سیاسی 03:15 - 22 آبان 1398
سفیر سابق ایران در بولیوی:
سفیر سابق ایران در بولیوی اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به تحولات صورت گرفته در بولیوی، نمی‌توان تصویر روشنی از آینده این کشور ارائه کرد.

مورالس سوسیالیستی شعار می‌داد، کاپیستالیستی عمل می‌کرد

رضا طباطبایی شفیعی، که از حدود چند ماه پیش با پایان دوران ماموریتش در "لاپاز" به تهران بازگشته است، در گفت‌وگو با ایسنا در مورد آخرین تحولات در بولیوی اظهار کرد: یکی از نهادهای موثر در تحولات اخیر در بولیوی نظامیان بودند چرا که نظامیان در اجبار کردن مورالس رئیس جمهور این کشور برای استعفا نقش مهمی ایفا کردند.

وی با بیان این که مورالس قبل از کناره‌گیری از سمت خود با برگزاری انتخابات مجدد در بولیوی موافقت کرده بود،  ادامه داد: چند ساعت پس از اعلام این موضع، فرماندهی ارتش این کشور اعلام کرد که ما از رئیس جمهور می‌خواهم که به سرعت از سمت خود کناره گیری کند و تهدیداتی را علیه وی بیان کرد.

این دیپلمات بازنشسته کشورمان، با بیان این که حمله به خانواده مورالس، اطرافیانش و همچنین طرفدارانش در تصمیم مورالس برای استعفا بی تاثیر نبوده است، خاطرنشان کرد: با توجه به خروج مورالس از بولیوی که به نظرم در این مقطع توجیهی برای این کار وجود نداشت و همچنین استعفای برخی دیگر از مقامات ارشد بولیوی، در حال حاضر تصویر روشنی از آینده این کشور وجود ندارد و قضایا به شدت در هم پیچیده است.

وی با بیان این که در حال حاضر برخی اختلافات بین جناح مخالف که رهبری اعتراضات اخیر در بولیوی را بر عهده دارند، به وجود آمده است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد این کشور به این زودی‌ها روی آرامش نخواهد دید.

سفیر سابق ایران در بولیوی با بیان این که مورالس در 14 سالی که مسولیت امور در بولیوی را برعهده داشت بعضا اقدام به تسویه برخی از فرماندهان ارتش و نظامیان در این کشور کرده بود ولی به نظر می‌رسد که گویی در این زمینه چندان موفق نبوده است در مورد تحلیل‌ها در ارتباط با احتمال دخالت بعضی کشورها در تحولات اخیر در بولیوی از جمله آمریکا افزود: دخالت آمریکا در امور کشورهای آمریکای لاتین دارای سابقه طولانی است، البته باید به این موضوع توجه داشت که رییس جمهور بولیوی علیرغم این که شعار های سوسیالیستی می‌داد اما بنا به مقتضیات موجود در این کشور و منطقه، به صورت کاپیتالیستی عمل می‌کرد و هیچ وقت به صورت جدی پا روی دم ‌آمریکایی‌ها نمی‌گذاشت، گرچه یک بار سفیر آمریکا در بولیوی را اخراج کرد ولی همچنان آمریکا در بولیوی دارای سفارت خانه بود و دیپلمات‌های  آمریکایی در این کشور مشغول به فعالیت بودند. آمریکا در بولیوی دارای مراکز فرهنگی و مدرسه است و همواره تلاش داشت در روند تحولات در این کشور نقش جدی ایفا کند.

طباطبایی با اشاره به این که مورالس در 14 سال ریاست جمهوری خود توانست بولیوی را از دومین کشور فقیر آمریکا لاتین به کشوری تبدیل کند که نرخ رشد آن در منطقه چشمگیرتر از دیگر کشورها است، افزود: او با اقداماتی که انجام داد حدود 10 درصد از جامعه این کشور را از فقر نجات داد بنابراین شاید بتوان گفت "تحولات اخیر در بولیوی خواست اکثریت مردم در این کشور نبوده است."

انتهای پیام


10292193
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایران و پاکستان علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی بیانیه ای مشترک منتشر کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری از جمع‌شدن برخی شیرخوارگاه پس از ترمیم دستورالعمل فرزندخواندگی، خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیسی گفت: نظام سلطه به ما القا می‌کند که بدون دانش و مشارکت آنها نمی‌توانیم، این حرف القای استکباری بوده و از نظر ما مردود است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون پارلمانی رییس جمهور در حاشیه جلسه هیأت دولت از آماده شدن دولت برای تعامل بیشتر با مجلس آینده خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رهبر انقلاب فرمودند:کشورها و فرهنگهای مختلف، همه روز کارگر دارند لکن نگاه دنیای مادی به کارگر با نگاه اسلام متفاوت است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» جمعی از کارگران سراسر کشور صبح امروز با حضور در حسینیه امام خمینی با رهبر انقلاب دیدار کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رهبر انقلاب فرمودند: امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین نیاز‌های جامعه کارگری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» جمعی از کارگران سراسر کشور صبح امروز با حضور در حسینیه امام خمینی با رهبر انقلاب دیدار کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» با حضور رئیس‌جمهور ایران طرح چندمنظوره اومااویا در سریلانکا افتتاح شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» با حضور رئیس‌جمهور ایران طرح چندمنظوره اومااویا در سریلانکا افتتاح شد

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است