علمی فناوری 09:54 - 04 بهمن 1397
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای:
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی وحرفه‌ای کشور گفت: این دانشگاه در ۳۱ استان و ۱۲۰ شهر، ۲۰۰ هزار جمعیت دانشجو دارد که بزرگترین دانشگاه دولتی و حضوری در ایران هستیم و ۲۴هزار استاد و مدرس در دانشگاه مشغول فعالیت هستند.

دانشگاه‌ها باید تقاضامحور باشند نه عرضه‌محور/تمامی رشته‌های دانشگاهی نیاز به بازبینی دارند

رضا زنگنه مطلق در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: ۱۵۰رشته کاردانی و کارشناسی در کشور در این دانشگاه وجود دارد، بخشی از این رشته‌ها باید حذف شوند؛ زیرا دوره آنان تمام شده و اشتغال برای آنان وجود ندارد، همچنین باید رشته‌های جدیدی را ایجاد کنیم که بازار کار داشته باشند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید تقاضامحور باشند نه عرضه محور، افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشگاهی از نسل سوم و دانشگاه کار آفرین است و در راستای مأموریت خود تلاش می‌کند.

زنگنه مطلق با بیان این که بزرگترین مشکل جامعه ما مشکل اشتغال است، ادامه داد: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای نمی‌خواهیم پایبند به روش‌های قبل باشیم و به شکل قدیمی تنها یک سری کد رشته محل‌هایی که به صورت سنتی و عادت در دفترچه‌های کنکور وجود دارد، به بازار عرضه کنیم.

وی با بیان این که این تغییر شکل، کار آسانی نخواهد بود، افزود: تمام تلاشمان را می‌کنیم که این کار انجام شود و اولین قدمی که در این راه برداشته شد برای توسعه رشته‌های دریایی است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: این تحول را از دو استان شمالی مازندران، گیلان و دو استان جنوبی هرمزگان و بوشهر که ظرفیت استفاده از صنایع دریایی و رشته‌هایی که از طریق دریا و رشته‌های دریایی می‌توانند ایجاد کنند، شروع کرده‌ایم.

وی ادامه داد: رشته‌هایی از قبل وجود داشته‌اند که سال‌ها به صورت سنتی دانشجو در آن‌ها تربیت می‌شده و با مشکل اشتغال روبه رو بودند.

زنگنه مطلق عنوان کرد: سعی کردیم با تمام نهادهای ذی ربط از جمله سازمان بنادر و دریانوردی که نقش حاکمیتی در رشته‌های مرتبط با دریا دارند، تفاهم‌نامه‌ای را امضا کنیم. در قالب این تفاهم‌نامه یک‌سری الزامات وجود دارد که ما باید رعایت کنیم و یک سری مسئولیت‌ها نیز وجود دارد که سازمان بنادر برعهده دارد.

وی بیان کرد: در راستای این الزامات کمیته راهبری تشکیل شد، این کمیته چهار استان نامبرده را در برمی‌گیرد.

زنگنه مطلق گفت: سیاست گذاری‌ها و مطالعات انجام می‌شود، راهبردها ارائه می‌شود و به موازات  آن کمیته‌های اجرایی تشکیل شده است، تقریبا هرسه هفته یک بار در یک استان نشستی تشکیل می‌دهیم و تمام کارهایی که باید انجام شود را مرور می‌کنیم.

وی بیان کرد: امیدواریم در بهمن ماه گام اول استقرار سامانه مدیریت کیفیت برای رشته‌های دریایی را طبق تقویمی که نوشته‌ایم، برداریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: به موازات سایر کمیته‌ها، کمیته‌ای را نیز تشکیل داده‌ایم که سرفصل‌ها را مطابق استانداردهای جهانی می‌نویسیم و امیدوار هستیم در سال تحصیلی آینده بر همین اساس بتوانیم دانشجویان را جذب کنیم و سازمان بنادر برای تمام شرکت‌هایی که مرتبط با ارتباطات رشته‌های دریایی هست، از خروجی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت دانشجوهای استاندارد استفاده کند.

وی در خصوص تعداد رشته‌هایی که برای مرحله اول و برای آغاز کار در نظر گرفته شده است، گفت: مکانیک موتورهای دریایی و رشته دریانوردی (ناوبری دریایی) رشته الکترونیک و مخابرات دریایی از قبل بوده است.

زنگنه مطلق ادامه داد: طبق برآوردهایی که صورت پذیرفت در فازهای بعدی رشته‌هایی مثل رشته‌های کشتی‌سازی، رشته‌های مرتبط با شیلات، ایمنی و بهداشت دریایی و رشته‌های مربوط به آفشور در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی در خصوص روش جذب دانشجو گفت: این کار به همان روش قبل انجام می‌شود، اما سعی می‌کنیم که استانداردسازی کنیم. در واقع استاندارد آموزشی و آموزش استاندارد را در برنامه خود قرار داده‌ایم.

زنگنه مطلق عنوان کرد: دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه فنی و حرفه ای بلافاصله پس از فراغت از تحصیل امکان و آمادگی وارد شدن به بازار کار را دارند. البته دانشجویان پس از فارغ التحصیلی با داشتن "سرتیفیکیت" می‌توانند روی کشتی‌ها و شناورها مستقر شوند.

وی ادامه داد: این کار هم مستلزم زمان و هم مستلزم هزینه بود ، آن‌ها را در قالب سیلابس‌های درسی و دانشگاهی قرار دادیم، به همین دلیل علاوه بر این که دانشجویان آموزش‌های استاندارد را می‌بینند سرتیفیکیت‌های لازم را اخذ می‌کنند و آماده ورود به بازار کار می‌شوند.

زنگنه مطلق در خصوص ظرفیت جذب دانشجو، بیان کرد: جذب دانشجو باید متناسب با شرایط آموزش و پرورش باشد؛ واقعیت این است که با توجه به این که درنظام آموزش عالی از سال آینده دانشجویان جدید وارد دانشگاه می‌شوند و نحوه کنکور و پذیرش هنوز مبهم است، ما سعی می کنیم برای ورود دانشجویان هیچگونه محدودیتی نداشته باشیم.

وی در پایان گفت: همه رشته‌های دانشگاهی نیاز به بازبینی دارند، دانشگاه‌های جنوب کشور با توجه به پتانسیل و ظرفیت کار و اشتغالی که دارند، در این حیث ضعیف بوده‌اند.



انتهای پیام


10036991
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل متا اعلام کرد: که غول فناوری هنوز سال‌ها با کسب درآمد از هوش مصنوعی فاصله دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی هنر و همچنین گروه آزمایشی زبان‌های خارجه راس ساعت ۱۴:۳۰ آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که ساخت یک خانه تک طبقه به روش سنتی ممکن است چند ماه طول بکشد، اما بزرگترین چاپگر سه بعدی جهان که توسط مهندسان دانشگاه مین (Maine) ساخته شده است، می‌تواند این پروژه را در کمتر از چهار روز به پایان برساند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ روی ویژگی‌های هوش مصنوعی سلامتی‌محور حلقه‌ی هوشمند خود تمرکز ویژه‌ای خواهد داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به گزارش وبگاه خبری Reuters، مدیر اجرایی تیک‌تاک امید دارد در چالشی قانونی برای ادامه حیات و فعالیت در ایالات متحده، برابر دولت آمریکا پیروز شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کاربران تردز از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون افزایش کاربر داشته است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است