استانی 08:41 - 05 بهمن 1398
رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور:
ایسنا/هرمزگان معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور گفت: آموزش‌وپرورش استثنائی در کل کشور ۱۵۳ هزار دانش‌آموز دارد که ۸۳ هزار نفر از آنان در قالب ۱۶۰۰ مدرسه خاص استثنائی و در هفت طیف ناتوانی و بقیه در دوره‌های فراگیر ( مدارس عادی) مشغول به تحصیل هستند.

کیش از سرانه فضای آموزشی مناسب برخوردار نیست/فعالیت ۴۷ مدرسه تخصصی اوتیسم در کشور

سید جواد حسینی در حاشیه بازدید از مدارس جزیره کیش، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سازمان آموزش‌وپرورش استثنائی در سیاست اصلی خود به تحصیل این دانش‌آموزان در آموزش‌های فراگیر می‌اندیشد که این میزان در مدت اخیر۸۲ برابر افزایش پیداکرده است و در سیاست دوم، "مناسب‌سازی" خدمات در بعدهای مختلف شامل فضا، تجهیزات، نیروهای انسانی و محتوای کتب درسی، موردتوجه است.

وی با بیان اینکه ۴۷ مدرسه تخصصی اوتیسم در کشور فعال است و ۱۴ مدرسه نیز در حال ساخت است، افزود: حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز در جزیره کیش مشغول به تحصیل هستند اما متأسفانه علی‌رغم امکانات خوب جزیره، از فضای آموزشی کافی برخوردار نیستند.

حسینی خاطرنشان کرد: به دلیل سرعت رشد تعداد دانش‌آموزان در کیش، سرانه فضای آموزشی با همان سرعت رشد جمعیت، پیش نرفته و در نتیجه از شاخص فضای آموزشی کشور که ۵.۲ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است، عقب‌مانده و در حال حاضر فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز ۴.۴ مترمربع است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنائی کشور اضافه کرد: با توجه به اینکه  ساخت ۶ مدرسه در دستور کار قرارگرفته است، پس از آماده‌سازی، سرانه فضای آموزشی کیش به ۸.۳ مترمربع که شاخص جهانی است، می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه یکی از این مدارس کاربری آموزش استثنایی خواهد داشت، تصریح کرد: نیازهای دانش‌آموزان استثنایی در زمینه‌های اقتصادی، فضا و نیروی انسانی پنج برابر افراد عادی است و در نتیجه شاخص جهانی برای فضای آموزشی به ازای هر کودک استثنایی ۲۲.۵ مترمربع است که این عدد در ایران ده مترمربع است.

معاون وزیر آموزش پرورش افزود: با ساخت این مجتمع در کیش، با توجه به تعداد کم معلولین ذهنی و حرکتی در کیش، در کل کشور به شاخص جهانی نزدیک خواهیم شد.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش کشور تصریح کرد: تمامی تعالیم مربوط به دانش‌آموزان استثنائی، خاص و نیازمند نیروهای توان‌بخشی است. خوشحالم به اطلاع برسانم ۸۶۴ نیروی توان‌بخشی تا پیش از این، در طرح رتبه‌بندی قرار نمی‌گرفتند، ولی در طرح ممیزی سوم بهمن‌ماه مقرر شد که این نیروهای پرتلاش نیز مشمول طرح رتبه‌بندی شوند.

حسینی "ایاب و ذهاب" را از دیگر معضلات خانواده‌هایی که فرزند معلول دارند برشمرد و گفت: سوم بهمن‌ماه، ۹۰ میلیارد ریال اعتبار در این بخش به استان‌ها ابلاغ شد و شهرداری‌ها و شوراهای شهر استان‌های مختلف، کمک شایانی در این زمینه کرده و می‌کنند.

وی از کمک ۵۰ درصدی سازمان منطقه آزاد کیش برای تأمین هزینه کامل ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنائی کیش خبر داد.

این مقام مسئول اظهار کرد: این سرویس‌های رفت‌وآمد باید با گزینش و تربیت مربی و راننده مخصوص، به کلاس سیار تبدیل‌شده و با فراگیری مهارت‌های ارتباطی و فنی، به افزایش ضریب تعلیم و تربیت کمک کند.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش بیان کرد: اگر نظام تشکیلاتی و ساختاری آموزش‌وپرورش در مناطق آزاد به شکل مستقیم با وزارت باشد، قطعاً در مسیر ارتقا آموزش می‌توانند مسیرهای مشترک و محکم‌تری بردارند.

انتهای پیام


10360240
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است