اجتماعی 12:37 - 05 بهمن 1395
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی:
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی از نظر مالی بسیار ضعیف است،گفت: ۱۰ هزار نفر تحت پوشش طرح مراقبتی هستند  و بر اساس برآورد حداقل ۲۰۰ هزار نفر نیازمند این طرح هستند..

سازمان بهزیستی از نظر مالی بسیار ضعیف است

به گزارش ایسنا، حسین نحوی‌نژاد در جلسه برنامه حقوق شهروندی با محوریت معلولین اظهار کرد: در کل کشور ۶۵ مرکز اوتیسم داریم که تعداد این مراکز باید به ۳۰۰ مرکز افزایش پیدا کند. ۱۰۰ هزار بیمار روانی مزمن نیز تحت پوشش بهزیستی هستند و ما  برای تامین اعتبارات خود نیاز به کمک رسانه‌ها، مردم و خانواده‌های معلولان داریم.

نحوی‌نژاد در خصوص پرداخت مستمری به معلولان اظهارکرد: ماهانه تنها بین ۵۳ تا ۱۰۰ هزار تومان به معلولان پرداخت می‌شود که قرار است از سال ۹۶ مستمری آنها ۲۰ درصد دستمزد کار شود.

وی افزود: باید بتوانیم از طریق حذف یارانه افراد پر درآمد، شرایط را برای زندگی معلولان مساعدتر کنیم. ۲۵ هزار نهاد خصوصی با ما همکاری دارند و کل نیروهای سازمان فقط ۲۷ هزار نفر است.

نحوی‌نژاد گفت: ۵۰۰۰ معلول مجهول الهویه داریم و در کل سازمان بهزیستی ۱۵ هزار فرد مجهول الهویه دارد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حقوق شهروندان اظهارکرد: هم اسلام و هم قوانین جهانی بر حقوق متقابل شهروندان تاکید دارند و اگر بتوانیم تعادلی در حقوق شهروندان ایجاد کنیم، حقوقی که افراد بر گردن یکدیگر دارند رعایت می‌شود و شاهد کیفیت زندگی بهتری خواهیم بود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی افزود: فارغ از مسائل سیاسی و جناحی باید حقایق را در نظر بگیریم و در حوادث و اتفاقاتی که در جامعه پیش می‌آید از لحاظ قانونی برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه شهروندان را باید به چالشی مثبت کشاند تا در مورد حقوق خودشان حساس شوند، گفت: لازم است گفت‌وگوی دو طرفه بین افراد خبره و مردم شکل بگیرد تا بتوانیم از طریق این گفتمان حقایق را مشخص کنیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: اگر قرار است شاهد اتفاقات مثبتی در جامعه باشیم باید این اتفاق بعد از روشن شدن زوایا و شرایطی که بر حقوق گروه‌های مختلف به خصوص گروه‌های آسیب پذیر است، بیفتد.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که ۱۵ درصد افراد جامعه دارای ناتوانی هستند. تعریف این سازمان از ناتوانی عبارت است از انحرافات از سلامت معمول جسمی، روانی  و اجتماعی. در این تعریف حتی اگر فردی ضعف بینایی مختصری هم داشته باشد، ناتوان به شمار می‌آید ولی در کشور ما کسانی که معلولیت متوسط به بالا دارند و لازم است خدمات توان پزشکید و وسایل کمک توانبخشی و ترمیمی برای آنها در نظر گرفته شود، معلول به حساب می‌آیند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با بیان اینکه آمار چنین افرادی که مخاطبان سازمان توانبخشی کشور هستند، حدود ۲ درصد است، گفت: بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار فرد واجد این خصوصیت هستند که در حال حاضر یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دارای پرونده بوده و مشخصات آنها در سازمان بهزیستی کشور ثبت شده است.

نحوی نژاد افزود: معلولین به گروه‌های مختلف جسمی، حرکتی، حسی، بیماران روانی و سالمندان ناتوان تقسیم‌بندی می‌شوند که ۳۵ درصد این افراد زنان  و ۶۵ درصد آنان مردان هستند. از دلایل این معلولیت‌ها می‌توان به ازدواج خانوادگی، عوامل ژنتیک، عوامل مادرزادی و بیماری‌های بعد از تولد یا حوادثی که در طول زندگی رخ می‌دهد مانند حوادث رانندگی اشاره کرد.

