بین‌الملل 11:21 - 03 مهر 1397
رئیس جمهوری تونس در سخنانی از پایان توافق خود با حزب اسلامی النهضه این کشور خبر داد.

رئیس‌جمهوری تونس پایان توافق خود با حزب اسلامی النهضه را اعلام کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، باجی قائد السبسی، رئیس جمهوری تونس اعلام کرد که توافق پنج ساله وی با حزب النهضه به دنبال ائتلاف این حزب با یوسف الشاهد، نخست وزیر این کشور به پایان خود رسیده است.

وی گفت: توافق با النهضه به طور نسبی ثبات را در تونس ایجاد کرد اما ما در حال حاضر وارد ماجرای دیگری شده‌ایم. این حزب راه خود را از من جدا کرد و راه دیگری را در پیش گرفت.

این سخنان ریاست جمهوری تونس در حالی مطرح می‌شود که پیشتر جنبش النهضه درخواست حزب حاکم ندای تونس مبنی بر برکناری یوسف الشاهد را رد کرده بود.

رئیس جمهوری تونس ضمن تاکید بر تغییر قانون اساسی و نظام انتخاباتی تونس اظهار کرد که وی به دنبال تقویت قانون اساسی است اما این امر جز اختیارات او نیست.

السبسی درباره اختلاف میان یوسف الشاهد و پسرش حافظ قائد السبسی نیز تاکید کرد: تونس از رفتن هیچ کدام این دو شخص متحمل ضرر نخواهد شد.

وی افزود: اوضاع امروز تونس دشوارتر از اوضاعی است که در اواخر حکومت حبیب بورقیبه (رئیس جمهور اسبق این کشور) حاکم بود.

السبسی همچنین تاکید کرد که انتخابات سال ۲۰۱۹ در موعد مقرر نه زودتر و نه دیرتر برگزار خواهد شد و به تعویق نخواهد افتاد.

رئیس جمهوری تونس ادامه داد: مبارزات انتخاباتی دو سال قبل از موعد آن آغاز شده و این به هیچ وجه خوب نیست و من هنوز برای انتخابات نامزد نشده‌ام.

این مقام تونس گفت: اغلب احزاب تونس با بحران دست و پنجه نرم می‌کنند و این تنها مشکل حزب ندای تونس نیست و مشکلات این حزب نیز تنها مربوط به حافظ قائد السبسی نیست. این حزب از اصول اولیه خود در زمان تاسیسش فاصله گرفته است و به هر حال چنانچه رهبران این حزب خواهان برکناری حافظ السبسی هستند می‌توانند این کار را انجام دهند.

وی افزود: علی‌رغم تصویب قانون ممنوعیت انتقال یک نماینده از حزبی به حزب دیگر، طرف‌هایی در پس پرده خروج و استعفای نمایندگان حزب ندای تونس از این حزب هستند.

رئیس جمهوری تونس در ادامه به یوسف الشاهد توصیه کرد که به منظور رفع بحران کشور برای گرفتن رای اعتماد به مجلس نمایندگان برود.

وی در این باره تصریح کرد: چنانچه من علیه شاهد ایستاده بودم از فصل ۹۹ قانون اساسی استفاده می‌کردم و او را وادار به درخواست برای گرفتن رای اعتماد دوباره می‌کردم.

رئیس جمهوری تونس در ادامه اظهار داشت: به تونسی‌ها و کسانی که پس از من می‌آیند توصیه می‌کنم که قانون اساسی و نظام انتخابات را تغییر دهند تا دچار مشکلات کنونی نشویم.

السبسی در ادامه تاکید کرد: نباید اتحادیه عمومی مشاغل را که یک سازمان ملی است، نادیده گرفت و باید از مطالبات مشروعش حمایت کرد.

السبسی اظهار داشت که تهدید اتحادیه عمومی تونس به اعتصاب به معنای عملی کردن این تهدید نیست.

انتهای پیام


9918619
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از مسوولان سازمان عفو بین‌الملل واکنش‌های سرکوبگرانه به اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر امور خارجه کره شمالی تایید کرد که تحریم‌های آمریکا به تقویت کشورش کمک کرده است، کشوری که به توسعه سلاح‌های هسته‌ای ادامه خواهد داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با اشاره به چالش‌های نظامی و اقتصادی که برای اتحادیه اروپا وجود دارد، گفت: خطر نابودی اروپا وجود دارد، در حالی که برای رویارویی با آن تجهیز نیستیم.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم فلسطین و مبارزه آنان را به مبارزات دانشجویان آلمان نازی تشبیه کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام ارشد روسی اعلام کرد در صورت استقرار تاسیسات هسته‌ای در لهستان، این تاسیسات هدف نظامی مسکو خواهند بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از رهبران حماس ضمن تشریح آخرین روند مربوط به مذاکرات آتش بس، تحرکات دشمن صهیونیستی برای غلبه بر این جنبش را شکست خورده دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» هزاران پرواز فرودگاه‌های فرانسه در پی اعتصاب کارکنانشان به دلیل دستمزد کم، لغو شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس دانشگاه کلمبیا خواست در صورتی که نتواند اعتراضات حامی فلسطین را در این دانشگاه متوقف کند، استعفا دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صد‌ها شهرک‌نشین با حمایت پلیس رژیم صهیونیستی در سومین روز عید پسح خود به مسجدالاقصی یورش بردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی مقام سابق فرانسوی فاش کرد از ابتدای جنگ اوکراین ۷۵ نیروی فرانسوی کشته، زخمی یا به پاریس بازگردانده شده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است