بازار 10:44 - 25 آذر 1399

همه چیز درباره کوهسنگی مشهد

خراسان رضوی یکی از استان‌های ایران بوده و مرکز آن شهر مشهد است و افراد زیادی به‌منظور زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) به این شهر سفر می‌کنند. علاوه‌بر بارگاه مطهر این امام معصوم جاذبه‌های گردشگری زیادی مانند خانه ملک، کلات نادری، کوه‌سنگی و... در این شهر واقع شده است که افراد بسیاری هنگام شرکت در تور مشهد از تهران به این مکان‌ها قدم می‌گذارند و به همین دلیل ما در این مطلب قصد معرفی دو مورد از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری و روشی برای رزرو تور هوایی مشهد را داریم؛ پس تا آخر مطلب با ما همراه باشید.

 

پارک کوهسنگی

یکی از مکان‌هایی که افراد هنگام شرکت در تور مشهد از آن دیدن می‌کنند، کوهسنگی است. این پارک در سال 995 هجری‌قمری محل تاج‌گذاری شاه عباس بود. تاج‌گذاری وی توسط مرشد قلی‌خان استاجلو در کوهسنگی صورت گرفت. میرزا ابراهیم رضوی در دوران سلطنت شاه صفی آرامگاهی برای خود در دامنه این کوه ساخت که در تاریخ بیان شده ناصرالدین شاه نیز سال 1284 از این مکان بازدید کرده است. کنار مقبره این شخص بزرگ آرامگاه اشخاصی همچون شیخ اسدلله یزدی، میرزا عسکری، شیخ سیف‌الله ایسی و تعدادی از مریدان این شخص قرار دارد. این پارک تا قبل از سال 1318 منطقه‌ای طبیعی مناسب برای ییلاق بود و در آن کوه‌های متعدد، باغات زیبا، اقامتگاه و... وجود داشت و پس از این سال تعدادی امکانات تفریحی مانند استخر، نیمکت، جدول‌کشی و سنگ‌فرش به این محدوده اضافه شد. همچنین مهندسان آلمانی ساختمانی دو طبقه در محدوده کوهسنگی ساختند و همین موضوع باعث شد که این منطقه به پارکی طبیعی تبدیل شود. این پارک به‌دلیل قدمت، امکانات خوب و چشم‌اندازی فوق‌العاده یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مشهد محسوب می‌شود.

استخر ساخته‌شده در مرکز پارک کوهسنگی باعث تشکیل منظره‌ای شگفت‌انگیز می‌شود که بازدیدکنندگان را به‌وجد می‌آورد. موزه بزرگ خراسان با الگوبرداری از ساختمان کلات نادری در این پارک ساخته شده و بر زیبایی آن افزوده است. نادرشاه افشار در مشهد حکومت می‌کرده و به‌همین خاطر برای ساخت آرامگاه او از سنگ‌های کوهسنگی استفاده شده است. این سنگ‌ها به هرکاره معروف هستند و هنرمندان مشهدی با استفاده از آن‌ها دست‌سازه‌های زیبایی می‌سازند. مسئولان شهر میلان به رسم یادبود تعدادی مجسمه به شهردار مشهد اهدا کرد که دو عدد شیر برای درب ورودی و دو مجسمه دیگر اطراف استخر این مجموعه نصب شد و مجسمه‌های اطراف استخر پس از پیروزی انقلاب اسلامی تخریب شدند. سال 1340 مسیر رفت‌وبرگشت به پارک کوه‌سنگی بسیار هموار و رسیدن به این پارک از طریق بلوار کوه‌سنگی به‌سادگی ممکن شد. بازدید از این پارک به افرادی‌ که در تور مشهد از تهران شرکت می‌کنند، بسیار پیشنهاد می‌شود؛ زیرا هنگام قدم گذاشتن به پارک کوهسنگی از شلوغی و هیاهوی شهری فارغ می‌شوید.

 

آرامگاه فردوسی

مقبره این شاعر بزرگ سال 1313 در شهر توس افتتاح شد، هنگام درگذشت فردوسی، این شاعر بزرگ در باغ شخصی خود دفن شد و تا قبل از این سال بنایی برای آرامگاه وی ساخته نشده بود. این مکان در فاصله 24 کیلومتری از مرکز شهر مشهد واقع شده است و افراد بسیاری، برای ادای احترام به فردوسی، هنگام شرکت در تور مشهد به این شهر سفر می‌کنند. لازم به‌ذکر است که برای ساخت مقبره فردوسی از آرامگاه کورش الگوبرداری شده و ساختمان آن شامل سه بخش اصلی می‌شود. در قسمت اول این بنا سنگ قبری از جنس مرمر وجود دارد و روی آن متنی کوتاه در وصف این شاعر بزرگ نوشته شده است. بخش دوم ساختمانی مربع شکل بوده و در آن چهار ستون وجود دارد که با سنگ مرمر و کاشی‌هایی زیبا تزئین شده‌اند.

هنگام ورود به این تالار حس ورود به ساختمان پرسپولیس به شما منتقل خواهد شد. بخش سوم آرامگاه این شاعر شامل محوطه‌ای زیبا می‌شود که برای بخش بیرونی آن از مرمر سفید استفاده شده است و روی دیوارهای آن برخی از مهم‌ترین اشعار فردوسی نقش بسته‎‌اند. درون ساختمان از لوح‌های کوچک استفاده شده که روی آن‌ها داستان‌های شاهنامه حکاکی شده‌اند. محوطه آرامگاه فردوسی حدود 6000 مترمربع مساحت داشته و در آن موزه، کتابخانه، نیمکت، محوطه‌ای چمن‌کاری شده و... وجود دارد. در طول سال بیش از یک میلیون بازدیدکننده از ایران و سراسر دنیا به مقبره فردوسی قدم می‌گذارند. تا حدود 40 سال پیش در این محدوده محلی برای سفره‌خانه سنتی وجود داشت؛ اما به‌دلیل کشف آثار باستانی در شهر توس پس از سال 1361 سفره‌خانه سنتی با اندکی بازسازی به موزه تبدیل شد.

روشی برای رزرو تور مشهد هوایی

روش‌های متعددی برای رزرو تور وجود دارد که اشخاص می‌توانند با استفاده از آن‌ها نسبت به رزرو تور اقدام کنند. باتوجه به شرایط موجود و برای جلوگیری از رفت‌وآمدهای غیرضروری شرکت‌های زیادی به‌منظور ارائه خدمات مختلف به‌صورت غیرحضوری تاسیس شده‌اند که خدماتی مانند گردشگری، تلوزیون آنلاین و... را به‌صورت غیرحضوری دراختیار عموم مردم قرار می‌دهند. یکی از شرکت‌هایی که با مراجعه به آن می‌توانید تور، بلیط و هتل را رزرو کنید، مجموعه علی بابا است. این شرکت سال 1393 آغاز به کار کرد و درحال‌حاضر بزرگ‌ترین شرکت ارائه خدمات غیرحضوری در حوزه گردشگری ایران محسوب می‌شود.

ما در این مطلب اطلاعاتی کامل درباره نحوه رزرو تور مشهد هوایی و دو مورد از مهم‌ترین‌جاذبه‌های گردشگری استان خراسان را دراختیار شما قرار دادیم. اگر تجربه بازدید از کوهسنگی، آرامگاه فردوسی و شرکت در تور مشهد از تهران را داشتید، نظرات خود را درباره آن‌ها با ما به‌اشتراک بگذارید.


10857662
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است