علمی فناوری 08:11 - 01 شهریور 1396
حتماً تا به‌حال، با افرادی مواجه شده‌اید که فارسی را خیلی خوب! با لهجه، آهنگ و گویش زبان «انگلیسی» صحبت می‌کنند.

روشنفکرشدن با تلفظ لاتین حرف «ر»!

از میان حروف، علاقه‌ی ویژه‌ای به حرف «ر» دارند؛ چون زودبازده است و خوب خودش را در کلام نشان می‌دهد (شیوه‌ی بیان R در زبان انگلیسی، تفاوت آشکاری با گویش «ر» در زبان فارسی دارد).



قسمت طنز ماجرا این‌جاست که چون معمولاً انگلیسی را هم عمیقاً نیاموخته‌اند و از آواشناسی آن بی‌خبرند، در یک واژه، حرفی را به سبک انگلیسی‌زبانان، و حرفی بعدی را بر اساس زبان مادری بیان می‌کنند.



فردوسی را هم دوست دارند!

بخش شگفت‌انگیز دیگر ماجرا فردوسی‌پرستی، ملی‌گرایی افراطی و عربی‌ستیزی این افراد است. اگر آن حکیم خردمند موجب جاودانگی زبان فارسی و هویت ملی ایرانیان شد، اینان مقلدانه و کورکورانه تیشه بر ریشه‌ی آن می‌زنند و نابودش می‌سازند.



این گروه، می‌خواهند «روشنفکر» بنمایند، و چون به قول علامه‌ی طباطبایی (ره) انسان‌ مشتاق «اسهل» و «اخف» (ساده‌ترین و سبک‌ترین) است، برای متجدد و روشنفکر شدن هم سطحی‌ترین و ساده‌ترین شیوه‌ها را انتخاب می‌کنند. چنان‌که گفته شد، برای مثال هنگام تلفظ حرف «ر» در واژه‌ی فردوسی، به جای این‌که نوک زبان را در پشت ردیف دندان‌های بالا قرار دهند، به سمت عقب دهان می‌برند.



جامعه‌ی آشفته؛ زبان پریشان

البته اتفاق تبیین‌ناپذیری رخ نداده و ظاهراً پریشانیِ جامعه به «زبان» هم سرایت کرده است. در جامعه‌ی آشفته (آنومیک)، که «قانونِ بی‌قانونی» بر آن حاکم است، همه چیز مجاز و مباح است و عبارات «چه اشکالی داره؟»، «مگه چی می‌شه؟»، «کی گفته؟» و ... بسامد زیادی دارد.



در چنین شرایطی، شیوه‌های مرسوم سخن گفتن و گویش حروف و واژگان هم «الزام‌آور» نخواهند بود و به راحتی مخدوش و جایگزین می‌شوند. برای نمونه، می‌شود شاهنامه‌ی «فردوسی» را مانند «آلن ایر» Alan Eyre یا «جان لیمبرت» John Limbert خواند.



بیگانه داریم تا بیگانه!

از یاد نبریم که اگر غرب‌زدگی وجود دارد، «عَرَب‌زدگی» هم وجود داشته است و معمولاً این‌ها دو سوی بامی هستند که از آن‌ سقوط می‌کنیم. اگر می‌شود فارسی را با مخارج حروف زبان عربی صحبت کرد، چرا با شیوه‌ی بیان «انگلیسی» نشود؟! هر افراطی، بی‌تردید تفریطی در پی خواهد داشت.



سخن آخر این‌که، اگر در سال 1928م. کمال پاشا (آتاترک) در ترکیه رسم‌الخط لاتین را جایگزین رسم‌الخط عربی کرد (نوشتار)، اکنون روشنفکرنمایان در ایران به یارای بعضی از مجریان توانمند! صداوسیما و سایر رسانه‌ها در صددند مخارج حروف و شیوه‌ی تلفظ آن‌ها و آهنگ کلامِ فارسی (گفتار) را دگرگون سازند.


9383108
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مهندس سابق ناسا نوعی موتور را برای موشک ابداع کرده است که به سوخت نیاز ندارد و می‌تواند به اکتشافات فضایی انسان کمک کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در ایکس اعلام کرد با 6هزار ماهواره در مدار زمین، شواهدی از وجود بیگانگان ندیده‌ایم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت، از اجرای آزمایشی عرضه اینترنتی دارو خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ادوبی اعلام کرده است که ابزار‌های جدیدی را به فتوشاپ اضافه می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ مورد IRC تمدید و صادر شده است
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رویداد «مانوین» ویژه صنایع خلاق و فرهنگی همزمان با رویداد «اینوتکس» از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با هماهنگی وزارت کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت آغاز شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است