وی در ادامه گفت: ۲۰ هزار معلول نخاعی گردنی و نخاع کمری در بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی ثبت شده است. حقوق تمام معلولان در جامعه باید شناخته شود.

نحوی‌نژاد با اشاره به اینکه ایران جزو ۴۰ کشوری است که قانون خاص معلولان دارد،اظهارکرد: در سال ۱۳۸۳ مجلس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را تصویب کرد که این قانون در ابتدا به صورت یک طرح بود همچنین قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در ابتدا با وجود برخورداری از نکات مثبت، مشکلاتی داشت. وجود این قانون باعث شد وجهه فعالیت‌های توانبخشی در سطح بین المللی افزایش یابد و همچنین باعث رونق سمن‌های مرتبط با معلولین شد. در این قانون زمینه تحصیل رایگان معلولان فراهم آمد.

وی با اشاره به مشکلات این قانون گفت: مشکلات ناشی از عدم تامین اعتبار و نامشخص بودن اعتبار از مشکلات این قانون بوده است که موجب شد در نهایت اصلاحیه‌ای از طرف دولت به این قانون وارد و محل‌های اعتباری این قانون مشخص شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با بیان اینکه عدم دسترسی به تحصیل معلولان بویژه در مناطق محروم از جمله مشکلات بوده است گفت: در این موضوع خود دولت پیشقدم شد و در ۱۵ شهریور ماه سال ۹۴ لایحه‌ای را ارسال کرد.

وی با اشاره به صندوق فرصت‌های شغلی گفت: این صندوق می‌تواند به افراد معلول کمک زیادی بکند.

نحوی‌نژاد ادامه داد: آموزش رایگان برای معلولان، مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی و فرهنگی و ورزشی در این اصلاحیه قانونی مورد بحث قرار گرفت همچنین تخصیص بخشی از امکانات ورزشی کشور به معلولین و بیمه‌های سلامت برای معلولان مورد تاکید قرار گرفت.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی که باید در زمینه گسترش تکریم معلولان و سالمندان در جامعه باشد،گفت: این مسئله از دیگر موارد اصلاحیه این قانون بوده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی افزود: در سال ۹۴ دولت بخشنامه سراسری استفاده از اختیارات خود در مسائل مشاوره ژنتیک و بهداشت معلولان را منتشر کرد که مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت چرا که نمایندگان در مجلس نهم بندهایی را به این بخشنامه اضافه کرده بودند که محل اعتباری آنها مشخص نبود و دلایل شورای نگهبان نیز برای رد این بخشنامه قابل قبول بود.

نحوی‌نژاد در ادامه گفت: سعی کردیم که در این بخشنامه این مشکلات را برطرف کنیم و به کمیسیون ویژه مجلس برگردانیم. امیدوار هستیم که این اصلاحات تصویب شود و به صحن علنی مجلس راه یابد.

ضرورت برخورد با افراد بی‌توجه به حقوق معلولان

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه باید فرهنگ تکریم گروه‌های خاص اجتماعی را در جامعه جا بیندازیم،گفت: الزامات قانونی باید در این مسئله رعایت و با کسانی که حقوق معلولان را رعایت نمی‌کنند، برخورد شود.

وی در ادامه با اشاره به کنگره بین المللی حقوق شهروندی معلولان اظهارکرد: فردا همایشی را با عنوان حقوق شهروندی معلولان در ستاد سازمان‌های مردم نهاد شهرداری تهران برگزار می‌کنیم.

برخی دستگاه‌ها درصد استخدامی معلولان را رعایت نمی‌کنند

نحوی‌نژاد در خصوص اشتغال معلولان گفت: درصد استخدامی برای معلولان در هر سازمان و نهادی ۳ درصد است. از ۱۰ سال گذشته تا کنون استخدام‌های دولتی محدود شده است و برخی دستگاه‌ها که باید ۳ درصد استخدام معلولان را رعایت کنند مانند سازمان آموزش و پرورش این مسئله را رعایت نکرده‌اند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در خصوص حقوق مراقبان معلولان اظهارکرد: مراقبان معلولان هم باید مورد توجه حقوق معلولان قرار گیرند. سعی کرده‌ایم برای آنان آموزش‌هایی را در نظر بگیریم و سلامت روانشان را مد نظر قرار دهیم.

