استانی 12:19 - 15 آذر 1399
در میزگرد «نقش زنان در توسعه روستایی» مطرح شد
ایسنا/خراسان رضوی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه مشارکت زنان در مدیریت روستاها توانمندی آن‌ها را افزایش می‌دهد؛ بحث حول محور زنان را در کشورهای مختلف بنا بر روند توسعه یافتگی متفاوت دانست، همچنین مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی معتقد است برای اینکه دختران بتوانند در روستاها در سطوح بالاتر آموزش ببینند باید حداقل‌هایی همچون دسترسی راحت‌تر به آموزش از طریق حمل و نقل و یا ایجاد مدارس شبانه روزی مورد توجه قرار گیرند.

مشارکت زنان در مدیریت روستاها توانمندی آن‌ها را افزایش می‌دهد

دکتر خدیجه بوذرجمهری در میزگرد «نقش زنان در توسعه روستایی» که به همت جهاد دانشگاهی و خبرگزاری ایسنا، برگزار شد؛ عنوان کرد: تا قبل از جنگ جهانی دوم بحث‌های توسعه‌ای مطرح نبود ولی از جنگ جهانی دوم به بعد کشورهایی که درگیر جنگ بودند تلاش مضاعفی نمودند و به توسعه رسیدند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه برخی از کشورها پس از جنگ جهانی دوم به اصطلاح جزء کشورهای توسعه یافته محسوب شدند، اما برخی از کشورها نیز نتوانستند به مرحله توسعه یافتگی برسند و در کشورهای در حال توسعه ما همواره شاهد عدم تعادل در بین درآمد، سلامت، اشتغال و حتی زن و مرد هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به فاصله زندگی در بین شهر و روستا اشاره و عنوان کرد: اگر روستاها بدترین زندگی را در قیاس با شهرنشینی داشته باشنند، زنان در یک روستا از همه ابعاد، زندگی بسیار بدتری را در قیاس با مردان همان روستا دارند.

بوذرجمهری گفت: با وجود اشتغال زنان روستایی در بخش کشاورزی و کمک به همسرانشان، اما همچنان شاهد بیکاری زنان روستایی هستیم؛ خوشبختانه از دهه ۸۰ به بعد با تشکیل تعاونی‌ها و مشارکت در تصمیم گیری‌ها، اشتغال زنان در روستاها نیز افزایش یافت.

۵۰ تا ۶۰ درصد کار کشاورزی توسط زنان روستایی انجام می‌شود

وی تاکید کرد: زنی که در کار کشاورزی مشارکت می‌کند هر چند که خانه‌دار است ولی شاغل در بخش کشاورزی محسوب می‌شود چرا که ۵۰ تا ۶۰ درصد کار کشاورزی توسط زنان روستایی انجام می‌شود.

این استاد دانشگاه به عدم تعادل سواد بین زنان و مردان اشاره کرد و افزود: در روستاها، از نظر سواد تعداد بی‌سواد و کم سوادی در بین زنان از مردان بیشتر است چرا که به دلیل مشکلات زیرساختی و همچنین مشکلات فرهنگی، پدران در روستاها به دخترانشان اجازه تحصیل نمی‌دهند.

وی بیان کرد: هر چند در حال حاضر آموزش‌هایی برای زنان در روستاها گذاشته شده است، اما این آموزش‌ها متناسب با نیازهای روستاها نمی‌باشد به طوری که در بازاریابی محصولات تولید شده در روستاها شاهد عدم شبکه بازاریابی هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد یادآور شد: برای توانمند سازی شبکه‌های بازاریابی محصولات تولید شده در روستاها نیازمند حمایت‌های دولت هستیم تا ساختارهایی با قدرت مالی در روستاها تشکیل شود.

توانمندسازی اقتصادی در بین زنان روستایی منجر به افزایش اعتماد به نفس آنان می‌شود

بوذرجمهری ادامه داد: وقتی در خصوص توسعه انسانی بحث می‌شود باید این توسعه همه ابعاد همچون توانمندی اقتصادی را نیز در برگیرد چرا که توانمندسازی اقتصادی در بین زنان روستایی منجر به افزایش اعتماد به نفس آنان می‌شود و این افزایش اعتماد به نفس تیز افزایش مهارت‌های اجتماعی را به دنبال می‌آورد.

