علمی فناوری 15:53 - 04 خرداد 1398

طراحی و ساخت «باتری لیتیوم یون» برای ایمپلنت های مغزی

به گزارش خبرنگارمهر، دکتر مهران جوانبخت عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و مجری این طرح تحقیقاتی گفت: در اجرای این طرح مطالعاتی پژوهشی که تاکنون با ۷۵ درصد پیشرفت همراه بوده است یک تیم پنج نفری از پژوهشگران مشارکت دارند.

وی افزود: طراحی و ساخت «باتری لیتیوم یون» برای ایمپلنت های مغزی بخشی از پروژه ملی طراحی و ساخت سیستم ایمپلنت مغزی است که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حمایت ستاد علوم شناختی درحال اجرایی است.

محقق این طرح پژوهشی گفت: یکی از چالش‌های مطرح در زمینه نسل جدید ابزارهای قابل کاشت در بدن، نیازهای متنوع هر ابزار بسته به نوع کاربرد آن است و توسعه باتری‌های لیتیوم یون قادر به فراهم کردن انعطاف پذیری مورد نیاز تجهیزات نوین هم از نظر شکل، اندازه و تأمین انرژی است.

وی خاطر نشان کرد: باتری لیتوم یون تولید محققان دانشگاه صنعتی امیر کبیر بر پایه لیتیوم منگنز اکسید بوده که به روش ترسیب الکتروشیمیایی پالسی برای اولین بار در دنیا تهیه شده و با ویژگی های منحصر بفرد خود، قادر به تأمین توان بالای مورد نیاز ابزارها و مدارهای قابل کاشت در مغز مانند تحریک کننده های عصبی و قسمت های عمقی آن جهت درمان و تسکین بیماری‌های مغزی و اعصاب مرکزی مانند پارکینسون است.

جوانبخت گفت: باتری های لیتیوم یون به دلیل دارا بودن قابلیت شارژ مجدد، وسیله بسیار خوبی برای ابزارهای قابل کاشت مغزی مانند تحریک کننده های عمقی مغز است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: مکانیسم ذخیره انرژی در باتری های لیتیوم یون بسیار ساده است، بطوری که این باتری‌ها انرژی الکتریکی را در الکترودها از طریق ورود و خروج یون لیتیوم در ترکیبات الکترودی و فرآیند های اکسایش و احیا در دو الکترود انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه از جمله ملزومات مشترک فناوری های نوین پزشکی قابل کاشت در بدن، نیاز به مصرف انرژی بالا در طول عمر کارکرد منبع توان است، گفت: سل‌های لیتیومی اولیه که در حال حاضر به طور گسترده‌ای در ابزارهای پزشکی قابل کاشت مورد استفاده قرار می‌گیرند، قادر به تأمین عمر کارکرد کافی و تضمین شده به منظور تأمین توان فن آوری های نوین قابل کاشت از جمله تجهیزات قابل کاشت مغزی نیستند.

جوانبخت گفت: باتری های لیتیوم یون تولید محققان دانشگاه صنعتی امیر کبیر به دلیل دارا بودن قابلیت شارژ مجدد (بیش از چند هزار بار)، وسیله بسیار خوبی برای ابزارهای قابل کاشت مغزی مانند تحریک کننده های عمقی مغز است.


10136283
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان فضایی گفت: در داخل کپسول زیستی مناسب برای پرتاب انسان باید شرایط زیستی فراهم باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: نتایج اولیه نوبت اول آزمون سراسری در نیمه مرداد اعلام می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت OpenAI فناوری Voice Engine خود را جمعه گذشته رونمایی کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان چینی آزمایشی ابداع کرده‌اند که سه نوع سرطان را تنها با یک قطره خون خشک شده و در عرض چند دقیقه تشخیص می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و همچنین گروه آزمایشی علوم انسانی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم گفت: کنکور در ۱۹۱۳ حوزه امتحانی برگزار می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به دانش فنی ساخت موتور‌های ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافت و طی مراسمی با حضور معاون علمی...
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مطالعه‌ای جدید نشان داده است «شب‌پره‌های بِلا» (Bella moths) از سم برای جذب جفت خود استفاده می‌کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فرآیند برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ از امروز صبح آغاز می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان گوگل می‌گویند با وجودی که دستیار‌های هوش مصنوعی ابزار‌هایی مفید و کاربردی هستند، اما می‌توانند کاربران را از نظر عاطفی بیش از حد به خود وابسته کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است