استانی 17:31 - 21 آبان 1397

بی‌توجهی دردسرساز مردم نسبت به دیابت/۶۱ درصد اصفهانی‌ها چاق هستند

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی رضائی بعدازظهر دوشنبه در نشست خبری روز جهانی دیابت با اشاره به بررسی هایی که در حوزه بهداشت و در ارتباط با بیماری دیابت صورت گرفته است، اظهار داشت: تا کنون۸۱۳ هزار نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال خطرسنجی شدند که ۸۸ هزار و ۱۱۹ نفر از آن ها مبتلا به دیابت بوده اند که  برخی از انها از بیماری خود آگاهی نداشتند.

وی با بیان اینکه ۶۱ درصد اصفهانی ها دچار چاقی و اضافه وزن هستند، ادامه داد: متوسط کشوری در چاقی و اضافه وزن ۵۹ درصد است که  آمار شهر اصفهان از متوسط کشوری نیز بالاتر است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان شیوع چاقی در افراد بالای ۱۸ سال ۲۲.۶ درصد اعلام کرد و گفت‌: جمعیت شهری ۶۲ درصد و جمعیت روستایی ۵۲ درصد مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند که در شیوع دیابت هم اختلاف زیادی بین جمعیت شهری و روستایی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی از مردم از بیماری دیابت و خدمات مرکز درمان اطلاع ندارند، بیان داشت: ۵۳ درصد از افراد مبتلا به دیابت به مراکز ما مراجعه کرده اند که با گرفتن نمونه خون، چربی خون و مشاوره تغذیه به صورت رایگان درمان شده اند اما عده ای از مردم درمان را رها کرده و به سمت مراکز خصوصی رفته اند.

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان در ادامه با بیان اینکه دیابت یک بیماری خاموش است، گفت: این بیماری علائم خاصی ندارد که فرد را آگاه و وادار به پزشک رفتن کند و زمانی کشف می شود که شاید مدت زیادی فرد به این بیماری مبتلا بوده است.

محمدعلی عطاری با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ هزار نفر در اصفهان درگیر این بیماری هستند، ادامه داد: برای اینکه افراد بیشتر با بیماری دیابت آشنا شوند به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داده ایم که موضوع دیابت را در کتاب های درسی دانش آموزان بیاورند و در این کتاب ها  به بیماری دیابت پرداخته شود اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

وی دیابت را یک بحران دانست و گفت: برای آگاه دادن و پیشگیری از این بیماری به استانداری پیشنهاد دادیم تا میز دیابت تشکیل داده و برای دستگاه های مختلف وظایف مختلفی را تعریف کنند.

عضو مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه  این نشست اظهار کرد: سیاست های کلان دیابت باید از ریاست جمهوری تدوین شود و باید سند ملی هرچه سریع تر تدوین شود.

هشدار درباره دوبرابر شدن بیماران دیابتی تا سال ۲۰۳۰

وی با اشاره به اینکه مصرف سبزیجات در برنامه غذایی افراد به ندرت دیده می شود، ادامه داد: اگر دستگاه های دولتی به وظایف خود عمل نکنند تا سال ۲۰۳۰ جمعیت بیماران دیابتی دو برابر خواهد شد.

بیژن ایرج با بیان اینکه همراهی تمام ارگان ها به ریشه کن شدن دیابت کمک میکند، اظهار داست: زمانی که صدا و سیما تبلیغ چیپس و پفک  در رسانه ملی پخش می کند و کودکان و نوجوانان ترغیب به خرید این محصولات می شوند، هرچقدر هم خیریه ها در زمینه دیابت فعالیت کنند این بیماری تمام نخواهد شد باید همه سازمان ها یک هدف را دنبال کرده و با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی تصریح کرد: دیابت با تأخیر شناسایی می شود و این به  این دلیل است دیابت تیپ یک ژنتیکی نیست و ربطی به تغذیه ندارد بلکه دیابت تیپ دو با ژنتیک ارتباط دارد.

عضو معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در ارتباط با برخورد با تبلیغ کنندگان کالاهای آسیب رسان به سلامت بیان داشت: تبلیغ برخی از کالاها از جمله نوشابه،شیرینی جات و فست فود و ... ممنوع اعلام شده است، اما همچنان قانون شکنی صورت گرفته شاهد تبلیغات کالاهای آسیب رسان به  سلامت در صدا و سیما هستیم.

وی ادامه داد: با رئیس صداوسیما جلسه ای حول محور ممنوع کردن پخش تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت را خواهیم داشت و این کار را عملیاتی خواهیم کرد همچنین متخلفان را به دستگاه قضایی معرفی می کنیم. و اضافه وزن هستند که در شیوع دیابت هم اختلاف زیادی بین جمعیت شهری و روستایی وجود دارد.


9971541
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است