استانی 16:25 - 31 شهریور 1398
معاون میراث فرهنگی فارس:
معاون میراث فرهنگی فارس در خصوص تخریب یک خانه واقع در بافت تاریخی شیراز که گفته می‌شود متعلق به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه است، گفت: این خانه فاقد ارزش ثبت بود.

خانه تخریب ‌شده در بافت تاریخی شیراز ارزش ثبت نداشت

به گزارش ایسنا منطقه فارس به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، عبدالرضا نصیری، افزود: خانه تخریب شده در بافت تاریخی شیراز، مانند صدها خانه تاریخی دیگر از سوی میراث فرهنگی فارس برای ثبت و حفظ شناسایی شده بود.

نصیری اضافه کرد: این خانه قبل از سال 90 دچار حریق شد و آتش بیش از 80 درصد آن را تخریب کرد و تقریبا تنها اسکلت آن باقی ماند.

معاون میراث فرهنگی فارس گفت: علی‌رغم خسارت‌های جبران ناپذیر وارد به این خانه در آن آتش سوزی، به دلیل برخی از ارزش‌های معماری موجود در این خانه نظیر هشتی آن، اداره‌کل میراث‌فرهنگی درصدد حفظ و صیانت این بنا برآمد اما سال 1394 نیز بخش‌های دیگر این خانه از جمله هشتی، دچار آسیب و کل بنا به ساختمانی فاقد ارزش ثبت درآمد.

نصیری گف: در این مدت مالک که فردی حقیقی است بارها درخواست دریافت مجوز برای تجدید بنا را داشت که بنا به دلایلی با آن مخالفت می‌شد، اما بعد از بررسی‌های انجام شده مجوز تخریب این بنا در بافت تاریخی شیراز صادر شد.

وی ادامه داد: این خانه اگرچه در بافت تاریخی شیراز واقع شده، اما نه‌تنها ثبت ملی نشده بلکه فاقد ارزش ثبت بود و از طرفی در سال‌های اخیر، به یک زباله دانی و محلی برای تجمع افراد معتاد بدل شده بود و این موضوع با مسئولیت‌های اجتماعی میراث فرهنگی فارس هم مغایر است.

معاون میراث‌فرهنگی استان فارس یادآور شد: طی سال‌های متمادی این اداره‌کل برای صیانت و حتی ثبت این خانه در بافت تاریخی شیراز تلاش کرد اما به نتیجه نرسید، این در حالی است در همین سال‌ها ده‌ها خانه تاریخی دیگر از سوی این اداره‌کل حفظ و صیانت شده است.

نصیری تاکید کرد که در روند صدور مجوز تخریب بنای یاد شده، هیچ اقدام غیرقانونی انجام نشده است.


10244410
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است