استانی 23:02 - 13 مرداد 1400
شهردار کلانشهر تبریز:
ایسنا/آذربایجان شرقی شهردار کلانشهر تبریز در آخرین روز مسئولیت خود گفت: با وجود اینکه می‌دانستم مبارزه با فساد هزینه دارد، روی حرف خود ایستادم و پاسخ بسیاری از انتقادات را بخاطر مصالح جامعه ندادم.

می‌دانستم مبارزه با فساد هزینه دارد/ بخاطر مصالح جامعه پاسخ انتقادات را ندادم

ایرج شهین باهر، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص شرایط حاکم بر شورا و شهرداری در پایان دور چهارم اظهار کرد: متاسفانه اعتماد عمومی به این مجموعه سلب شده بود و حتی اولین توصیه امام جمعه تبریز به ما این بود که اعتماد از بین رفته را به مردم عودت دهیم و در مدیریت جدید شهری در دور پنجم شورا برای اولین بار با شفاف سازی امور و در معرض عموم قرار دادن تمامی اطلاعات، قراردادها، آمار و امور مربوط به حوزه شهرسازی بر روی سایت این مجموعه که قبلا عدم انجام این کارها موجب ایجاد رانت برای برخی افراد در این مجموعه شده بود، گام های اساسی برای فسادزدایی در این مجموعه برداشته شد. 

بازگشت اعتماد عمومی در اثر شفاف سازی

وی با بیان اینکه شفاف سازی امور در دوره‌ی پنجم شورا موجب بازگشت اعتماد عمومی به این مجموعه شد، افزود: بر اساس قانون، شهرداری ۳۰۰ نوع ماموریت و وظیفه برعهده دارد و اثرگذاری اقدامات شهرداری در سطح جامعه و ارائه‌ی خدمات به شهروندان از بدوتولد آن‌ها شروع و تا زمان فوت ادامه می‌یابد. 

وی، ساماندهی نیروی انسانی را از جمله اقدامات مهم مدیریت شهری در دور جدید عنوان کرد و افزود: در طول تاریخ ایجاد شهرداری در تبریز در هر دوره از مدیریت، تعدادی نیروی انسانی جدید به این مجموعه اضافه شده است و تنها در دوره مدیریت شهری پنجم علاوهبر اینکه نیروی جدیدی به این مجموعه اضافه نشد، حتی یک هزار و ۱۰۰ نفر نیز از آنها کاسته شد اما با این وجود در این دوره حتی یکنفر نیز از این مجموعه تعدیل یا اخراج نشد. 

تسویه همه بدهی های شهرداری در دوره پنجم مدیریت شهری

شهین باهر در خصوص تسویه‌ی‌ بدهی های شهرداری نیز گفت: در مدیریت‌های گذشته اخذ تسهیلات برای اجرای پروژه‌ها مرسوم بود وبر این اساس بدهی‌های مختلف به اشخاص، پیمانکاران و معوقات بانکی از دوره های قبلی بر مدیریت شهری جدید تحمیل شد اما در این دوره علاوه بر اینکه تسهیلات بانکی برای اجرای پروژه ها اخذ نشد حتی حدود یک هزار میلیارد تومان از تعهدات و بدهی های معوقه پرداخت و تسهیلات بانکی تسویه شد. 

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات ما مقابله با شهرفروشی بود، گفت: یکی از معدود کلانشهر هایی هستیم که پروانه ساخت و ساز۵۰ درصد از مناطق داخل تراکم به‌صورت رایگان صادر می‌شود. 

وی ادامه داد: در این دوره برای اولین بار در سطح کشور چندین کاربری مسکونی و تجاری در سطح شهر به فضای سبز تغییر کاربردیداده شده است و با کاشت یک میلیون درخت هیچ تغییر کاربری فضای سبز انجام نشد. 

راه اندازی سامانه هایی برای شفاف سازی قراردادها و دارایی شهرداری

شهردار کلانشهر تبریز در خصوص بحث شفافیت و مبارزه با فساد نیز گفت: ما می‌دانستیم که مبارزه با فساد هزینه دارد اما با این وجود روی حرف خود ایستادیم و برای مبارزه با فساد و ساماندهی مالی، پنج سامانه برای ثبت تمام اموال و داشته های شهرداری راهاندازی کردیم بطوریکه در چهار سال اخیر بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اموال و املاک شهرداری به این مجموعه برگردانده شدکه از جمله می‌توان به اخذ سند ساختمان ۱۲۰ ساله شهرداری اشاره کرد. 

