زغال در معرض آن قرار دارند و لازم است که راه های ایجاد آن و پیشگیری از آن را بدانند.

چگونه در روزهای آلوده از خودمان مراقبت کنیم؟

به گزارش خبرنگار پارسینه به نقل از گاردین، آلودگی هوا در شهرها و روستاها در سال 2012 عامل سه میلیون مرگ زودرس بود. چهار عامل اصلی آلودگی هوا عبارتند از ذرات معلق، اوزون، دی اکسید نیتروژن و دی اکسید سولفور. علاوه بر آلودگی هوای خارج از خانه، نزدیک به 3 میلیارد نفر در سراسر جهان از هوای آلوده داخل خانه رنج می برند که علت اصلی آن استفاده از سوخت هایی همچون چوب و زغال است.

ذرات معلق ترکیبی از ذرات مایع و جامد در هوا هستند که عامل بیشترین آسیب ها هستند که می توانند تا اعماق ریه ها نفوذ کنند و موجب بیماری های قلبی و تنفسی همچون سرطان ریه شوند.

اوزون در سطح زمین در روزهای آلوده آفتابی شکل می گیرد و می تواند باعث شروع حملات آسم و مشکلات تنفسی در افراد مستعد شود. دی اکسید نیتروژن محصول سوختن مواد سوختی برای گرمایش یا حرکت خودروها است و تاثیری منفی بر کارکرد دستگاه تنفسی، به ویژه در کودکان مبتلا به آسم دارد. دی اکسید سولفور گاز بدون رنگی است که هنگام سوختن سوخت های فسیلی ایجاد می شود. سطوح بالای آن می تواند باعث خشکی چشم، مشکلات تنفسی و افزایش احتمال بستری شدن و مرگ در در میان افراد دارای بیماری های قلبی شود.

زمانی که سطح آلودگی هوا بالا است، کودکان و بزرگسالان مبتلا به بیماری های تنفسی و قلبی و سالمندان باید از فعالیت های شدید بدنی پرهیز کنند و افرادی که دچار آسم هستند باید از اسپری استنشاقی خود بیشتر استفاده کنند.

به دیگر افراد هم توصیه می شود که فعالیت های بدنی شدید خود در خارج از خانه را کاهش دهند، به ویژه اگر علائمی همچون سرفه یا سوزش گلو را احساس می کنند.

همچنین آلودگی هوا در دوران بارداری و خردسالی تاثیری اندک اما چشمگیر بر کودکان دارند. البته تاثیر آن بدتر از سیگار کشیدن در دوران بارداری یا نزدیک نوزاد نیست، چرا که آلودگی هوا نسبتا رقیق تر است. اما کودکانی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند در ابتلا به بیماری های تنفسی مستعدتر هستند. حتی پیاده روی در منطقه ای که دارای ترافیک سنگین است، هوای بهتری برای کودکان دارند تا تنفس در خودرویی که پر از دود سیگار است یا نشستن در کنار یک بخاری چوبی. هرچند، زمانی که آلودگی هوا بسیار زیاد است و کودک سرما خورده یا به سختی سرفه می کند، بهتر است که در خانه بماند.

با این وجود ممکن است ماندن در خانه همیشه ممکن نباشد. استفاده از دوچرخه یا ماسک در این شرایط می توانند گزینه های مورد نظر ما باشند. هنوز مشخص نیست دوچرخه سواران در معرض خطر ویژه ناشی از آلودگی هوا قرار دارند یا نه. یک کارشناسان کیفیت هوا می گویند دوچرخه سواران در معرض سطح کمتری از ذرات معلق خواهند بود. علت آن می تواند این باشد که معمولا مسیرهای کوتاه تری را طی می کنند یا این که وقتی در حال حرکت هستند کمتر در مه دود گیر می افتند.

یک پژوهش انجام شده بر روی عابران در منطقه ای به شدت آلوده در چین نشان داده است افرادی که از ماسک استفاده می کنند از فشار خون کمتری نسبت به افراد بدون ماسک برخوردارند.

ماسک ها باید به طور کامل مجراهای تنفسی را بپوشانند و از فیلترهای ذرات میکرونی برای جلوگیری از ورود ذرات معلق استفاده کنند. مشکل اینجا است که ماسک هایی که نفس کشیدن با آنها راحت است، چندان اثرگذار نیستند.




8835493
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درباره نحوه فعالیت مراکز سراج توضیح داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نائب رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: فروش اینترنتی دارو در دنیا انجام می‌شود اما برای اجرای این طرح باید مطالعات دقیقی داشته باشیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی دکتر «داود یونسیان» را به عنوان سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران منصوب کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تغییرات غیرمعمول در دست‌های شما می‌تواند نشانه بیماری شایع، اما کشنده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: انتخاب رشته آزمون دکتری از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برنامه ریزی برای تزریق واکسن هپاتیت سی در وزارت بهداشت انجام شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۲۷۰۰ دانشجوی خارجی مشغول به تحصیل هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا یک انیمیشن را از قمر «آیو» سیاره مشتری منتشر کرده که با استفاده از داده‌های کاوشگر «جونو» ساخته شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» با ارائه ابزاری به منظور نقشه‌برداری از نانوحفره‌های موجود روی غشاء، می‌توان در آینده از این نقشه‌ها برای بهبود عملکرد ادوات تصفیه آب استفاده کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است