سیاسی 17:15 - 03 مهر 1397

لایحه مبارزه با قاچاق انسان به دولت ارسال شد/اعمال اصلاحات نهایی

به گزارش خبرگزاری مهر، ذبیح‌­اله خدائیان با بیان ضرورت­‌های تدوین لایحه مبارزه با قاچاق انسان و عبوردهندگان افراد غیر مجاز از مرز اظهار کرد: در سال ۱۳۸۳ به منظور مقابله با این پدیده، قانونی به تصویب رسید که در آن قانون به برخی موضوعات مرتبط با این جرم از جمله قاچاق اعضای بدن، قاچاق مهاجر و بسیاری مسائل دیگر توجه نشده بود؛ بر این اساس به درخواست نهادهای امنیتی و انتظامی، تدوین لایحه­ای جامع در خصوص مبارزه با قاچاق انسان در دستور کار معاونت حقوقی قرار گرفت.

وی تجمیع قوانین متفرقه و یکپارچه­‌سازی مقررات قانونی در یک لایحه جامع، به­ روز کردن مقررات و ضمانت اجراها به خصوص مجازات‌های آن، تطبیق با اسناد بین­‌المللی با لحاظ موازین شرعی و قانونی، رفع خلاء­های قانونی از جمله جرم­‌انگاری تردد غیر مجاز در نقاط ممنوعه توسط اتباع بیگانه و حمل و جابجایی آنها در داخل کشور، تفکیک بین قاچاق انسان و قاچاق مهاجران، تعیین تکلیف افرادی که به طور غیرمجاز وارد کشور شده­‌اند اما درخواست پناهندگی می‌کنند، برخورد شدید با کسانی که برای اهداف تروریستی مبادرت به قاچاق انسان می­‌کنند، تعیین کیفیات مشدده مجازات در مورد کسانی که دست به قاچاق افراد زیر ۱۸ سال و یا افراد آسیب­‌پذیر می­‌زنند و همچنین کسانی که به صورت سازمان­‌یافته مبادرت به ارتکاب جرم موضوع این قانون می­‌کنند، توجه به بحث قاچاق اعضاء، پیش­‌بینی تهیه بانک اطلاعاتی برای مبارزه و پیشگیری از ارتکاب جرایم موضوع این قانون و ایجاد هماهنگی بین کلیه سازمان­‌ها و نهادهای ذیربط و نسخ صریح قانون یا مواد قانونی به موجب آخرین ماده مندرج در لایحه جهت پیشگیری از برداشت­‌های مختلف و اختلاف رویه محاکم دادگستری و مراجع دیگر را نقاط قوت لایحه مذکور عناون کرد.

معاون حقوقی قوه قضاییه با بیان اینکه این لایحه مشتمل بر ۲۹ ماده و ۱۲ تبصره است خاطرنشان کرد: لایحه مبارزه با قاچاق انسان توسط معاونت حقوقی قوه قضاییه و در کمیسیونی با حضور قضات، اساتید دانشگاه­‌ها، نمایندگان دستگاه­‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی و کارشناسان معاونت حقوقی تهیه و تدوین شده است و پس از بررسی متن نهایی در شورای عالی مسئولان قضایی به ریاست آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه‌قضاییه به دولت ارسال شد.

خدائیان در پایان ابراز امیدواری کرد این لایحه سریع­تر از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال و با طی مراحل قانونگذاری، هر چه زودتر به قانون تبدیل شود.


9919120
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان اعلام کرد: شورای متبوعش با در نظر گرفتن اصل تخصص و تعهد کلیه نامزد‌ها، اولویت خود را به حمایت از بانوان قرار داده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» اسناد همکاری بین مقامات عالی‌رتبه ایران و سریلانکا در حضور «آیت الله رئیسی» و «رانیل ویکرمسینگه» به امضا رسید.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه تکرار درخواست غیرقانونی و مبتنی بر دروغ و داستان‌سرایی برخی از قضات آرژانتینی درباره اتباع ایرانی در پرونده آمیا را محکوم کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون رئیس‌جمهور با بیان مطالبه استادان دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تغییر نام این دانشگاه به دانشگاه ملی مهارت این پیشنهاد‌ را موجه و قابل پیگیری دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون رئیس‌جمهور با بیان مطالبه استادان دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تغییر نام این دانشگاه به دانشگاه ملی مهارت این پیشنهاد‌ را موجه و قابل پیگیری دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفارت ایران در پاریس اعلام کرد که ایران از شکایت خود از فرد حمله کننده به بخش کنسولی چشم پوشیده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون‌ اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه طبیعت‌گردی و تشکیل کارگروه ملی در این خصوص را به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حاجی‌دلیگانی گفت: با مصوبه کمیسیون تلفیق بنا شد تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای افزایش حقوق نیرو‌های خدماتی وزارت آموزش و پرورش اختصاص یابد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: با مصوبه کمیسیون تلفیق بنا شد تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای افزایش حقوق نیرو‌های خدماتی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ اختصاص یابد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور که به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود به این کشور سفر کرده، در کاخ ریاست جمهوری سریلانکا به شکل رسمی مورد استقبال «رانیل ویکرمسینگه» قرار گرفت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است