علمی فناوری 10:01 - 31 مرداد 1398
در قالب یک پایان نامه مطرح شد
نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که بهره‌مندی از ویژگی‌های فرهنگی و سنتی هر مکان تا حدود زیادی می‌تواند در دستیابی به مسکن انسان‌مدار کمک کند؛ درعین‌حال نمی‌توان انکار کرد که وجوه اشتراکی ازجمله خوشایندی محیطی، زیبایی طلبی، تنوع، تازگی، مدرن‌ترین امکانات و انطباق محیط با نیازهای فردی و ارزش‌های اجتماعی در میان انسان‌ها وجود دارد.

خانه‌هایی که بی توجه به نیازها ساخته می‌شوند

به گزارش ایسنا، مرضیه کریمی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته معماری گرایش مهندسی معماری در پایان نامه خود به بررسی "طراحی مسکن انسان مدار با رویکرد الهام از مکتب معماری اصفهان" پرداخت.

امروزه در طراحی بسیاری از بناهای موجود به‌جای ملاحظه نیازهای انسانی و فرهنگی کاربران بی‌توجه به فرهنگ آن منطقه، توجه به عملکردهای اندام واره‌ای و جدیدترین نمونه‌های ساخته‌شده در کشورهای پیشرفته در اولویت قرارگرفته است. این ضعف در بسیاری از بناهای مسکونی در ایران به‌وفور مشهود است. 

بر این اساس در طراحی یک ‌خانه اعتقاد بر این است که صرف‌نظر از فضاهای موردنیاز علاوه بر تطابق آن با محیط و فرهنگ آن جامعه و حتی باورهای مردم آن ناحیه استفاده از راهکارهای سنتی مربوط به هر مکان که حاصل تجارب ارزشمند بومیان آن منطقه در گذر زمان بوده است می‌تواند در بهبود شرایط زندگی مردم مؤثر باشد.

در این تحقیق ویژگی‌های معماری ایرانی به‌ویژه مکتب معماری اصفهان مؤثر در زمینه خانه‌سازی در ایران مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا مشخص شد که بهره‌مندی از ویژگی‌های فرهنگی و سنتی هر مکان تا حدود زیادی می‌تواند در دستیابی به مسکن انسان‌مدار کمک کند.

در این رابطه در طراحی سعی شد تا محیطی منطبق با جدیدترین امکانات امروزی و درعین‌حال سازگار با معماری و ویژگی‌های اقلیم ایرانی طراحی شود. چنین خانه‌ای علاوه بر فراهم آوردن شرایط آسایش به دلیل بهره‌مندی از تجارب ماندگار گذشتگان می‌تواند علاوه بر بهبود شرایط خانه‌سازی در ایران در احیای شیوه‌های معماری اصیل ایرانی که بافرهنگ و نیازهای مردم این سرزمین به‌مراتب سازگارتر و کارآمدتر بودند مؤثر واقع شود.

علاوه بر موارد ذکرشده رعایت اصول مکتب معماری اصفهان و توجه به نگاه ویژه‌ی فلاسفه‌ این مکتب به انسان می‌تواند درنتیجه حاصل از این پژوهش مؤثر باشد. درواقع هدف این پژوهش دستیابی به ظرفی است که تاریخ در آن رخ دهد و متناسب بازمان باشد. جهت دستیابی به اهداف تحقیق، در این پژوهش از روش توصیفی - تحلیلی استفاده‌شده است که در این راه از راهبردهای تحقیق کیفی و نمونه موردی بهره گرفته‌شده و بر اساس روش کیفی و استدلال منطقی استوار است. همچنین مطالعه‌ی اسنادی و کتابخانه‌ای اساس بیان، تحلیل، توصیف و تفسیر، مطالب موجود در این مقاله را تشکیل می‌دهد.

نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش نشان می‌دهد با استفاده از ایجاد فضاهای باز و نیمه‌باز، توجه به نور، حفظ محرمیت، ایجاد دید مناسب و رعایت اصول معماری سنتی و به‌ویژه الگوهای معماری مکتب اصفهان مانند خلوص، تناسب و غیره می‌توان به اهداف موردنظر دست یافت.

این پایان نامه با راهنمایی دکتر محسن افشانی در دانشگاه دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی دفاع شد. 

انتهای پیام


10215319
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ مورد IRC تمدید و صادر شده است
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رویداد «مانوین» ویژه صنایع خلاق و فرهنگی همزمان با رویداد «اینوتکس» از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با هماهنگی وزارت کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت آغاز شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت:مدارس برای ارتقای جایگاه علمی و افزایش میانگین نمرات نهایی دانش آموزان باید اقدامات موثری انجام دهند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سنجش شایستگی های حرفه ای هنرجویان در شاخه تحصیلی فنی و حرفه ای نهم اردیبهشت ازساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از خصوصیات طب ایرانی آن است که سلامت انسان را در ارتباط با سلامت محیط می‌بیند یعنی اگر محیط ناسالم باشد سلامت انسان مختل می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: اورژانس های بیمارستان ها باید بازسازی شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است