وی گفت: بخشی از جامعه ما ابن اعتقاد را دارند که وظیفه یک زن، نقش مادری و کار کردن در منزل است اما با آمدن تکنولوژی شاهد این هستیم که این نقش‌ها تغییر یافته و وقت زنان نه تنها در شهرها بلکه در روستاها هم آزادتر شده است.

وی خواستار مشارکت زنان در مدیریت روستاها شد و خاطرنشان کرد: مشارکت زنان در مدیریت روستاها توانمندی آن‌ها را افزایش می‌دهد اما با این وجود تنها ۵/۶ درصد از دهیاران کشور در اختیار زنان است.

در ادامه مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی نیز در میزگرد «نقش زنان در توسعه روستایی» گفت: به طور معمول در زمینه آموزش‌های رسمی و غیررسمی، دختران در روستاها تنها در حد یادگرفتن سوادآموزی تحت پوشش قرار می‌گیرند.

دکتر طاهره طهماسبی با بیان این مطلب افزود: برای اینکه دختران بتوانند در روستاها در سطوح بالاتر آموزش ببینند باید حداقل‌هایی همچون دسترسی به راحت‌تر به آموزش از طریق حمل و نقل و یا ایجاد مدارس شبانه روزی مورد توجه قرار گیرد، هر چند که به دلیل مشکلات زیرساختی و فرهنگی به دختران در روستاها اجازه تحصیل داده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مورد آموزش‌های غیر رسمی، مهارت‌های زندگی کردن و حرفه‌ای و شغلی مطرح است، ادامه داد: در این زمینه طرح‌های متعددی نیز در استان انجام شده است ولی متاسفانه نتوانسته‌ایم بین آموزش، مهارت‌ها و بازار اتصال برقرار کنیم.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: البته با ایجاد معین‌های اقتصادی در استان توانسته‌ایم از آموزش تا فروش در زمینه تولیدات روستایی را به صورت یک شبکه در نظر بگیریم.

به گفته دکتر طهماسبی، ۲۸ معین اقتصادی برای ۱۳۱ روستا در استان فعالیت می‌کنند که از آموزش تا بحث اتصال به بازار تولیدات روستایی را پیگیری می‌کنند و آموزش‌هایی که توسط این معین‌ها به زنان روستایی داده می‌شود، منجر به ایجاد شغل و مهارت در بین زنان روستایی استان شده است.

وی به تشکیل ۲۳۰ صندوق خرد توسط زنان روستایی در خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: این صندوق‌های خرد مالی توانسته است مشارکت زنان در روستاها را افزایش دهد.

طهماسبی از تشکیل شبکه مردمی توسط زنان روستایی در استان خراسان رضوی خبر داد و اظهار کرد: با تشکیل این شبکه‌ها توانسته‌ایم یک سری از فعالیت‌هایی را که در روستاهای استان راکد مانده بود، فعال و تولیدات آن‌ها را به فروش برسانیم.

وی به طرح الگوی نوین مشاغل خانگی در استان که توسط جهاددانشگاهی در حال اجرا ست اشاره کرد و افزود: در قالب این طرح توانسته‌ایم در شهرهای کمتر توسعه یافته استان برای ۷۷۰  نفر از زنان سرپرست خانوار در رشته‌های مختلف از آموزش تا اتصال به بازار را پیگیری نماییم.

جامعه باید در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی رشد متوازن داشته باشد

مدیر کل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: اگر جامعه‌ای می‌خواهد رشد و نظم پیدا کند باید در همه عناصر اجتماعی به یک گونه رشد نماید؛ یعنی در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی رشد متوازن داشته باشد در غیر این صورت در جامعه ناهنجاری زیاد خواهد شد.

وی به مشکل کودک همسری در روستاهای خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: البته این موضوع به دلیل مسائل اجتماعی و فرهنگی در استان است و بر اساس آمارهای سرشماری سال ۹۵ خراسان رضوی در این خصوص جزء استان‌های پر خطر کشور محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر در حوزه مشارکت‌های اجتماعی در روستاها استقبال زنان نسبت به گذشته افزایش چشمگیری یافته است به طوری که مدیریت برخی از روستاهای استان بر عهده زنان است.

مدیر کل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی بیان کرد: درصد بالای اشتغال زنان چه در روستاها و چه در شهرها منجر به استحکام خانواده، افزایش آگاهی و کاهش طلاق خواهد شد.

انتهای پیام


10841375
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است