بین‌الملل 14:55 - 05 بهمن 1395
یک تحلیلگر ساکن کردستان عراق، با انتقاد از تعلل مسئولان اربیل در تقویت روابط با ایران، از تأخیر در سفر «مسعود بارزانی» به تهران انتقاد کرد.

«رووداو»: بارزانی باید روابط با ایران را تا دیر نشده، تقویت کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بیش از یک سال است که هر از گاهی خبرهایی از سفر «مسعود بارزانی» به ایران منتشر می‌شود اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد.

«عارف قوربانی» تحلیلگر ساکن کردستان عراق در پایگاه خبری شبکه تلویزیونی «رووداو» کردستان عراق، با انتقاد از مسعود بارزانی جهت تعلل در سفر به ایران و عدم تلاش وی برای حل مسکلات میان اربیل و تهران، روابط میان کردهای عراق و دولت ایران را تاریخی توصیف کرد.

او با ذکر سابقه روابط میان ایران و کردستان عراق نوشت: ایران در زمان حمله شیمیایی صدام به مناطق حلبچه و در جریان جنایت‌های موسوم به عملیات انفال، ایران مرزهای خود را به روی رسانه‌های جهان باز کرد تا درد و رنج کردها را ببینند که سهم بالایی در مطرح شدن قضیه کردها در عراق داشت.

قوربانی افزود: در زمان محاصره اقتصادی عراق نیز، پیش از آن‌که دولت اربیل تشکیل شود و کشورها نمایندگان خود را به اربیل و سلیمانیه بفرستند؛ ایران با باز کردن درهای خود به روی مردم کُرد، ثأثیر بالایی در کاهش اثرات محاصره اقتصادی داشت.

در ادامه این یادداشت آمده است که «اما پس از سقوط صدام روابط بر عکس گذشته شده است و حمایت از دولت بغداد برای ایران یک امر استراتژیک محسوب می‌شود و اگر کردستان عراق و یا هر طرفی در منطقه تهدیدی برای عراق شود، با واکنش ایران مواجه می‌شود».

این تحلیلگر کرد زبان عراق تأکید می‌کند: بنابراین اگر منطقه کردستان موضوع تغییر وجهه خود در برابر ایران را در دستور کار خود قرار ندهد با مشکلات و موانع بسیاری که ایران در مقابلش قرار خواهد داد مواجه می‌شود و کردستان به اندازه کافی از مسائل تنش‌زای داخلی رنج می‌برد و دیگر نیازی به دیگر مشکلات سیاسی و اقتصادی دیگر نیست.

عارف قوربانی در بخش پایانی یادداشت خود با تأکید بر اینکه باید بحران‌ها را از خود دور کنیم، از مسئولان کُردستان عراق می‌خواهد به تهران روی بیاورند و همان‌طور که در سال‌های گذشته افرادی چون جلال طالبانی و مسعود و نیچروان بارزانی توانسته‌اند نظر ترکیه را درباره کردستان عراق تغییر بدهند و آنکارا را برای حل مسلمت‌آمیز کردها قانع کنند، همین کار را می‌توان با ایران نیز انجام داد.

او در انتها می‌نویسد: بیش از یک سال است که صحبت از سفر مسعود بارزانی به ایران وجود دارد و خوب می‌دانیم که با یک بار سفر همه مشکلات حل نمی‌شود اما عدم انجام این سفر به نفع هیچ کس نیست و تبعات آن فقط بر دوش مردم خواهد بود. بنابراین بارزانی باید به ایران برود و این کار را چندین بار تکرار کند تا این مشکل نیز همچون مشکلات داخلی بدون حل و فصل باقی نماند و اگر بارزانی روابط با ایران را تقویت نکند به مرحله‌ای خواهیم رسید که پس از آن تلاش‌ها دیگر فایده‌ای نخواهد داشت.


8709001
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دیده بان حقوق بشر اروپا مدیترانه در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۱۴۰ گور دسته جمعی ایجاد شده توسط نظامیان اسرائیلی در نوار غزه شناسایی شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار انرژی شاهد جهش بیش از یک دلاری بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سناتور آمریکایی خواهان افزودن ۲ اصلاحیه به کمک‌های اهدایی واشنگتن به تل آویو شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا مدعی شد گزارش‌های مربوط به گور‌های دسته‌جمعی غزه نگران‌کننده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقامات صهیونیست کشته شدن نظامی این رژیم در شمال غزه را تایید کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تظاهرکنندگان صهیونیست خواستار توافق با حماس برای آزادی اسرا شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: رژیم صهیونیستی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه عمل نکرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ترکیه با هدف مقابله با حزب کارگران کردستان سامانه اس-۴۰۰ خود را در مرز عراق مستقر می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه نروژ با تمجید از سازمان آنروا، خواستار از سرگیری کمک رسانی به این نهاد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است