اقتصادی 08:37 - 06 بهمن 1398
در پی مصرف بالای گاز
هفته گذشته مصرف گاز در کشور رکورد زد و این موضوع روند گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع را دچار مشکل کرده است، ‌ اما به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران عمده واحدهای تولیدی که در زمان پیک مصرف گاز برای تامین سوخت خود دچار مشکل می‌شوند، کارخانه‌های سیمان هستند.

سیمانی‌ها به مازوت روی آوردند

یدالله صادقی - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر سال در مقاطعی که مصرف گاز خانگی افزایش پیدا می‌کند، گاز تعدادی از واحدهای تولیدی که عمدتا شامل کارخانجات سیمان هستند، قطع یا محدود می‌شود و این واحدها نیز از سوخت جایگزین یعنی گازوئیل یا مازوت استفاده می‌کنند.

به گفته وی این اتفاق هر سال تکرار می‌شود مگر در مواقعی که هوا مناسب باشد و نیازی به مصرف گاز زیاد نداشته باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه استفاده از سوخت جایگزین به صورت موقت انجام می‌شود تا فشار از روی شبکه گاز خانگی برداشته شود، تصریح کرد که راه دیگری برای حل مشکل کمبود گاز صنایع در زمان پیک مصرف گاز خانگی وجود ندارد.

 صادقی همچنین با بیان اینکه تعداد واحدهایی که در زمان اوج سرما ناچار به استفاده از سوخت جایگزین هستند محدود است، گفت که عمده مصرف سوخت در این زمان از سوی چهار کارخانه سیمان انجام می‌شود. بنابراین شاید کارخانجات دیگری هم با این مشکل مواجه باشند، اما تعداد زیادی نیستند که مشکل گسترده‌ای تلقی شود و عمده آن مربوط به واحدهای سیمانی است.

وی در پایان در پاسخ به اینکه این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت که این موضوع بستگی به زمان متعادل شدن شبکه گاز خانگی دارد که آن هم وابسته به زمان متعادل شدن هوا و میزان مصرف گاز خانگی است.

صادقی همچنین تاکید کرد که صرفه‌جویی از سوی مصرف‌کنندگان خانگی می‌تواند منجر به تسریع حل این مشکل شود.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته میزان مصرف گاز در کشور رکورد زد و به  حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسید و این در حالی بود که نهایتا این عدد در سال گذشته به ۵۲۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده بود. همین موضوع نیز روند گازرسانی به نیروگاه‌ها و صنایع را دچار مشکل کرد. امروز هم سخنگوی شرکت ملی گاز اعلام کرد که پیک مصرف گاز یک هفته تا ۱۰ روز دیگر ادامه دارد. او همچنین از مردم خواست که  در این مدت در میزان مصرف صرفه‌جویی داشته باشند تا روند سوخت‌رسانی دچار مشکل نشود.

این وضعیت در حالی در کشور حاکم است که اوایل دی ماه معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست عامل بوی نامطبوع در تهران را به افزایش غیراستاندارد میزان گوگرد مرتبط دانست و با اشاره به اینکه استفاده صنایع از مازوت و یا گازوئیل غیراستاندارد منجر به تولید گوگرد می‌شود، گفت که "با توجه به اینکه این بو از سمت شهرری آغاز می‌شود، برای یافتن منشأ آن لازم است صنایع مستقر در این منطقه را مورد ارزیابی قرار دهیم تا مشخص شود آن‌ها از چه سوختی استفاده و چه فعالیتی در زمان انتشار بوی نامطبوع داشته‌اند".

انتهای پیام


10362099
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است