وی ادامه داد: بیش از ۳ میلیون مترمربع سند مالکیت املاک شهرداری اخذ شده است و راه اندازی سامانه ثبت ماشین آلات، ثبت هزینه‌ها و موقعیت سنجی ماشین آلات شهرداری و حذف ماموریت های زاید داخلی و خارجی از اقدامات مدیریت جدید شهری است. 

افتتاح ۵۶ پارک محله ای در دوره مدیریت فعلی

وی اتمام پروژه های نیمه تمام را از دیگر اولویت‌های مدیریت شهری اعلام کرد و افزود: در چهار سال اخیر از اجرای پروژه های ویترینی جلوگیری و پروژه ها را برای رفع نیاز مردم اجرا کردیم و در این راستا حدود ۵۶ پارک افتتاح شده و چند پارک دیگر نیز آماده افتتاح است. 

شهین باهر افزود: کاشت یک میلیون درخت و درختچه در فضاهای سبز، انتقال پادگان ارتش و احداث ۱۰ هکتار پارک باغشمال و توافقبرای احداث ۲۰ هکتار پارک جدید دیگر در میدان تیر، مسیرگشایی در مناطق مختلف شهری، احداث زیرساخت های شهری و اجرا وتکمیل ۲۵ مورد کانال های هدایت آب های سطحی به طول ۱۳ کیلومتر، احداث چهار ایستگاه جدید آتش نشانی و و افزایش تعدادایستگاه های آتش نشانی به ۲۳ مورد، ایجاد تاسیسات و نصب شیرهای هیبریدی در بازار تاریخی تبریز و خرید بسکت برای آتشنشانی از دیگر اقدامات شهرداری تبریز در چهار سال اخیر است. 

وی، با اشاره به اجرای قطارشهری تبریز به عنوان مهمترین پروژه شهرداری، ادامه داد: تاکنون ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از طریق اوراق و اعتبارات شهرداری برای این پروژه تزریق شده و در این مدت کل ایستگاه های خط یک به غیر از ۲ ایستگاه در فاز سه این خط تکمیل شده و خط یک تقریبا تمام شده است. 

توزیع ۹۵۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر

وی اجرای نهضت آسفالت و توزیع  ۹۵۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر، ایجاد وردوی جدید به تبریز و افزایش تعداد ورودی های آن به پنج مسیر، اجرای مرکز پسماند با صرف ۲۰۰ میلیارد تومان، آغاز عملیات اجرایی پارک بزرگ یا حکم آباد، تزریق ۳۵ میلیارد تومان برایاجرای محوطه مقبره الشعرا، خرید ۱۳ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی، بازسازی ۳۸۶ دستگاه اتوبوس و خرید ۴۹دستگاه مینی بوس را از دیگر اقدامات شهرداری اعلام کرد.  

شهردار کلانشهر تبریز افزود: در دوره مدیریت جدید شهری ۲۴ هزار بسته معیشتی به ارزش هر کدام حدود یک میلیون تومان بین نیازمندان توزیع، ۲۰ کیلومتر پله گذاری در اراضی شیب دار محلات و کوچه های حاشیه نشین اجرا، ساخت کلید به کلید ۲۰۰ واحدمسکونی آغاز، ۱۸ پروانه هتل سازی صادر، ۱۰ دستگاه ماشین آلات جدید برف روبی خریداری و گوشت توزیعی از کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز شناسنامه دار شد.

سخت ترین لحظات کاری شهردار

وی در پاسخ به این سوال که سخت‌ترین لحظاتش در این دوره چهار ساله کدام لحظات بود؟ گفت: مواقعی که به‌ناحق مورد هجمه قرارمی‌گرفتم و با وجود اینکه می‌توانستم پاسخ دهم و رسانه ای کنم، اما به‌لحاظ اخلاقی و روحیه ای که داشتم و بنا به مصالح جامعه  پاسخ آن انتقادها را ندادم، سخت ترین لحظات دوران مدیریتم بود.

