استانی 08:01 - 04 اردیبهشت 1398
رئیس دانشکده محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد:
رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد گفت: عدم توجه به منابع طبیعی و محیط زیست، بازتاب‌های نامناسبی را برای جامعه به همراه داشت. طی چند دهه گذشته با طبیعت به خوبی رفتار نکرده و باعث تخریب آن شده‌ایم.

سیل اخیر بازخورد نحوه برخورد ما با طبیعت بود

به گزارش ایسنا، دکتر محمد تقی دستورانی، امروز در نشست منطقه‌ای باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی که در دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مسائل مربوط به منابع طبیعی و محیط زیست موضوعاتی است که نیاز به توجه دارد، به ویژه در مورد مسئولین کشور که باید به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی افزود: اگر به سیل‌های اخیر توجه کنیم متوجه می‌شویم در عین حال که شاهد بارش‌های بسیار خوبی بوده‌ایم، اما به دلیل طبیعت تخریب شده‌ای که ما برای خود ایجاد کرده‌ایم، متاسفانه استفاده مناسبی از این بارش‌ها صورت نگرفت و قطعا این بارش‌ها مزایایی به همراه داشته است، اما تخریب‌ها هم قابل توجه بود. 

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: حجم آبی که  حدود یک ماه اخیر از کشور خارج شد و ما نتوانستیم آن را کنترل کنیم واقعا تاسف‌بار است و هر کدام از سدهای کرخه و دز به طور متوسط در هر ثانیه بیش از 3000  متر مکعب جریان آب را آزاد و آب‌های شیرین را وارد خلیج فارس کردند.

وی با اشاره به اینکه در حادثه سیل اخیر، عده‌ای از افراد جان خود را از دست دادند و دام‌ها تلف شد و خانه‌های مردم تخریب شد، بیان کرد: در میان خسارات بزرگی که مردم سیل‌زده دیدند، خسارات پنهانی  هم وجود دارد که اهمیت آن‌ها بیشتر است؛ در بعضی از خانه‌ها در مناطق سیل‌زده لرستان 1.5 تا دو متر عمق رسوب بود و حجم عظیمی از خاک زراعی از حوزه‌های ما تخلیه و باعث شد بازدهی زمین به مدت چند سال کاهش یابد.

دستورانی عنوان کرد: حدود 200 تا 300 سال به طول می‌انجامد که عمق یک سانتیمتری از خاک زراعی ایجاد شود. حوادث اخیر نتیجه طبیعت بیمار بود؛ طبیعتی که پوشش گیاهی آن از بین رفته است و چون خاک، محافظی نداشت، بارش‌ها خاک را شست و پوشش حوزه‌های آبخیز از بین رفت و بخش اعظم بارش به جای اینکه نفوذ کند و وارد خاک، چشمه‌ها و قنوات شود تبدیل به روان‌آب ‌شده است.  

رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه محیط زیست در برگیرنده تمام مولفه‌های یک سرزمین است، اما امروز بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی جامعه به شمار می‌رود، اضافه کرد: هزینه‌های گزافی برای ساخت یک سد در پایین دست رودخانه‌ها صورت می‌گیرد اما درصدی از بودجه را برای حفاظت آب، خاک و حوزه‌ها در بالا دست اتخاذ نمی‌کنند.

انتهای پیام


10110122
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است