اقتصادی 10:36 - 21 آبان 1397
به مناسبت اولین سالگرد زلزله غرب کشور
امروز اولین سالگرد زلزله مهیب کرمانشاه با بزرگی ۷.۳ ریشتر است. با وجود تلاش مردم، دستگاه‌های امدادی و خدماتی برای بازسازی و رسیدگی به وضعیت حادثه‌دیدگان اوضاع پس از یک سال تا حدودی مناسب شده اما هنوز تا وضعیت ایده‌آل فاصله داریم که بنیاد مسکن وعده داده تا نیمه اول سال آینده کل روند بازسازی به اتمام برسد. مشاهدات خبرنگاران رسانه‌های مختلف نیز حاکی از آن است که مردم خونگرم استان کرمانشاه با قدرت از سرما و گرما عبور کرده و بخش عمده خانه‌های خود را بازسازی کرده‌اند. رییس بنیاد مسکن هم هرگونه ادعای کپرنشینی در کرمانشاه را کذب محض می‌داند.

از بازسازی کرمانشاه تا رد ادعای کپرنشینی

به گزارش ایسنا، ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه روز یکشنبه ۲۱ آبان‌ماه ۱۳۹۶ زمین لرزه‌ای با بزرگای ۷.۳ به عمق کانونی ۱۹ کیلومتر در ۳۰ کیلومتری شمال  غرب سرپل ذهاب، ۵ کیلومتری ازگله، ۲۶ کیلومتری تازه‌آباد در استان کرمانشاه رخ داد. این زمین لرزه، دارای ۳ پیش‌لرزه و بیش از ۵۰۰۰ پس‌لرزه با بزرگای مختلف بود.

خسارات وارده در ۱۰ شهر و ۱۶۳۳ روستا مشاهده و  بر جمعیتی حدود یک میلیون و ششصد هزار نفر از مردم استان (بیش از ۱۰۰ هزار خانوار) تاثیرگذار بود. این  زلزله منجر به تخریب ۳۶ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی و آسیب قابل تعمیر به بیش از ۶۷ هزار واحد مسکونی (۴۶ هزار واحد شهری و ۲۱ هزار واحد روستایی) و فوت ۶۲۱ نفر از هموطنان و مصدومیت بیش از ۷۶ هزار نفر و تخریب و خسارت‌های بسیار زیاد و گسترده‌ی زیرساخت‌های اصلی استان (راه، آب، برق، گاز، فضای آموزشی، واحدهای تولیدی، صنعتی، کشاورزی و ...) شد.

حضور رهبر انقلاب در دومین  روز حادثه

در پی وقوع حادثه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت به ملت ایران به‌خصوص مردم عزیز استان کرمانشاه تاکید کردند: «همه‌ی دستگاه‌های لشکری و کشوری با همه‌ی همت و امکانات به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند». سپس در اولین ساعات صبح روز دوشنبه (روز بعد از زلزله) برای بازدید از مناطق سانحه دیده وارد کرمانشاه شدند. ایشان در جمع مردم داغدار و مصیبت‌زده سرپل ذهاب فرمودند: «این اولین باری نیست که شهر شما مردم صبور و مهربان و شهرهای اطراف آن دچار چنین مشکلاتی شده است، بلکه شما در دوران جنگ تحمیلی نیز محکم و استوار، مردانگی، استقامت و پهلوانی خود را در مقابل درد و رنج‌ها نشان دادید و امروز نیز نشان خواهید داد».

پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس‌جمهور در روز سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ به مناطق زلزله  زده کرمانشاه سفر کرد و در اجتماع مردم شهرستان سرپل ذهاب ضمن تسلیت به خانواده‌هایی که عزیزان خود را در حادثه‌ی زلزله از دست  داده‌اند و آرزوی شفای عاجب برای آسیب دیدگان، گفت: دولت برای بازسازی منازل و کمک به زندگی آسیب دیدگان و کسانی که منازل آنها در این حادثه در شهر یا روستا دچار خسارت شده، کمک بلاعوض و وام بلندمدت اعطا خواهد کرد.

برنامه بازسازی در مناطق آسیب‌دیده

از همان ساعات اولیه همزمان با ارسال کمک‌های مردمی، نهادها، گروه‌های امدادی و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به استان  کرمانشاه، کار آواربرداری توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شد. تامین اسکان موقت، تخریب و آواربرداری واحدهای مسکونی تخریب شده بر اثر زلزله، تامین اعتبارات لازم برای اسکان موقت و بازسازی، تهیه طرح‌های ساختمانی، سازماندهی پیمانکاران و مجریان، آموزش نیروهای اجرایی، انجام بازرسی‌های فنی، تامین و توزیع مصالح مورد نیاز، تقویت عاملین فروش مصالح و راهبری فرایند پردخت وام و کمک‌های بلاعوض مصوب دولت از جمله مسوولیت‌های بنیاد مسکن در این زمینه بود.

نظر به این‌که  شهرستان‌های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، دالاهو، قصرشیرین، گیلانغرب و  اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه، درگیر حادثه‌ی زمین لرزه شدند و بیشترین خسارت را دیدند، بلافاصله  پس  از زلزله ارزیابی اولیه و سریع واحدهای خسارت دیده اعم از احداثی و تعمیری در شهرها و روستاهای مناطق آسیب‌دیده توسط گروه‌های مهندسی بنیاد مسکن ظرف مدت دو روز انجام و به دولت گزارش شد.