دلایل انتقادات بیش از اندازه از مدیریت شهری

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علت انتقادات افراد مختلف (منتخبین شورای ششم، اعضای شورای پنجم و عموم مردم) ازمدیریت شهری چیست؟، اظهار کرد: من چندین دوره کاندیدای شورای شهر بوده‌ام و یکی از روش‌های تبلیغاتی زیر سوال بردن وضع موجود است و به دلیل این‌که حزب و جناح خاصی وجود ندارد، افراد ناچار هستند برای مطرح شدن خود، وضع موجود را زیر سوال ببرندو فکر می‌کنم هر شخص دیگری نیز به‌جای بنده در راس مدیریت شهری قرار داشت این انتقادات نسبت‌به او نیز انجام می‌شد.

شهین باهر ادامه داد: اما کسانی که نسبت‌به عملکرد من انتقاد دارند اگر آمار و ارقام و عملکرد را نسبت‌به گذشته مقایسه کنند، تفاوت مدیریت را خواهند دید؛ ما یک فرد دانشگاهی هستیم و موقع صحبت کردن براساس آمار و ارقام صحبت می‌کنیم و قطعا منتخبین شورای ششم نیاز به زمان دارند تا عملکرد انجام‌شده را مقایسه کنند لذا کسانی که انتقاد می‌کنند باید براساس وضعیت و شرایط موجود،عملکرد انجام‌شده را مورد نقد قرار دهند.

وی افزود: در مورد انتقاد اعضای شورای پنجم نیز اکثر این افراد نقاط ضعف ما را می‌دانستند و اگر در مورد نقاط ضعف انتقاد دارند موردی نبود اما انتقادهایی که انجام می‌شد و ما پاسخ نمی‌دادیم دلیلی جز مصالح جامعه نبود و حتی در طول تاریخ نیز حضرت علی(ع) که پیشوای همه ما است تنها ماند و اطرافیان این امام وقتی دیدند که از جانب او نفعی به آن‌ها نمی‌رسد او را تنها گذاشتند.

از پول بیت‌المال برای تعریف خود استفاده نکردیم

وی تاکید کرد: این‌که ما می‌گوییم مبارزه با فساد هزینه دارد، یکی از هزینه‌ها همین بحث است و در حالیکه ما می‌توانستیم برای راضی کردن افراد امتیازاتی بدهیم، اما هرگز این کار را انجام ندادیم و حتی در بحث رسانه‌ها نیز هرگز از پول بیت‌المال برای این‌که رسانه‌ها مارا تعریف و تمجید کنند خرج نکردیم.

شهردار کلانشهر تبریز در خصوص نارضایتی های مردم نیز گفت: این نارضایتی در مورد همه وجود دارد و صرفاً مخصوص شهرداری نیست اما به دلیل اینکه شهرداری در معرض چشم قرار دارد، مردم همه موضوعات را از چشم شهرداری می‌بینند حتی وقتی‌که برق قطع می‌شود اعتراض می‌کنند که شهرداری چرا کاری انجام نمی‌دهد که من این موضوع را به خاطر مردمی بودن خودم تلقی می‌کنم و مردم آنچنان راحت هستند که حتی نبود درب دریچه های فاضلاب را نیز به شهرداری کلانشهر اطلاع می‌دهند.

همکاری با شورای ششم؟

وی در خصوص تمایل خود به همکاری با شورای ششم خاطرنشان کرد: هر دوره شورای شهر ویژگی خاص خودش را دارد و شاید یکی از ویژگی‌های شورای ششم سهم‌خواه نبودن این شورا باشد و کار کردن با این نوع شورا به‌مراتب راحت‌تر است و اگر قرار باشد با این شورا همکاری کنیم قطعا هر دو طرف شرط و شروط‌هایی خواهند داشت که باید شرط‌های هر دو طرف تامین شود.