مونس کشاورز دبیرکنگره بین المللی حقوق شهروندی نیز در حاشیه این نشست بیان کرد: دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی حقوق شهروندی در راستای رویکرد فرهنگی اجتماعی که در حوزه مسائل شهروندان داشته است از آغازین روزهای فعالیت ، همکاری مناسبی با معاونت امورتوانبخشی سازمان بهزیستی به لحاظ ارتباطی که با قشرخاصی از شهروندان که همان اقشار و گروههای آسیب پذیر باشند، برقرارکرده است.

کشاورز ادامه داد: طبق سلسله نشست های علمی تخصصی حقوق شهروندی که ازسوی دبیرخانه برگزارشده است به موضوع حقوق معلولین پرداخته و لایحه اصلاحی قانون جامع حمایت از معلولان را باحضور جمعی از کارشناسان بررسی کرده و راهکارهای اجرایی را به مسئولین مربوطه ارائه داده است.

فردانیز در همایش حقوق شهروندی افراددارای معلولیت علاوه بر نکات اشاره شده برنامه رونمایی از یک اپلیکیشن در حوزه معلولین را خواهیم داشت. همچنین از اهداف اصلی برگزاری می‌توان به استفاده از ظرفیت دانشجویان و محققان این حوزه در تدوین طرحهای پژوهشی کاربردی حوزه معلولین، تولید محتوا و ادبیات علمی در حوزه معلولین و ایجاد زمینه برای همکاری بهتر و مشترک دستگاههای اجرایی در حوزه معلولین اشاره کرد.

وی در خاتمه بر ضرورت تغییر نگاه شهروندان عادی به موضوع معلولین و فرهنگ سازی در این زمینه و بررسی نقش شهروندان عادی دربازگشت و ورود شهروندان به جامعه تأکید کرد.

انتهای پیام


8708008
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مهدی امیری مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران گفت: اکنون بوستان لاله هویت جدیدی در کنار تمام کارکرد‌های پیشین خود پیدا کرده و شهروندان تهرانی با نگاه جدیدی به این بوستان بزرگ می‌آیند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور گفت: افزایش چند برابری جریمه (تخلفات رانندگی) برای جلوگیری از رفتار پرریسک کسانی است که می‌خواهند با رانندگی پرخطر جان دیگران را به خطر بیاندازند چرا که افزایش جریمه برای کسانی که در مسیر قانون حرکت می‌کنند مسئله خاصی نیست
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: افزایش جریمه‌ها بسیار کار درستی است، اما افزایش جریمه به تنهایی عامل بازدارنده نیست بلکه ایجاد فرهنگ بازدارنده نقش مهم‌تری دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران از حریق در کارگاه تولید سپر خودرو خبرداد و گفت: در این حادثه مورد مصدومیت و تلفات جانی نداشتیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: شاهد اثرات مثبت ایجاد پست‌های خدمات بشر دوستانه سازمان جوانان در کاهش تصادفات نوروزی هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری عامل ربایش یک دختر حدودا ۲۰ ساله در شمال شهر تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» در طرح خدمات نوروزی هلال احمر قریب به ۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۱۸۸ نفر خدمات امدادی ارائه شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین رییس پلیس راه راهور فراجا گفت: با توجه به حجم سنگین ترافیک محور چالوس و آزادراه تهران شمال از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه تردد همه وسایل نقلیه از پل زنگوله به سمت تهران یک طرفه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با فرارسیدن شب‌های قدر پویش فرهنگی بهار قرآن، بهار ایران در فضای تبلیغات شهری پایتخت اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات ترافیک پلیس راهور آخرین وضعیت راه‌های کشور را تشریح کرد و گفت: هنوز ۹۸۰ هزار خودرویی که از تهران خارج شده‌اند بازنگشته‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است