استانی 11:03 - 22 آبان 1398

صرفه جویی وهدایت۳۲درصدی منابع آبی آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه

به گزارش خبرنگار مهر، کیومرث دانشجو صبح چهارشنبه در نخستین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران با موضوع مدیریت پایدار و نوآورانه آب کشاورزی سازگار با تغییر اقلیم  و با محوریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: همایش های علمی در صورتی مفید خواهند بود که خروجی عملیاتی و قابل قبول و نیز مسیری شفاف برای بهبود مصاف منابع آبی و استفاده از شیوه های مدرن کشاورزی را فراهم کند.

وی خواستار ارتباط هر چه بیشتر ارگانهای مرتبط با بخش آب و دانشگاه شد و افزود: دانشگاه نیز باید در این خصوص با ارائه تحقیقات تصمیم ساز فعال تر عمل کند تا دیدگاه های علمی تری وارد حوزه حفاظت از منابع آب شود.

دانشجو با اشاره به بخشی از اقدامات این شرکت در زمینه لایروبی رودخانه و مسیل های استان عنوان کرد: در سال جاری حدود ۱۰۲ کیلومتر از رودخانه های استان در ۱۷ شهرستان استان لایروبی شده است، در حال حاضر نیز هزارکیلومتر از رودخانه های استان نیاز به لایروبی دارد که ازاین میزان ۱۴۰ کیلومتر در مسیرهای بحرانی هستند.

مدیر عامل شرکت آب  منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: علاوه بر لایروبی های انجام شده توسط ماشین آلات شرکت، از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه  نیز نزدیک به ۱۲۷ کیلومتر از مسیل های استان لایروبی شده است.

دانشجو با اشاره به لایروبی انهار و رودخانه های استان و نقش تاثیرگذار آن بر کاهش بحران سیل و طغیان در فصول بارندگی افزود: تنها ۴۰ درصد از رودخانه های استان لایروبی و بیش از ۳۰ کیلومتر آن نیز تا پایان سال لایروبی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی همچنین حجم فعلی آب مخازن سدهای استان ۹۱۳.۵ میلیون مترمکعب است عنوان کرد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۸۸۹.۵ میلیون مترمکعب بوده است که رشد ۳ درصدی را نشان می دهد.

دبیر علمی این کنگره نیز با بیان اینکه ۲۸۵ مقاله از طرف پژوهشگران به دبیرخانه کنگره ارسال و ۲۱۵ مقاله پس از داوری پذیرفته شد افزود:  ۴۰ مقاله از این تعداد به صورت شفاهی و ۱۷۵ مقاله هم به صورت پوستر در این کنگره ارائه می‌شود و پنج نشست تخصصی و ۹ کارگاه آموزشی نیز در حاشیه آن برگزار خواهد شد.

مجید منتصری با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از مقالات ارسال شده به دبیرخانه جشنواره از کشورهای خارجی است، گفت: مقاله‌هایی از کشورهای مختلف ارسال شده است و اساتیدی نیز از کشورهای هلند، آمریکا، ترکیه و پاکستان در کنگره حضور می‌یابند و در پایان مقالات برتر در ۲ بخش پوستر و شفاهی معرفی و از نویسندگان آنان تجلیل به عمل خواهد آمد.

قائم مقام دانشگاه ارومیه و معاون دانشجویی دانشگاه ارومیه هم در این آیین طی سخنانی کوتاه، بیان کرد: ارومیه دومین استان پرآب کشور است اما شرایط خاص جهان و کشور ایجاب می کند که از قطره قطره آب آن به صورت بهینه استفاده شود.

عبدالناصر نظریانی افزود: به ویژه در بخش کشاورزی با اصلاح شیوه‌های آبیاری باید عزم خود را برای جلوگیری از هدررفت آب جزم کنیم.

نخستین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران با موضوع مدیریت پایدار و نوآورانه آب کشاورزی سازگار با تغییر اقلیم  و با محوریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه به میزبانی دانشگاه ارومیه آغاز شد.

برگزاری پنج نشست تخصصی، ۹ کارگاه آموزشی، نشست مدیران گروه‌های مهندسی آب دانشگاه‌های سراسر کشور و برپایی نمایشگاه با حضور شرکت‌های مشاور، پیمانکار و تولیدکننده قطعات اندازه‌گیری و آبیاری و زهکشی از دیگر برنامه‌های اولین کنگره بین المللی آبیاری و زهکشی ایران است.


10292483
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است