علمی فناوری 15:51 - 25 فروردین 1398
در جلسه هم اندیشی مدیریت سیل و مسؤولیت اجتماعی دانشگاه عنوان شد؛
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جمع آوری اطلاعات سیل و ثبت مستندات کار بسیار مهمی است تا بعد از سیل بتوان از این طلاعات استفاده کرد و وزارت علوم نیز در این حوزه کوتاهی نخواهد کرد.

مستندات سیل برای انجام کارهای علمی، جمع‌آوری و ثبت شوند

به گزارش ایسنا، محمدتقی نظرپور در جلسه هم اندیشی دانشگاهیان درخصوص مدیریت سیل و مسؤولیت اجتماعی دانشگاه که امروز، ۲۵ فروردین‌ماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهارکرد: بحث اصلی مطرح شده نقش آموزش عالی در سیل اخیر در خوزستان است. مقام عالی وزارت به معاون پژوهشی، معاون اداری مالی و معاون فرهنگی مأموریت داده است که در سه حوزه اقداماتی در این زمینه انجام دهد.



وی افزود: در حوزه پژوهش در زمینه سیل، در بحث روانشناسی اجتماعی حوادث اخیر و چگونگی همکاری و مساعدت دانشگاهیان در این حوادث باید اقداماتی انجام شود. دانشگاه شهید چمران اهواز قرار است به عنوان دانشگاه معین در این حوزه انتخاب شود و همه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های سطح استان و کشور که می‌خواهند در این حوزه فعالیتی داشته باشند حتماً باید با هماهنگی دانشگاه چمران باشد.



معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: من فکر می‌کنم نقش دانشگاهیان در مدیریت استان سیل زده تا حدی کمرنگ است و توانمندی علمی دانشگاهیان می‌توانست کمک زیادی در این حوزه کند. اگر بتوانیم در مستندسازی سیل اخیر قدم‌های مناسبی برداریم، مطمئناً اقدامات مناسبی در این زمینه می‌تواند انجام شود. حضور دانشگاه در فضای مجازی و حقیقی و فعالیت‌هایی که دانشگاهیان در این حوادث انجام دادند، می‌تواند پررنگ‌تر باشد.



وی تصریح کرد: گفته شد در دانشگاه پروتکل مشخصی باید برای بلایای طبیعی داشته باشیم از دانشگاهیان انتظار می‌رود که بتوانند این کار را انجام دهند. در بحث انسجام در خدمات‌دهی در زمان بحران نیز باید گفت هماهنگی با همه حوزه‌ها در این زمان کار سختی است.



نظرپور افزود: باید تحقیقات علمی در دانشگاه‌ها صورت گیرد. تشکیل کنفرانس‌های علمی نیز می‌تواند به دانشگاه و دانشگاهیان کمک کند تا از منظر علمی به بحث‌ها توجه کنند. تهیه دستورالعمل راهنما برای بعد از سیل بسیار مهم است، به خصوص در خوزستان که در حوزه کشاورزی فعال است. در حوزه کشاورزی هم می‌توان قدم‌های خوبی برداشت.



وی خاطرنشان کرد: انجام شدن این کارها باید انعکاس بیرونی نیز داشته باشد و باید بتوانیم با مدیریت عالی استان همکاری داشته باشیم. گفته شد شکل بارش‌ها در حال تغییر است. این مساله باید به صورت علمی ثابت شود و باید منابعی برای آن داشته باشیم. ما اطلاعات قطعی نداشتیم و اگر چنین اطلاعاتی را در اختیار داشتیم مطمئناً مدیریت آب‌ها در پشت سد بهتر انجام می‌شد.



معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جمع آوری اطلاعات سیل و ثبت مستندات کار بسیار مهمی است تا بعد از سیل بتوان از این اطلاعات استفاده کرد و وزارت‌خانه نیز در این حوزه کوتاهی نخواهد کرد. آنچه اهمیت دارد، این است که این ارتباط علمی باید برقرار شود. به طور مثال در دانشکده علوم زمین باید بتوانیم این همکاری را داشته باشیم.



نظرپور تصریح کرد: باید دقت کنیم که بیان برخی موضوعات تا چه حد می‌تواند به مجموعه مدیریت استان سیل‌زده کمک کند. شاید نقدهایی به مدیریت استان داشته باشیم اما الان زمان مطرح کردن این نقدها نیست، بلکه باید همه ما در این وضعیت کمک کنیم تا بتوانیم از این شرایط بحرانی خارج شویم.



وی افزود: گفته شد که اعتماد عمومی مردم در حال کمرنگ شدن است ولی ما دانشگاهیان چه کاری انجام داده‌ایم تا این اعتماد را افزایش دهیم؟ ما در مسیر تقویت یا تضعیف این اعتماد حرکت کرده‌ایم؟ دانشگاه چمران می‌تواند در تقویت این اعتماد کمک کند و با اطلاع رسانی دقیق شاید بتوانیم بخشی از اعتماد عمومی را جذب کنیم.



معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شبکه‌های صدا و سیما باید خدمات دولت را انعکاس دهند. در جریان سیل، دولت با وجود همه خدماتی که انجام داده است، دستگاهی است که مظلوم واقع شده است. شاید دلیل این مساله این باشد که این اقدامات چندان خوب انعکاس داده نمی‌شود.



انتهای پیام


10103373
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دستیار هوش مصنوعی متا (Meta AI) که سپتامبر سال گذشته معرفی شده بود، حالا به‌طور رسمی به تمام پلتفرم‌های این شرکت اضافه شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی باعث ایجاد عدالت آموزشی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس انجمن فیزیوتراپی کشور گفت: در سطح کشور ۴۰۰ فارغ التحصیل دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کود‌های بیولوژیک را می‌توان به صورت مستقیم و یا مخلوط با بقایای گیاه مزرعه مصرف کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است