بزرگترین افتخارم حمایت پدران شهدای مدافع حرم بود

وی تاکید کرد: من یک خصوصیتی دارم که هرگز از چارچوب‌هایی که برای خودم تعریف کرده‌ام، خارج نمی‌شوم بطوریکه حتی یک نفر از اعضای شورای پنجم و مدیران و معاونین من نمی‌توانند بگویند که من در طول این چهار سال خواسته‌ای خارج از چارچوب قانون داشتم و با تمامی اتفاقاتی که در انتخاب شهردار این دوره اتفاق افتاد، مشیت الهی این بود که من شهردار تبریز شوم و با تمام توان کار خود را انجام دادم و و اکنون برای من افتخاری بزرگ است که پدران شهدای مدافع حرم و فرزندان شهدا در حمایت از من طومار جمع آوری می‌کنند و دستگاه‌های نظارتی استان نیز نظر مثبتی روی من دارند.

شهین باهر اضافه کرد: اکنون اعضای شورای ششم اگر چارچوب‌های بنده را قبول دارند، می‌توانند با من کار کنند؛ در این‌صورت بعنوان ‌یک فردی متخصص در جایی دیگر مشغول خواهم بود.

وی در خصوص ایجاد عوامل فساد مالی در بدنه شهرداری متذکر شد: در مجموعه شهرداری برای اتلاف سرمایه و ورودی سواستفاده‌های مالی چندین راه وجود دارد  که یکی از این موارد بحث ورزش قهرمانی بود که متأسفانه میلیاردها تومان پول از بیت‌المال صرف بازیکنان، مربیان و تیم ها می‌شد که خوشبختانه قانون این‌ موضوع را از شهرداری‌ها منع کرد. 

سرمایه گذاران یا سرمایه برداران؟!

وی ادامه داد: بحث دیگر موضوع مشارکت و سرمایه‌گذاری است؛ من از شما خبرنگاران می‌پرسم که در طول دوره شهرداری در کدام یک از آن دوره‌هایی که ادعا می‌شود دوره درخشان سرمایه‌گذاری است و ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است، سرمایه‌گذاری‌ها منتج به نتیجه شده‌است؟!  من موافق این سرمایه‌گذاری نیستم که بیت‌المال شهر را در اختیار یک فردی که ادعای سرمایه‌گذاری دارد قراربدهیم اما آن فرد برای منفعت خود کار کند و من به این افراد سرمایه برداران می‌گویم نه سرمایه‌گذار.

شهردار کلانشهر تبریز تاکید کرد: این نوع سرمایه‌گذاری هیچ افتخاری ندارد مگر این‌که یک فردی حاضر شود برای رفاه حال مردم و رفع نیاز مردم سرمایه‌گذاری کند که در این نوع سرمایه‌گذاری حتی اگر زمین را رایگان نیز بدهیم ارزش دارد.

وی در خصوص بحث جمع آوری سگهای ولگرد نیز بیان کرد: قانوناً بحث جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب برعهده شهرداری است اما درخصوص نوع جمع‌آوری بحث‌هایی وجود دارد و اشخاصی که حیوان دوست هستند مطالبی مطرح می‌کنند که به‌حق است و خود بنده نیزحیوان دوست هستم و به این موضوعات علاقه دارم.

وی افزود: متأسفانه فردی که ادعای حیوان دوستی داشت، تنها قصد و نیتش منفعت مالی بود و از طریق انتشار عکس‌های ناراحت‌کننده سگ‌ها در فضای مجازی پول‌های بسیار زیادی از مردمی که حیوان دوست بودند، اخذ کرد  و با وجود اینکه پول نگهداری ۹ هزار قلاده سگ را از ما اخذ کرده بود، اکنون فقط پانصد سگ وجود دارد و در واقع از یک منطقه جمع‌آوری و در منطقه‌ای دیگر رهاسازی می‌کرد.

به گزارش ایسنا، شهین باهر در پایان گفت: نهایتاً تصمیم گرفتیم خودمان به این‌موضوع ورود پیدا کنیم و در جاده آناخاتون فضایی به‌اندازه‌ی پنج هکتاربه‌عنوان پارک و محل نگهداری سگ ها احداث کردیم که علاوه‌بر نگهداری سگ‌ها، مردمی که حیوان دوست هستند می‌توانند به آن‌جامراجعه کرده و به سگ‌ها غذا بدهند.

انتهای پیام


11175895
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است