دولت برای هر واحد تخریبی شهری ۵۰ میلیون تومان وام و ۱۱ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفت. برای واحدهای تخریب شده در روستاها نیز ۳۵ میلیون تومان وام و ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض منظور شد. تامین لوازم خانگی و سایر هزینه‌های ضروری (واحدهای احداثی شهری و روستایی) تا سقف ۱۰ میلیون تومان وام و ۲ میلیون تومان بلاعوض هم مورد لحاظ قرار گرفت. هم‌چنین طبق مصوبه دولت، واحدهای تعمیری شهری و روستایی حداکثر ۱۲ میلیون تومان وام و دو میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند. برای واحدها شهری نیازمند مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای نیز تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام و چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شد. برای مستاجران نیز پنج میلیون تومان کمک بلاعوض یا ارایه کانکس جهت اسکان موقت داده شد. طبق آماری که بنیاد مسکن  ارایه کرده تا روز ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۳۸ هزار و ۳۲۲ فقره تسهیلات احداثی و  ۶۷ هزار و ۲۷۰ فقره تسهیلات تعمیری برای انعقاد قرارداد به بانک معرفی شده است. از این تعداد ۳۵ هزار و ۴۶۱ فقره احداثی و ۶۱ هزار و ۸۴۹ فقره تسهیلات تعمیری موفق به انعقاد قرارداد شده است.

احداث ۱۶ هزار و ۴۳۱ واحد به اتمام رسیده است

آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی واحدهایی که دچار تخریب کامل شده بودند حاکی از آن است که تا روز ۱۳ آبان ماه سال جاری عملیات احداث ۱۶ هزار و ۴۳۱ هزار واحد شهری و روستایی به اتمام رسیده است. از این تعداد ۱۵ هزار و ۵ واحد در روستاها و یک هزار و ۴۲۶ واحد در شهرها قرار داشتند. همچنین تا روز ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۷ عملیات تعمیر ۵۳ هزار و ۷۰۳ واحد نیز اتمام یافته که از این تعداد ۳۸ هزار واحد شهری و ۱۶ هزار واحد روستایی است.

بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه - روستای شیرین آب قصر شیرین

تابش: کپرنشینی در کرمانشاه دروغ است

در هفته‌های گذشته، اخباری در فضای مجازی مبنی بر چادرنشینی و حتی کپرنشینی بعضی زلزله زدگان کرمانشاه منتشر شد که رییس بنیاد مسکن در گفت‌وگو با ایسنا آن را کذب محض خواند.

محمدرضا تابش اظهار کرد: کپرنشینی در کرمانشاه در صورتی پذیرفتنی است که قبلا در این استان شاهد این مساله بوده باشیم حال آن‌که قبل از زمین لرزه هیچ گونه کپرنشینی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه وجود نداشت، لذا این ادعا به سادگی رد می‌شود. مردم مشغول بازسازی هستند و اکثر بازسازی‌ها به اتمام رسیده است. در روستاها بخش عمده‌ای از مردم مستقر شده‌اند و در شهرها نیز روند نوسازی در جریان است.

وی درباره وضعیت مستاجرهای زلزله زده گفت: ما تعمیر را برای صاحب خانه انجام می‌دهیم که مستاجر به آن خانه برمی‌گردد. برای بازگشت مستاجرها نیز ۱۱ میلیون تومان وام معیشتی و ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفتیم که قسط اول را دریافت  کردند و پس از استقرار، قسط دوم را دریافت  خواهند کرد. افرادی هم به هر دلیل هنوز خانه‌هایشان تمام نشده و نزدیک خانه‌های خود در کانکس مستقر هستند. طبیعی است که روند بازسازی بیش از یک سال طول می‌کشد و پس از این مدت مردم به خانه‌های خود می‌روند.

انتهای پیام


9970948
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ساخت ۴ میلیون واحد نهضت ملی مسکن از سوی دولت برنامه‌ریزی شده که از این تعداد ساخت ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحد شروع شده و ۵۰۰ هزار واحد هم به متقاضیان تحویل داده شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: بارش‌های سیل‌آسا در ۸ استان کشور زمینه‌ساز صدور هشدار هواشناسی شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سامانه خودنویس گفت: در خرداد ماه سال 1402 اولین قرارداد اجاره در سامانه خودنویس انجام شد و در خرداد ماه امسال هم اولین قرارداد خریدو فروش سامانه خودنویس ثبت می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز بهبود محیط کسب و کار گفت: از ۲۵ اردیبهشت ماه با توجه به اتمام مهلت الکترونیکی شدن مجوزها هیچ مجوز کاغذی دیگر در بخش های مختلف قابل پذیرش نخواهد بود
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته سربازرس اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی، سقف تراکنش روزانه غیرحضوری بانکی با افزایش دو برابری به ۲۰۰ میلیون تومان رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته سربازرس اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی، سقف تراکنش روزانه غیرحضوری بانکی با افزایش دو برابری به ۲۰۰ میلیون تومان رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ضوابط جدید تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» برخی کالا‌های حوزه‌ جهاد کشاورزی اعلام شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس اطلاعات سامانه طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۷۱ هزار متقاضی واجد ۳ شرط ثبت‌نام کرده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: براساس اطلاعات سامانه طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۷۱ هزار متقاضی واجد ۳ شرط ثبت‌نام کرده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر اسبق انجمن تصفیه کنندگان شکر گفت: بنابر آمار در ۶ ماهه نخست سال، مصرف ماهانه شکر به ۲۴۰ هزار تن رسیده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است